Ds. J. Fraanjeschool De Burcht
Saparua 48
3772 ET Barneveld

Schoolweging

Schoolweging
32
Spreiding
4.7

De schoolweging van Ds. J. Fraanjeschool De Burcht is 32,00 , met een spreiding van 4,70 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke inspectienorm van 85%. De school overtreft hiermee ook het gemiddelde van vergelijkbare scholen (94,8%), wat duidt op een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau voor taal en rekenen wordt met 60,1% behaald, ruim boven de signaleringswaarde van 41,2% en het vergelijkingspercentage van 53,4%. Dit reflecteert de effectieve ondersteuning voor ambitieuze leerdoelen, passend bij de relatief hoge schooladviezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen vertonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 36,2% vmbo-(g)t en 29,8% havo (vs. 16,5% en 16,1% landelijk). Opvallend is het beperkte aandeel gecombineerde adviezen (2,1% vmbo-(g)t/havo tegen 10,3% regio), wat wijst op duidelijk gedifferentieerde uitstroomprofielen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDs. J. Fraanjeschool De BurchtGemeente AmsterdamNederland
LIB176.87176.34175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Jaarlijks worden in alle groepen de Cito-toetsen van het leerlingvolgsysteem afgenomen en ingevoerd. Deze toetsen spelen een belangrijke rol bij het volgen van de individuele leerlingen bijvoorbeeld bij de niveau-indeling. Daarnaast worden jaarlijks de opbrengsten van het onderwijs geanalyseerd en worden binnen het Handelings- en opbrengstgericht werken (HOGW) streefdoelen gesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

38,5% presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), slechts 11,5% onder advies (gelijk aan landelijk). Deze cijfers onderstrepen de effectiviteit van het adviseringstraject en de aansluiting met het vervolgonderwijs.

Sociale ontwikkeling

Sociale veiligheid begint feitelijk met de vorming van het geweten. Het is daarom van het grootste belang dat kinderen van jongsaf thuis én op school wordt ingescherpt wat tijdloze Bijbelse waarden zeggen over ‘ruimte voor jezelf’ en ‘ruimte voor de ander’. Om het voor de leerlingen concreet te maken hoe dit Bijbels sociaal veilige gedrag eruit ziet, is het raadzaam de waarden te vertalen naar gedragsregels. Hierbij moet niet worden gedacht aan conditionerende regels, dat wil zeggen: regels die bepaald gedrag uitlokken, waarna het gedrag wordt gestraft of beloond. Leerlingen moeten zich namelijk altijd en overal sociaal veilig leren gedragen, ook daar waar geen controle is. Zij kunnen sociaal veilig gedrag alleen altijd en overal vertonen wanneer zij de verantwoordelijkheid hebben leren dragen voor hun eigen gedrag. De regels die hen worden aangeleerd voor sociaal veilig gedrag moeten uiteindelijk leiden tot het vergroten van dit verantwoordelijkheidsgevoel. De regels moeten dus gewetensvormend van aard zijn. Dat houdt in dat er op school en in de klas regels moeten gelden die Bijbels onderbouwd worden, waardoor het geweten wordt aangesproken. Overtreding van de regels betekent dat het geweten moet worden gewekt door straf te geven. Tegelijkertijd is het gedragen volgens de regels reden tot bemoediging: versterking van de wil om overeenkomstig het geweten te (blijven) handelen. De misse van waaruit Fraanjeschool De Burcht werkt aan sociale veiligheid op school is: ‘Samen bouwen aan en ontwikkelen vanuit een veilige Burcht’. LEES MINDER

gewetensvorming

veilig schoolklimaat

respect

Wat is de werkwijze van de Ds. J. Fraanjeschool De Burcht voor sociale ontwikkeling?

De Ds. J. Fraanjeschool De Burcht definieert sociale veiligheid als veilig gedrag binnen het pedagogisch klimaat van de school, gekenmerkt door de Bijbelse opdracht van liefde en respect voor de naaste. De school bevordert dit veilige gedrag door preventieve maatregelen en het adequaat afhandelen van incidenten, ingebed in het pedagogisch beleid.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Ds. J. Fraanjeschool De Burcht om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Ds. J. Fraanjeschool De Burcht gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Ds. J. Fraanjeschool De Burcht?

De Ds. J. Fraanjeschool De Burcht maakt gebruik van de methode 'Kinderen en… hun sociale talenten' voor sociaal-emotioneel leren.