Openbare Basisschool De Lijster
Lijsterhof 6
3772 AA Barneveld

Schoolweging

Schoolweging
39.07
Spreiding
4.81

De schoolweging van De Lijster is 39,07 , met een spreiding van 4,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93.2% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, significant boven de landelijke signaleringswaarde (85%). Dit is 0.5% hoger dan vergelijkbare scholen (92.7%), wat duidt op effectieve basisvaardighedenaanpak, zoals beschreven in hun pedagogisch beleid.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau voor taal/rekenen wordt met 44.7% behaald, ruim boven de inspectienorm van 31.7%. Dit is vergelijkbaar met het regionale gemiddelde (44.7%). De school toont hiermee aan dat ze, ondanks een complexe leerlingenpopulatie, hogere doelen weet te realiseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

35.3% van de adviezen is vmbo-b/k, ruim boven het regionale gemiddelde (5.5%). Toch zien we ook 23.5% havo/vwo-adviezen, wat iets boven regionale 10.9% ligt. Deze polarisering past bij de hoge schoolweging: de school begeleidt zowel praktisch als theoretisch ingestelde leerlingen succesvol, in lijn met hun 'kansrijk adviseren'-beleid.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe LijsterGemeente AmsterdamNederland
LIB170.67176.34175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school evalueren we gedurende het schooljaar ons onderwijsproces. Dit doen we door kritisch te kijken naar de opbrengsten op zowel de methode- als niet methodetoetsen. Onder leiding van de kwaliteitscoördinator (KC-er, voorheen Intern begeleider) vinden besprekingen plaats van de resultaten en de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Op basis hiervan worden de vervolgstappen en de leerdoelen bepaald voor het onderwijsaanbod van een leerling of een groep leerlingen. De tussenresultaten worden 2 keer per jaar gemeten met behulp van de Medio- en Eind-citotoetsen. De gegevens hiervan vormen de basis voor ons onderwijs en onze zorgblokken, waarbij leerlingen in clusters instructie krijgen op niveauleerdoelen. Via het ouderportaal kunt u de resultaten van deze toetsen inzien. In het portfolio wordt 2x per jaar een overzicht in de vorm van een ontwikkelingsgrafiek toegevoegd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallende 42.1% van leerlingen presteert boven advies (vs. 25.3% landelijk), terwijl slechts 5.3% onder advies scoort (landelijk 11.8%). Dit bevestigt de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding die in het schoolondersteuningsprofiel wordt beschreven. De combinatie van ontwikkelingsgericht monitoren en tweeledige adviezen lijkt hier succesvol.

Sociale ontwikkeling

Onze school is een mini-maatschappij, waarin wij kinderen waarden en normen meegeven en hen leren functioneren als verantwoordelijk, maatschappelijk betrokken, autonome personen. De opvoeding van een kind is een primaire verantwoordelijkheid van de ouders. De school speelt daar op in. Er wordt gestreefd naar een goed overleg tussen ouders, kind en leerkracht, omdat we het belangrijk vinden een goede basis te creëren voor een evenwichtige ontwikkeling van het kind. Het kind moet zich veilig voelen op onze school. Ouders moeten zichzelf kunnen vinden in de schoolregels en de manier van onderwijs geven van de school. Onze school wil een inspirerende school zijn, die vanuit onze openbare waarden en normen vorm geeft aan kwalitatief goed onderwijs. Om dit te kunnen bereiken is een prettig sociaal klimaat essentieel. We hebben vertrouwen in de mogelijkheid van ieder kind. Op onze openbare basisschool is iedereen welkom, ongeacht levensovertuiging, politieke voorkeur, godsdienst, afkomst, geslacht of seksuele geaardheid. Dit geldt voor leerlingen, maar ook voor ouders, teamleden en stagiaires. Wederzijds respect en tolerantie zijn belangrijke waarden in de school. Om dit te bereiken besteden wij structureel aandacht aan communicatie, wereldburgerschap en integratie. Op deze wijze proberen wij een bindende factor in de maatschappij te zijn. LEES MINDER

Veiligheid

Onderzoekend

(In)verbinding

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Lijster voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Lijster werkt met de methode Leefstijl. Het team is geschoold in traumasensitief lesgeven. Sinds 2021 volgt de school de digitale HiRO-(schooljudo) omgeving, gebaseerd op de 7 kernwaarden van het schooljudoprogramma. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, kunnen gebruikmaken van dynamische instructiegroepen of tutoring. Zie ook hoofdstuk 3.2 Veiligheid op school.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Lijster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Lijster gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Lijster?

Openbare Basisschool De Lijster gebruikt de methode Leefstijl, Methode B (Bertha Verschueren) en Hiro voor sociaal-emotioneel leren.