
Het team van Openbare Basisschool De Zeppelin in Barendrecht
Current section: teamZie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Zeppelin is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Zeppelin. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Openbare Basisschool De Zeppelin bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Zeppelin bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Openbare Basisschool De Zeppelin zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 85% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Zeppelin. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Openbare Basisschool De Zeppelin werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Zeppelin gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.
Flexibele Personeelsplanning en Onderwijscontinuïteit op Basisschool De Zeppelin
Op Openbare Basisschool De Zeppelin zetten we vol in op het waarborgen van de continuïteit van het onderwijs. Bij afwezigheid van een leerkracht streven we ernaar de vervanging zoveel mogelijk intern te regelen. Dit zorgt voor de minste verstoring en de grootste rust voor onze leerlingen, omdat ze les krijgen van een bekend gezicht. Wanneer interne vervanging niet mogelijk is, worden de leerlingen tijdelijk verdeeld over andere groepen. Dankzij ons gestructureerde weektaak-systeem blijven de leerlingen ook dan goed bij op hun eigen leerpad. Dit minimaliseert de impact op hun leerproces en zorgt ervoor dat de onderwijsdoelen behaald worden. Ondanks de uitdagingen van het lerarentekort, doen we er alles aan om te voorkomen dat groepen thuis moeten blijven. Mocht dit zich toch voordoen, dan beperken we dit tot een absoluut minimum en verdelen we de getroffen groepen zo evenredig mogelijk. Zo garanderen we dat geen enkele leerling onderwijstijd-tekort oploopt en elk kind de aandacht krijgt die het verdient.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Onze leerkrachten zijn bevoegd en vakbekwaam.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten aan het Woord bij De Zeppelin
Taal, Rekenen en Dyslexie: Fundamenten voor Succes
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Ons toegewijde team van specialisten, waaronder een intern begeleider, rekenspecialist en remedial teacher, versterkt ons onderwijs. We werken met gerichte werkgroepen die zich focussen op de doorlopende ontwikkeling van taal en rekenen, en zorgen voor actuele kennis en vaardigheden rondom lezen, spelling en dyslexie. Met het Expliciete Directe Instructie (EDI) model, waarin onze leerkrachten gespecialiseerd zijn, bieden we gestructureerde en effectieve lessen. De school hanteert de landelijke Protocollen Leesproblemen en Dyslexie, met een beleid voor signalering en aanpak van lees- en spellingproblemen. Leerlingen ontvangen extra leestijd, tutorlezen en flitskaarten. Onze rijke bibliotheek ondersteunt themaonderwijs, en dagelijks wordt er voorgelezen in alle groepen. We signaleren dyslexie vroegtijdig, werken samen met ouders en externe professionals voor diagnostiek en behandeling, en bieden ondersteuning op verschillende niveaus. Voor taalontwikkelingsstoornissen en taalachterstanden hanteren we een proactief beleid. Leerkrachten signaleren vermoedens en kunnen, met ondersteuning van collega's of onze schoollogopediste, adequaat reageren. Samenwerking met Auris en de inzet van methoden zoals Logo3000 en pre-teaching taalwoorden garanderen een optimale taalontwikkeling. Op het gebied van rekenen en dyscalculie werken we met het Protocol Ernstige Reken Wiskunde Problemen en Dyscalculie (ERWD). Onze rekenspecialist adviseert leerkrachten en ouders, en we bieden ondersteuning in diverse fasen van het protocol. Aanpassingen in lesmateriaal en het gebruik van hulpmiddelen zoals de telraam versterken de rekenvaardigheid. Leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid ontvangen extra uitdaging door middel van 'Pluswerk' en speciale plustaken. We onderkennen en ondersteunen onderpresteren, en zorgen voor een rijke leeromgeving die recht doet aan de talenten van elk kind.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Veiligheid
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Openbare Basisschool De Zeppelin staat de sociaal-emotionele ontwikkeling centraal. We bouwen aan sterke relaties en creëren een veilige omgeving waarin elk kind kan floreren. Met gecertificeerde signaleringslijsten van Kindbegrip in ParnasSys monitoren we het sociaal-emotioneel leren en de sociale veiligheid. Onze aanpak omvat gedragsspecialisten, 'Uitpluisgesprekken' en de principes van 'De Gouden Weken'. We onderhouden intensief contact met ouders en zetten programma's in zoals 'Groepsgeluk', 'Rots en Water' en de 'Gelukskoffer'. Ons gedrags- en pestprotocol, beschreven in het veiligheidsplan, waarborgt een positief schoolklimaat. We stimuleren sociale vaardigheden en positieve interacties, waarbij we aandacht besteden aan het welbevinden van elk kind. De inzet van SEL-specialisten versterkt onze expertise op dit gebied, wat bijdraagt aan een veilige en ondersteunende leeromgeving voor iedereen.
