
Schoolweging
De schoolweging van De Dúnwizer is 30,86 , met een spreiding van 6,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 93.6% behaalt de school het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingspercentage van 95.7%, toont het een stevige basiskwaliteit. De methodegebonden toetsen en Cito Leerling in Beeld-monitoring blijken effectief.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 46.8% ligt boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 45.5%, maar onder het vergelijkingsniveau van 57.3%. Dit reflecteert een uitdagende leerlingenpopulatie waarbij de school desondanks basisambities overtreft. De focus op maatwerk in het schoolondersteuningsprofiel draagt hieraan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een divers beeld: 25% havo en 12.5% vwo, tegenover 18.6% vwo bij vergelijkbare scholen. Opvallend is de 18.75% vmbo-b adviezen, wat hoger ligt dan de regionale 5.52%. Deze verdeling past bij een school met brede onderwijsbehoeften, waar differentiatie centraal staat in het beleid.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Dúnwizer | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Gedurende het hele schooljaar observeert en begeleidt de groepsleerkracht de leerlingen uit de groep. De ontwikkeling van de leerlingen wordt gemonitord met behulp van de groepsadministratie. De toetsen behorende bij de methode (methode gebonden toetsen) worden structureel afgenomen en geregistreerd in het digitale leerling-dossier van Parnassys. Naast de observaties en methode gebonden toetsen worden de methode onafhankelijke toetsen van CITO leerlingvolgsysteem afgenomen. We volgen hierbij de toetskalender van CITO. De toetsen worden digitaal geregistreerd in het CITO leerlingvolgsysteem. In februari maken de leerlingen van groep 8 de Doorstroomtoets Basisonderwijs (IEP). De gegevens van de toetsen worden geanalyseerd. Op leerling niveau kijkt de leerkracht samen met de interne begeleider naar de onderwijsbehoeften van de individuele leerlingen. Indien nodig wordt er een handelingsplan opgesteld. Op groepsniveau wordt er bekeken wat de groep nodig heeft. De onderwijsbehoeften van de leerlingen worden in kaart gebracht in de groepskaart en deze groepskaart wordt omgezet in een groepsplan. Op deze manier streven wij naar Passend Onderwijs voor al onze leerlingen. Ook op schoolniveau worden de toetsen geanalyseerd en worden er doelen vastgesteld en conclusies en vervolgafspraken gemaakt ten behoeve van de kwaliteit van ons onderwijs.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3.33% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.81%), wat de accuraatheid van de advisering benadrukt. De 23.33% bovenadvies presteerders onderstreept het effect van de Plaatsingswijzer-methodiek. Deze cijfers passen bij de beschreven 'kansrijke advisering' in het schoolprofiel.
Sociale ontwikkeling
Ieder kind is uniek en mag zichzelf zijn. We stimuleren de vorming van hun persoonlijkheid, sociale vaardigheden en ontwikkelen bij de leerlingen het zelfvertrouwen. Zodat zij na het verlaten van de basisschool zelfstandig en met goede normen en waarden de 'grote' wereld in kunnen gaan. Kanjertraining wordt georganiseerd voor groep 1 t/m 8. Kanjertraining is gebaseerd op vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect. De Kanjertraining heeft een heldere aanpak met een doorgaande lijn die aansluit bij de doelstellingen van het onderwijs en de belevingswereld van het kind. Daarnaast blijkt dat Kanjertraining de algemene opvoedingsnormen ondersteunt en aansluit bij een aantal onderdelen van de Wet Actief Burgerschap en Sociale Integratie. LEES MINDER
Respect
Veiligheid
Eigenheid
Wat is de werkwijze van Skoalle De Dúnwizer voor sociale ontwikkeling?
Skoalle De Dúnwizer heeft kernwaarden en een visie ontwikkeld met het gehele team, waarbij gekeken is naar waar de school voor staat en hoe een leerling van groep 8 Skoalle De Dúnwizer verlaat. De kernwaarden zijn respect, veiligheid en eigenheid. Door kennisonderwijs te verbinden met burgerschapskunde, kunst en cultuur en beweging wordt er gezorgd voor een brede ontwikkeling en persoonsvorming door sociaal emotionele ontwikkeling zoals Kanjertraining, kunst en cultuur onderwijs, beeldende vorming en burgerschapsonderwijs.
Welke registratievorm(en) gebruikt Skoalle De Dúnwizer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Skoalle De Dúnwizer gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Skoalle De Dúnwizer?
Skoalle De Dúnwizer gebruikt Kanjertrainingen en Trefwoord voor sociaal-emotioneel leren.