
Schoolweging
De schoolweging van Oud Avereest is 29,80 , met een spreiding van 4,45 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat ruim boven zowel de inspectienorm (85%) als het landelijk gemiddelde (95.9%) ligt. Dit onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, vooral gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29.8).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
54.2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat lager is dan vergelijkbare scholen (57.8%), maar boven de inspectienorm van 47.1%. De focus op maatwerk en kleinschalig onderwijs lijkt voldoende basis te bieden, maar laat ruimte voor verbetering in het bereiken van hogere referentieniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een duidelijke focus op theoretische leerwegen: 71.4% van de uitstroom in 2023-2024 betrof havo/vwo (tegenover 65% landelijk). Tegelijkertijd valt een relatief hoog percentage praktijkonderwijs op (16.7% in 2021-2022), wat hoger is dan regionale vergelijkingswaarden (±12%). Dit past bij het adaptieve onderwijsconcept dat differentieert naar individuele mogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Oud Avereest | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.75 | 175.23 | 175.67 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Halfjaarlijks wordt een schoolanalyse ingevuld volgens het format van onderwijsstichting Arcade. De resultaten van Cito toetsen worden ingevuld en geanalyseerd. Directie en intern begeleider vullen het format in en maken een eerste analyse. Vervolgens worden de resultaten teambreed nader geanalyseerd en besproken. Waar nodig worden passende interventies opgesteld en uitgevoerd (op groeps- en schoolniveau). Binnen de opbrengstanalyse wordt ook getoetst of de resultaten van de schoolvakken voldoen aan minimumnormen en schooldoelen. Dit doet de directie in samenspraak met intern begeleider en de beleidsmedewerker Onderwijs & Kwaliteit van onderwijsstichting Arcade. De minimumnormen komen voort uit signaleringswaarde die passend zijn bij de schoolweging. Het gaat hierbij om het aantal leerlingen die zich hebben ontwikkeld tot het fundamentele referentieniveau 1F en de streefniveaus 2F en 1S. De schooldoelen worden vastgesteld op basis van eerdere resultaten en schoolambitie. Daarnaast hanteren de scholen een cyclus van handelingsgericht werken waarbij er ieder schooljaar naast een startgesprek drie groeps- en leerlingenbesprekingen zijn. Waar nodig wordt een begeleidingsplan, OPP of groeidocument opgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
20% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.8% landelijk), terwijl 80% op advies presteert. Het ontbreken van doorstroom boven advies wijst mogelijk op terughoudendheid in adviesniveaus. Dit sluit aan bij de schoolvisie om realistische doorstroomkansen te bieden, zoals beschreven in hun ondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Ieder kind ontdekt, leert en ontwikkelt zich iedere dag op zijn eigen niveau. Het welbevinden en plezier staan hier centraal. Vertrouwen en respect zijn hierbij belangrijke begrippen. Zowel kinderen als ouders/verzorgers en professionals (leerkrachten en ondersteunend personeel) komen het best tot hun recht als zij zich veilig voelen, elkaar respecteren en vertrouwen. Door samen te werken en gebruik te maken van elkaars talenten, ontstaat er ruimte voor groei, creativiteit en uitdaging en dus voor persoonlijke ontwikkeling. Kinderen krijgen in een veilige omgeving, daar waar mogelijk individuele, aandacht, maar ook leren zij samen te werken en hun speel- en leeromgeving te verkennen. LEES MINDER
gevoel van sociale veiligheid
veilige leeromgeving
schoolbeleving
Wat is de werkwijze van Basisschool Oud Avereest voor sociale ontwikkeling?
Het team van Basisschool Oud Avereest werkt samen aan preventie van gedragsproblemen. Leraren zijn gericht op proactief pedagogisch handelen, waarbij ze gewenst gedrag stimuleren door heldere gedragsverwachtingen te hanteren, deze te visualiseren en gewenst gedrag te bekrachtigen, en duidelijke consequenties te hanteren voor ongewenst gedrag. Draagvlak ontstaat door gezamenlijk te werken aan een visie, kernwaarden en doelen. Betrokkenheid, welbevinden en sociale veiligheid worden twee keer per jaar gemeten via leerlingvragenlijsten, waarna de gegevens worden geëvalueerd en indien nodig nieuwe interventies worden bedacht en uitgevoerd.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Oud Avereest om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Oud Avereest gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.