
Schoolweging
De schoolweging van RKPC De Toekomst is 29,70 , met een spreiding van 5,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,6% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke norm van 85%. Dit duidt op een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen binnen de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod voor gevorderde leerdoelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke oplettendheid voor theoretische doorstroom: 35,7% vmbo-(g)t en 28,6% havo, terwijl vwo-advies (14,3%) iets onder het regionaal gemiddelde (18,6%) blijft. De combinatie vmbo-k/-(g)t (7,1%) benadrukt aandacht voor maatwerk in doorstroom.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | RKPC De Toekomst | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerkrachten nemen systematisch en regelmatig methodeonafhankelijke en methodegebonden toetsen af om de prestaties en de ontwikkeling van de leerlingen te volgen en te plannen. Leerkrachten analyseren en interpreteren de toetsresultaten teneinde zicht te krijgen op de opbrengsten van hun onderwijs en op de ontwikkeling en de ondewijsbehoeften van de leerlingen. Zij stellen op basis van de verzamelde gegevens het groepsorganisatieplan bij en vullen de draaiboeken in voor de komende blokperiode. Hierdoor wordt de ontwikkeling van de leerlingen gevolgd en gepland. Na de LVS toetsen presenteren de leerkrachten de opbrengsten van hun groep aan elkaar tijdens een studiedag. LVS toetsen We maken gebruik van IEP toetsen (methodeonafhankelijke toetsen) en voor het technisch lezen de CITO toetsen DMT en AVI. Op de toetskalender (jaarlijks opgesteld door de Coördinator passend onderwijs) is te zien wanneer de methodeonafhankelijke toetsen dienen te worden afgenomen. De toetsen worden afgenomen volgens de handleiding van deze toetsen. Ook de scoring en normering vindt plaats volgens de handleiding. Deze methodeonafhankelijke toetsen helpen leerkrachten om de leerlingen te volgen in vergelijking met het ontwikkelingsniveau van de gemiddelde leerling in Nederland. De signalering wordt daardoor objectiever. Deze toetsen geven een beeld van het functioneringsniveau over de totale leerstof van een (half)leerjaar waar de leerling mee aan de slag is. We hebben hiermee een goede maatstaf voor het objectief beoordelen van het functioneringsniveau van onze leerlingen. Daarnaast geven de methodeonafhankelijke toetsen een doorlopend beeld van de ontwikkeling van de leerlingen van groep 1 t/m 8. De toetsen die worden afgenomen zijn: Groep 3 t/m 8: Cito DMT en AVI tekst + IEP rekenen, lezen, taalverzorging. IEP doorstroomtoets groep 8. Leerlingen met een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) worden op maat getoetst. Dit betekent dat de leerling getoetst wordt op het eigen didactisch niveau (passend bij hun functioneringsniveau). Dit kan een andere toets zijn van hetzelfde leergebied. De groepsleerkracht neemt deze toetsen af. De toetsuitslagen worden door de groepsleerkrachten digitaal ingevoerd in ESIS en op leerling- en groepsniveau geanalyseerd en gepresenteerd aan elkaar. Deze analyse wordt twee keer per jaar besproken met de coördinator passend onderwijs tijdens de zogenaamde groepsbesprekingen. Ook worden de leerlingen besproken die een onvoldoende stijgende ontwikkellijn laten zien. Na deze analyse worden de groepsorganisatieplannen bijgesteld. De uitslagen dienen als beginsituatie van de volgende zorgperiode. Hierin wordt ook duidelijk vermeld welke acties er ondernomen worden en bijv. welke gerichte hulp er wordt geboden aan leerlingen die een onvoldoende ontwikkeling tonen. Ook worden de items uit het groepsplan doorgetrokken in de draaiboeken die per lesstof blok worden opgesteld. Hierbij staat zowel het volgen als plannen van de leerlingontwikkeling centraal. Tweemaal per jaar vormen deze gegevens ook de basis voor een analyse op schoolniveau. Deze analyse wordt door coördinator passend onderwijs gemaakt en besproken met het team. Als blijkt dat een groep als geheel onvoldoende scoort op een bepaald vakgebied, dan wordt getracht te achterhalen wat de mogelijke oorzaak hiervan kan zijn. Er wordt met een aantal en /of het gehele team gezocht naar passende maatregelen. De schooloverzichten per vakgebied geven ons een beeld van de kwaliteit van het onderwijs op onze school. Methodegebonden