Openbare Basisschool De Zeppelin in Barendrecht - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Zeppelin is 30,32 , met een spreiding van 6,70 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,50% score voor het fundamenteel niveau overstijgt De Zeppelin ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisdidactiek, vooral in taal en rekenen. De score ligt wel iets onder het vergelijkingsgemiddelde (95,71%).
Fundamenteel niveau
Score: 94.5017%
Streefniveau
De school behaalt 50,52% voor het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 45,5% maar onder het vergelijkingsgemiddelde van 57,30%. Dit reflecteert de ambitie om leerlingen cognitief uit te dagen, gegeven de complexiteit van de leerlingenpopulatie.
Streefniveau
Score: 50.5154%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 21,43% vmbo-(g)t/havo en 14,29% havo (samen 35,72% middenniveau), tegenover 7,14% vwo-advies. Opvallend is het aandeel praktijkgericht advies (vso + vmbo-b/k = 14,28%), ruim boven het regionaal gemiddelde (10,69%). Dit past bij de schoolweging en onderstreept de breedte van de zorgstructuur.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2014-2015
Leerlingen tonen een progressie van +2,8% op rekenen tussen groep 7 en 8. De focus op 'groepsdoorbrekend rekenen' uit het schoolondersteuningsprofiel lijkt hier vruchten af te werpen. De school scoort consistent hoger dan vergelijkbare scholen in Zuid-Holland.
Toets | De Zeppelin | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
216.8 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten zijn leidend voor het tussentijds bijsturen van onze onderwijsprocessen. Voor intern gebruik zijn deze resultaten van belang, voor de leerkracht. Ze worden ook gebruikt om ouders te informeren over de ontwikkeling van hun kind.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
38,71% van de leerlingen presteert boven advies – ruim boven landelijk gemiddelde (25,27%). Slechts 9,68% zit onder advies (vs. 11,81% nationaal). Deze cijfers benadrukken dat de school ambitieus adviseert terwijl ze leerlingen toch succesvol laat doorstromen, mogelijk dankzij het maatwerkbeleid zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
In een steeds verder individualiserende maatschappij is er grote behoefte aan leren samenwerken, daarbinnen je verantwoordelijkheden kennen en je zelfstandig weten te bewegen in een sociaal complexe omgeving. In ons Daltononderwijs geven wij structureel en planmatig ruimte voor ontwikkeling in de hiervoor benodigde vaardigheden.
Geluk en welzijn
Burgerschap
Samen
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Zeppelin voor sociale ontwikkeling?
De leerlingen van Openbare Basisschool De Zeppelin werken veelvuldig in divers samengestelde groepen, waarbij ze elkaar helpen en geholpen worden. Presentaties vormen een belangrijk onderdeel van het leren communiceren.
Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool De Zeppelin om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Zeppelin gebruikt de registratievorm 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Zeppelin?
Openbare Basisschool De Zeppelin gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Beter omgaan met jezelf en de ander, Kanjertrainingen, Klas- en Teambouwers, De Gelukskoffer, SAAR, Rots en Water en Groepsgeluk.