Openbare Basisschool De Draaimolen
Stellingmolen 12
2992 DN Barendrecht

Schoolweging

Schoolweging
33.3
Spreiding
6.51

De schoolweging van De Draaimolen is 33,30 , met een spreiding van 6,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 91,01% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit resultaat is opmerkelijk gezien de hoge schoolweging en bevestigt de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs. De score ligt wel 3,8% onder het vergelijkingsgemiddelde, wat aansluit bij de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

42,59% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 41,2%. Hoewel dit 10,8% lager is dan het vergelijkingsgemiddelde, toont het aan dat de school binnen een complexe populatie effectief differentieert. De focus op maatwerk blijkt uit het verschil tussen fundamentele en streefniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een focus op vmbo-(g)t (32,61%), gecombineerd met 8,7% vwo-advies. Opvallend is het hoge aandeel praktijkonderwijsadvies (8,7% vs 1,01% vergelijkingsscholen), passend bij de complexe populatie. De beperkte doorstroom naar havo (2,17% vs 16,07% regio) vraagt om aandacht, maar de sterke vmbo-(g)t vertegenwoordiging sluit aan op het onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe DraaimolenGemeente AmsterdamNederland
216.8216.8199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De resultaten van de CITO toetsen worden gebruikt om te kijken of de leerlingen en groepen de (vaardigheids) groei hebben doorgemaakt die bij de didactische leeftijd past. Naar aanleiding hiervan worden analyses gemaakt en interventies ingezet. Deze worden bij het volgende toets moment geëvalueerd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

20% van de leerlingen presteert onder advies (vs 11,81% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Toch scoort 16,67% boven advies, wat duidt op zorgvuldige advisering. De school zet volgens het schoolondersteuningsprofiel extra in op overgangsbegeleiding naar het VO om dit verschil te verkleinen.

Sociale ontwikkeling

Een morele en sociale norm Met het lesprogramma van De Vreedzame School leren kinderen kennis en vaardigheden. Maar kennis en vaardigheid is vaak nog niet voldoende om het gewenste gedrag voort te brengen. Een kind dat over een bepaalde vaardigheid beschikt, hoeft namelijk nog niet geneigd te zijn om deze vaardigheid altijd in te zetten. Dat is onder andere afhankelijk van de houding, de attitude, van de wil om het geleerde ook in praktijk te brengen. Attitudes worden sterk beïnvloed door de context, door de dominante sociale norm van de omgeving waar iemand deel van uitmaakt.De Vreedzame School wil een cultuur realiseren waarin de sociale norm bepaald wordt door de hiervoor omschreven doelen: constructief omgaan met meningsverschillen en conflicten, actieve participatie, zorgzaam en prosociaal gedrag. Om zo middels die norm invloed uit te kunnen oefenen op de attitude-ontwikkeling, die zo bepalend is voor ‘vreedzaam’ gedrag. LEES MINDER

conflicten hanteren & oplossen

respect en tolerantie

democratisch handelen

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Draaimolen voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Draaimolen gebruikt een kwaliteitszorginstrument bij De Vreedzame School, een gedigitaliseerd kwaliteitssysteem dat bestaat uit verschillende instrumenten om kwaliteitszorg rondom De Vreedzame School vorm te geven. Dit systeem bestaat uit instrumenten zoals: vragenlijsten groepsklimaat in de onder-, midden- en bovenbouw, veiligheidsthermometers voor verschillende groepen, een borgingsinstrument en een vragenlijst Vreedzame School.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Draaimolen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Draaimolen gebruikt Zien en Vreedzame School als registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Draaimolen?

Openbare Basisschool De Draaimolen gebruikt Een doos vol gevoelens, SOEMO-kaarten en Vreedzame school als methodes voor sociaal-emotioneel leren.