toetsen Gedurende het hele jaar worden er ook methodegebonden toetsen en andere toetsen afgenomen. Binnen de niveaus van zorg wordt voor het volgen van de leerlingen gebruik gemaakt van: * observatielijsten voor groep 1 en 2, * methode gebonden toetsen (groep 3 t/m 8), * Kanvas: Kanjervolgsysteem en adviessysteem sociaal emotionele ontwikkeling (groep 1 t/m 8) *Toetsen uit het Protocol voor Dyslexie (groep 1 tm 4), De observatielijsten van kleuters hebben betrekking op opdrachten over de beginnende geletterdheid en beginnende gecijferdheid. De SLO doelen zijn hieraan gekoppeld als richtinggevend voor het invullen van het onderwijsaanbod. Het zijn opdrachten die eenvoudig getoetst kunnen worden. De uitslagen van de verschillende testopdrachten worden nauwkeurig gemonitord. Methode gebonden toetsen geven met name inzage in het beheersingsniveau van de leerstof bij elk kind op dat moment en van het niveau van de groep waarin de leerling zit. De methode gebonden toetsen geven regelmatig nieuwe beginsituaties aan de leerkracht, van waaruit de volgende stap moet worden gepland voor de leerling of voor de groep. De uitslag van de toetsen vormt mede de basis voor de planning van de extra zorg in de dagplanning en draaiboeken. Kanvas: De leerkrachten volgen de leerlingen in hun sociale vaardigheid door twee keer per schooljaar (november/mei) verschillende lijsten van het Kanjervolg- en adviessysteem (Kanvas) in te vullen. Daarnaast nemen we via het IEP LVS ook lijsten af mbt de sociaal emotionele ontwikkelong. Zo krijgen wij onze kinderen en het klimaat goed in beeld en kunnen wij gericht steun bieden waar nodig is. Als in één van de lijsten iets opvalt, wordt het gedrag van het kind besproken met de coördinator passend onderwijs van de school en wordt indien nodig een individueel plan opgesteld. Dit plan wordt besproken met ouders en minimaal twee keer per jaar ook geëvalueerd met ouders. De kanjervragenlijsten worden geanalyseerd op groepsniveau en de sociale veiligheid op schoolniveau. Indien nodig wordt er een schoolbreed plan van aanpak opgesteld. Bovenstaande toetsen / observaties spelen in alle niveaus van zorg een wezenlijke rol en leveren op alle niveaus de leerkracht handreikingen om te volgen en signaleren. Het volgen van de ontwikkeling van de leerlingen is de eerste verantwoordelijkheid van de leerkracht. Dit betreft de brede ontwikkeling: leerontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling en gedrag. De leerkracht volgt het kind door regelmatig en gerichte observaties, het analyseren van methodetoetsen en -oefeningen en een goede communicatie met ouders.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 33,3% boven advies (vs. 25,3% landelijk) en slechts 8,3% onder advies (vs. 11,8% landelijk) presteert de school bovengemiddeld. Dit sluit aan bij de gedegen adviesprocedure met gebruik van de Friese Plaatsingswijzer en meerjarige ontwikkelingsoverzichten.
Sociale ontwikkeling
Met de Kanjertraining willen wij de volgende doelen bereiken: iedereen wordt gerespecteerd pestproblemen lossen zich op kinderen durven zichzelf te zijn kinderen voelen zich veilig kinderen voelen zich op elkaar betrokken kinderen kunnen hun gevoelens onder woorden brengen kinderen krijgen meer zelfvertrouwen LEES MINDER
respect
zichzelf durven zijn
betrokken bij elkaar
Wat is de werkwijze van Basisschool RKPC De Toekomst voor sociale ontwikkeling?
De leerkrachten volgen de leerlingen in hun sociale vaardigheden door middel van het Kanjervolg- en adviessysteem (Kanvas), dat twee keer per schooljaar wordt ingevuld. Kinderen van groep 5 t/m 8 vullen via de computer verschillende lijsten in. Van de resultaten wordt een groepsanalyse gemaakt en van de sociale veiligheid een schoolanalyse. Daar waar iets opvalt, wordt er een individueel, groeps- of schoolplan opgesteld met doelen. Aanvullend worden de lijsten hart&handen afgenomen vanuit het IEP LVS, waarbij ook de sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart wordt gebracht.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool RKPC De Toekomst om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool RKPC De Toekomst gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool RKPC De Toekomst?
Basisschool RKPC De Toekomst gebruikt 'Een doos vol gevoelens' en Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.