
Schoolweging
De schoolweging van Prinses Margriet Balkbrug is 30,71 , met een spreiding van 5,88 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95% score voor het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een sterke basiskwaliteit voor taal en rekenen, ook in vergelijking met vergelijkbare scholen (95,7%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
53,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45,5%. Dit illustreert een effectieve focus op hogere leerdoelen, ondanks een relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een brede spreiding: 25% vmbo-(g)t, 25% havo, en 12,5% vwo. Opvallend is dat 12,5% van de leerlingen een gecombineerd advies (havo/vwo) krijgt, wat wijst op aandacht voor doorstroommogelijkheden. Praktijkonderwijs-adviezen (0%) blijven achter bij het landelijk gemiddelde (1,01%), mogelijk door het Daltonconcept dat theoretische vaardigheden benadrukt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Prinses Margriet Balkbrug | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.75 | 175.23 | 174.56 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden twee keer per jaar gemeten met behulp van de Cito-toetsen. Deze resultaten worden vervolgens besproken met zowel de ouders als de leerlingen. Op basis van deze resultaten, samen met de uitkomsten van de methode-toetsen, stellen we een plan op voor het komende half jaar. In dit plan beschrijven we duidelijk de leerdoelen waaraan de leerlingen gaan werken en waar extra begeleiding of instructie nodig is.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat boven advies presteert (28,57% tegen 25,27% landelijk). Echter, evenveel leerlingen (28,57%) zitten onder advies, wat boven het landelijk gemiddelde (11,81%) ligt. Dit weerspiegelt mogelijke uitdagingen in advisering of doorlopende begeleiding, ondanks de beschreven intensieve monitoring en ontwikkelingsgerichte aanpak.
Sociale ontwikkeling
Ieder kind ontdekt, leert en ontwikkelt zich iedere dag op zijn eigen niveau. Het welbevinden en plezier staan hier centraal. Vertrouwen en respect zijn hierbij belangrijke begrippen. Zowel kinderen als ouders/verzorgers en professionals (leerkrachten en ondersteunend personeel) komen het best tot hun recht als zij zich veilig voelen, elkaar respecteren en vertrouwen. Door samen te werken en gebruik te maken van elkaars talenten, ontstaat er ruimte voor groei, creativiteit en uitdaging en dus voor persoonlijke ontwikkeling. Kinderen krijgen in een veilige omgeving, daar waar mogelijk individuele, aandacht, maar ook leren zij samen te werken en hun speel- en leeromgeving te verkennen. LEES MINDER
Gevoel van sociale veiligheid
Veilige leeromgeving
Schoolbeleving
Wat is de werkwijze van Openbare Daltonschool Prinses Margriet voor sociale ontwikkeling?
Het team van Openbare Daltonschool Prinses Margriet werkt samen aan preventie van gedragsproblemen. De leraren zijn in het dagelijks onderwijs in de klas vooral gericht op proactief pedagogisch handelen. Hierbij stimuleren zij in alle situaties gewenst gedrag bij alle leerlingen. Dit doen zij door heldere gedragsverwachtingen in iedere onderwijssituatie te hanteren, gedragsverwachtingen te visualiseren per onderwijssituatie, het bekrachtigen van gewenst gedrag en duidelijke consequenties hanteren voor ongewenst gedrag in de klas en op school. Door gezamenlijk te werken aan een visie, kernwaarden en doelen ontstaat draagvlak en wordt richting gegeven aan het handelen van alle betrokkenen in de school. Het leidt tot regels en afspraken die gedragen worden, die iedereen kent en waar iedereen elkaar op kan aanspreken. Twee keer per jaar (in oktober en mei) worden de betrokkenheid, het welbevinden en de sociale veiligheid gemeten via de leerling vragenlijsten. Deze gegevens worden geëvalueerd en indien nodig worden nieuwe interventies bedacht en uitgevoerd.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Daltonschool Prinses Margriet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Daltonschool Prinses Margriet gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.