Gedrag, Werkhouding en Taakgericht Leren
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Ons team is bedreven in het ondersteunen en bijsturen van de werkhouding van leerlingen. Door middel van kind- en oudergesprekken, en effectieve leerhulpmiddelen, bevorderen we een positieve taakgerichtheid. We houden rekening met haalbaarheid, de positie in de groep, groepsdynamiek en het algehele welbevinden. Bij hulpvragen die de basisondersteuning overstijgen, benutten we de expertise van SWV RiBA en externe instanties. De 'Gouden', 'Zilveren' en 'Bronzen' weken versterken de groepsdynamiek en creëren een respectvolle leeromgeving. Ons daltononderwijs met heldere principes voor klassenmanagement en positieve interactie vormt de basis voor een gestructureerde aanpak. We hanteren een beleid gericht op taak- en werkgedrag, ondersteund door onze daltonprincipes. Kennis over executieve vaardigheden en proactieve signalering van problemen in taak- en werkgedrag staan centraal. Onze positieve grondhouding en de inzet van specialisten zoals onze kwaliteitscoördinator of een specialist van RiBA garanderen effectieve ondersteuning. Aanpassingen in lesmateriaal en het gebruik van hulpmiddelen, zoals een timetimer, bevorderen de zelfstandigheid en focus van leerlingen.
Motorische en Lichamelijke Ondersteuning
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Wij onderzoeken per leerling de mogelijkheden voor opname en ondersteuning, met de inzet van externe deskundigheid waar nodig. Leerkrachten stellen duidelijke grenzen bij fysieke of medische handelingen, maar het team is altijd bereid om gesprekken aan te gaan en passende werkwijzen te vinden. Openbare Basisschool De Zeppelin biedt begeleiding aan leerlingen met motorische beperkingen, zoals rolstoelgebruik, en leerlingen met het syndroom van Down. We maken gebruik van landelijke netwerken en consulenten voor advies over onderwijsaanpassingen bij ziekte. Onze school is rolstoeltoegankelijk en beschikt over aangepast sanitair. We streven ernaar om leerlingen, ook bij langdurige ziekte, betrokken te houden bij het onderwijs en de sociale praktijk, met een focus op een doorlopende leerlijn.
Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze school bekijkt per leerling hoe we met beschikbare expertise optimale ondersteuning kunnen bieden. Leerkrachten stellen grenzen aan fysieke of medische handelingen, maar het team is proactief in het vinden van oplossingen. We begeleiden leerlingen met diverse behoeften, waaronder motorische beperkingen, auditieve beperkingen, diabetes en allergieën. Ons protocol voor medisch handelen en medicijnverstrekking wordt strikt nageleefd en alle teamleden zijn hierin geschoold. Voor medische handelingen waarvoor nog geen bekwaamheid is, zetten we externe deskundigheid en scholing in. Medicijnen worden veilig bewaard en beheerd. Wij organiseren, met toestemming van ouders, de toediening van orale medicatie, sondevoeding en diabetesmedicatie. Bij complexe situaties werken we nauw samen met externe partijen zoals het wijkteam en de jeugdarts, en zorgen we voor een gedegen overeenkomst met ouders. Voldoende gediplomeerde BHV'ers garanderen de veiligheid.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Ontdek de Ondersteuning op Basisschool De Zeppelin
Ons Schoolondersteuningsprofiel: Een Diepgaande Blik
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Zeppelin Gids
Wat zijn de ambitieuze doelen van OBS De Zeppelin in het schoolplan?
Hoe realiseert De Zeppelin haar onderwijskundige doelen en kwaliteitsverbetering?
Downloaden
Download ons Uitgebreide Schoolplan HierOptimale Start voor Jonge Kinderen bij Basisschool De Zeppelin
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Biedt Basisschool De Zeppelin extra faciliteiten voor jonge kinderen?
Ja, Basisschool De Zeppelin biedt een uitgebreid pakket aan extra ondersteuning en activiteiten specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen, mede dankzij ons geïntegreerde Kindcentrum.
Met welke organisaties werkt Basisschool De Zeppelin samen voor het aanbod aan jonge kinderen?
Voor het verrijkende aanbod voor jonge kinderen werkt Basisschool De Zeppelin nauw samen met gerenommeerde partners zoals Kibeo en City Kids. Deze samenwerkingen garanderen een breed en kwalitatief hoogstaand programma.