
Schoolweging
De schoolweging van Smitshoek is 27,93 , met een spreiding van 6,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96.8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt de effectieve basisondersteuning, zelfs met relatief hoge doorstroompercentages naar theoretische leerwegen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
69.1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 50.1%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe populatie (+27.93 schoolweging) hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 61.1%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school toont sterke focus op theoretisch onderwijs: 34.5% vwo-advies (vs 18.6% regio) en 19.7% havo. Praktijkonderwijs blijft met 0.7% onder regionaal gemiddelde (1.01%). Opvallend is de hoge doorstroom naar gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (8.45%), wat aansluit bij het bieden van maatwerk.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Smitshoek | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.32 | 175.23 | 176.51 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de resultaten van ons onderwijsaanbod en onze aanpak te volgen hanteren wij de volgende instrumenten: Observaties (Digikeuzebord voor de groepen 1/2); Methode gebonden toetsen (groepen 3 t/m 8); Resultaten in de digitale omgeving van Getal & Ruimte (groepen 4 t/m 8); Observatielijsten voor de sociaal-emotionele ontwikkeling Leerling in Beeld (groepen 3 t/m 8); Leerlingvragenlijsten Leerling in Beeld- sociaal emotioneel functioneren (groepen 5 t/m 8); Signaleringslijst hoogbegaafdheid Sidi-3 (groepen 1 t/m 8); Methode onafhankelijke toetsen van CITO Leerling in beeld (groepen 3 t/m 8); Doorstroomtoets Wij registeren de resultaten van onze observaties en toetsen in het leerlingvolgsysteem ParnasSys. De CITO toetsen worden na iedere afname geanalyseerd. Deze analyse, samen met alle andere gegevens van een leerling, wordt verwerkt in het groepsoverzicht en het jaarplan. Het volgen van de leerlingen is een cyclisch proces; waarnemen, begrijpen, plannen, realiseren en evalueren. De toetsen geven ons dus vooral veel informatie over wat er nog te doen is, om een bepaald doel te behalen. Wij zoeken actief naar de leerkuil voor alle kinderen. Dit betekent dat wij per leerdoel afstemmen welke (extra) instructie, verwerking of uitdagende taak nodig is. Kinderen die doelen reeds beheersen doen niet mee aan de groepsinstructie en maken zelfstandig hun taak. Onze instructiegroepen zijn hierdoor van wisselende samenstelling. Zo leiden leerervaringen tot een duurzame (gedrags)verandering en ontstaat bij kinderen een mentaal model van vertrouwen in zichzelf: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan”. Leerlingen op Smitshoek weten dat het proces, de weg naar het resultaat, net zo belangrijk is als het resultaat zelf. Door inzicht te hebben in het leerproces weten leerlingen welke afstand zij nog moeten afleggen naar het doel. Ook krijgen zij op deze manier zicht op welke mogelijkheden zij hebben om hun doel te bereiken. Zo ontwikkelen de leerlingen een GROEIMINDSET. Leerlingen met een groeimindset weten: “Ik kan altijd beter in iets worden. Daar werk ik aan. Daar span ik me voor in.”
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8.45% presteert onder advies, significant lager dan landelijk (11.81%). 14.79% stroomt juist door boven adviesniveau, wat de kwaliteit van advisering onderstreept. Dit sluit aan bij de gedocumenteerde trendanalyses en vroegtijdige signalering in het leerlingvolgsysteem.
Sociale ontwikkeling
Uitgangspunt van CBS Smitshoek is "De kracht van SAMEN groeien". Naast het ontwikkelen van een hoogwaardig niveau op het gebied van rekenen en taal, gunnen wij de kinderen dat zij al op basisschoolleeftijd die vaardigheden leren die in de volwassen wereld vaak gestalte krijgen aan de coachkant, zoals het kennen en ontwikkelen van je sterke kanten, psychologische veerkracht en samenwerkings- en probleemoplossingsvaardigheden. Op deze manier bereiden wij kinderen voor op de samenleving van de toekomst, met een arbeidsmarkt waarin beroepen bestaan die wij nu nog niet kennen. Wij laten ons hierbij leiden door het gezegde: “Jong geleerd is oud gedaan.” Om onze ambities te realiseren ontwerpen we een krachtige leercultuur. In die cultuur staan GROEIEN en LEREN centraal. Om te kunnen groeien is een groei mindset nodig. Een groei mindset ziet capaciteiten als ontwikkelbaar en legt de focus op het proces, op groei. Zo’n mindset maakt het mogelijk om door te zetten, omdat je weet: ‘ik kan het NOG niet, ik kan het leren, iedere dag een beetje beter. Echt leren vindt plaats in de LEERKUIL: als je denkt ‘Dit leer ik nooit’ en dan met kleine stapjes en hulp iets toch onder de knie krijgt. Zo ontwikkel je zelfkennis en zelfvertrouwen. LEES MINDER
De kracht van samen groeien.
Leren met vallen en opstaan.
Zonder relatie geen prestatie.
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool Smitshoek voor sociale ontwikkeling?
Christelijke Basisschool Smitshoek gebruikt het signaleringssysteem Leerling in Beeld - sociale veiligheid om de focus op werkhouding en taakgericht gedrag te verdiepen en sociaal-emotioneel leren te stimuleren. De school biedt kinderen inzicht en kennis over sociale interactie via de methode Kwink en het programma Rots & Water. Tijdens de 'Gouden Weken' en 'Zilveren Weken' wordt extra tijd besteed aan groepsvorming en een positief leerklimaat.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool Smitshoek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool Smitshoek gebruikt de volgende registratievormen: Digikeuzebord (groep 1/2) en Leerling in Beeld - Sociaal functioneren.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool Smitshoek?
Christelijke Basisschool Smitshoek gebruikt de volgende methoden: School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), methode Kwink en Rots & Water.