Kindcentrum Balkbrug
De Omloop 2
7707 DZ Balkbrug

Schoolweging

Schoolweging
27.95
Spreiding
5.66

De schoolweging van Balkbrug is 27,95 , met een spreiding van 5,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit. De score overstijgt zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,4%), wat opvallend is gezien de dalende leerlingenaantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

60,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 48,6%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 27,95) presteert op verwacht niveau. De score ligt nagenoeg gelijk aan vergelijkbare scholen (60,5%).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een tweedeling: 30,8% vmbo-b/k en 30,8% havo. De theoretische leerwegen (havo en vmbo-(g)t) samen goed voor 69,2%, tegen 62,4% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijs blijft beperkt (0% vs 1,01% regio), wat aansluit bij de hoge fundamentele niveauscores.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBalkbrugGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In de onderbouw wordt gewerkt met het IEP leerlingvolgsysteem voor leerjaar 1 en 2; observatie-instrument voor kleuters. Door middel van observaties worden kansen en bedreigingen gesignaleerd en kan het onderwijs daarop worden afgestemd. In groeps- en leerlingbespreking worden deze observaties gedeeld en worden interventies besproken. Daarnaast worden vanaf groep 3, twee keer per jaar de IEP-toetsen voor rekenen, spelling en begrijpend lezen (vanaf groep 4) afgenomen. Voor technisch lezen maken we gebruik van de DMT en AVI toetsen voor alle leerlingen. Uiteraard wordt per kind gekeken of er op deze toetsen voldoende ontwikkeling te zien is en of er interventies voor dit kind nodig zijn. De resultaten van deze toetsen worden geanalyseerd op leerling-, groep- en schoolniveau. Zo krijgen we zicht op de sterke en zwakkere kanten in ons aanbod. Hier kunnen we ons handelen en aanbod op afstemmen. De tussenresultaten kunnen een aanleiding zijn om bijvoorbeeld een orthopedagoog in te schakelen. Ook kunnen de analyses gebruikt worden om te bepalen welke (team)scholing wenselijk is.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 33,3% van de leerlingen boven advies presteert (vs 25,3% landelijk), wat duidt op zorgvuldige advisering. Het percentage onder advies (22,2%) blijft wel hoger dan gemiddeld (11,8%), mogelijk gerelateerd aan de complexere leerlingenpopulatie. De school hanteert volgens het ondersteuningsplan een 'groei-gericht adviesmodel'.

Sociale ontwikkeling

School is bedoeld om te leren. Dit kan alleen als leerlingen zich veilig voelen op school. De visie en levenshouding van de Kanjertraining vormen het uitgangspunt van ons veiligheidsbeleid. We hebben een duidelijke visie op hoe we met elkaar omgaan en willen graag samen met ouders en kinderen zorgen voor een veilige school. We willen te vertrouwen zijn. De meeste mensen willen te vertrouwen zijn. Op die manier willen we gezien, gehoord en begrepen worden. We gaan daarom uit van elkaars goede bedoelingen en kijken met vertrouwen naar elkaar en de kinderen. Ons uitgangspunt is daarbij dat je jezelf mag zijn. Doe je niet anders voor dan wie je werkelijk bent, zoals je bent is het goed. En daarmee ben je te vertrouwen. Samen verantwoordelijk Wij, leerkrachten en ouders, zijn samen het gezag van het fatsoen. We zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de opvoeding van de kinderen. Een goede opvoeding richt zich op fundamentele menselijke waarden zoals: liefde, vertrouwen, mededogen, toewijding, verantwoordelijkheid en betrokkenheid in de breedste zin van het woord. Daarom moeten wij, ouders en leerkrachten, duidelijke leiders zijn voor kinderen: wij vertegenwoordigen het gezag van het fatsoen. We laten ons daarbij niet bepalen door negatieve gevoelens zoals angst, onmacht en ergernis. We zorgen voor een veilige sfeer door grensoverschrijdend gedrag op een nette manier zorgvuldig aan te pakken. Daarin werken we samen met elkaar. Rolmodel We geven het goede voorbeeld. De kinderen voelen zich veilig als wij het goede voorbeeld geven: We gaan respectvol met elkaar om, we spreken respectvol over elkaar en de kinderen, ook op sociale media. Indien zich een probleem voor doet of als we ons zorgen maken, dan overleggen we met elkaar. We zoeken een oplossing die goed is voor alle betrokkenen en die recht doet aan de situatie. LEES MINDER

Vertrouwen

Samen

Rolmodel

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Balkbrug voor sociale ontwikkeling?

De werkwijze van Kindcentrum Balkbrug voor sociale ontwikkeling is gebaseerd op de kernwaarden van de Kanjertrainingen. Gedrag wordt besproken en geoefend aan de hand van diverse materialen. Aan het begin van het schooljaar worden er 'startweken' gebruikt in alle groepen. De kernwaarden zijn zowel op de kinderen als op de volwassenen van toepassing, gezien kinderen gedrag overnemen van volwassenen. Er wordt gebruik gemaakt van petten in vier verschillende kleuren vanuit de Kanjertraining om over gedrag te praten. Kinderen worden zich bewust van hun gedrag en oefenen met nieuw gedrag, zodat ze kunnen kiezen voor gedrag dat prettig is voor zichzelf en voor anderen. Wanneer het vertrouwen wegvalt kunnen er verschillende reacties komen (te krachtig, te onderdanig, clownesk). De school zet in op het herstellen van vertrouwen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Balkbrug om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Balkbrug gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Balkbrug?

Kindcentrum Balkbrug gebruikt Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.