
Schoolweging
De schoolweging van Houwingaham is 33,22 , met een spreiding van 6,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
88,2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit, hoewel het iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 93,9% blijft.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
39,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets boven de signaleringswaarde van 38,7%. Dit toont dat de school ondanks een complexe populatie voldoet aan de basisambitie, maar er blijft ruimte voor groei richting het landelijk gemiddelde van 50,2% bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op het vmbo, met 36,4% vmbo-k en 27,3% vmbo-(g)t. Een opvallend verschil met vergelijkbare scholen is het lagere aandeel havo/vwo-adviezen (27,3% vs. 43,3% regio). Het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0%) sluit echter aan bij de regionale trend.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Houwingaham | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.76 | 176 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij werken met WMK Parnassys (WMK = werken met kwaliteit). Er worden twee keer per jaar Cito toetsen afgenomen, nl. in januari de M-toets (midden) en in juni de E-toets (eind). Daarnaast wordt elk jaar in groep 4,6 en 8 de NSCCT afgenomen. Dit is de Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test. Dit is een screening om onderpresteren op te sporen. Door de uitkomst van deze test naast zowel observaties door de leerkracht als de uitkomsten van de toetsen van het leerlingvolgsysteem te leggen, kunnen leerkrachten hun onderwijs nog beter afstemmen op de ontwikkelingsbehoefte van uw kind. Wanneer duidelijk wordt aangegeven in welke groepen de NSCCT wordt afgenomen, hoeft de school niet jaarlijks toestemming van ouders/verzorgers te vragen. Ouders/verzorgers moeten te allen tijde in de gelegenheid worden gesteld bezwaar te maken tegen het deelnemen van de leerling aan het groepsonderzoek. Mede op basis van de M-Cito, de E-Cito en de NSCCT bepalen we welke aanpak en leerstof een kind nodig heeft. Dit leggen we vast in groepsplannen. Daarnaast volgen we dagelijks de ontwikkeling van de kinderen door o.a. observeren, nakijken en beoordelen van het gemaakte werk en methodetoetsen. We blijven op KC Houwingaham inzetten op het doelgericht werken waarbij succescriteria worden gebruikt. We zetten in op het geven van effectieve feedback en het stimuleren van een groeimindset om de kinderen in de juiste leerhouding te krijgen. Daarnaast zetten we in op werkhouding en motivatie en op het halen van de referentieniveaus o.a. bij het rekenen en het begrijpend lezen. Hoog inzetten met realistische doelen en aansluiten bij de onderwijsbehoeften van de kinderen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
20% van de leerlingen presteert onder advies, tegen 11,8% landelijk. Dit kan samenhangen met de complexe populatie (schoolweging 33,22) en vraagt om extra monitoring. De afwezigheid van ‘boven-advies’ scores (0%) wijst op een terughoudend adviesbeleid.
Sociale ontwikkeling
We willen alle kinderen uit Bad Nieuweschans een goede plek bieden, daartoe richten wij ons onderwijs in. We hebben aandacht voor de leerling die extra aandacht nodig heeft, maar ook voor de leerling die meer uitdaging aankan. We vinden het belangrijk dat kinderen een goede basis hebben op het taal- en rekengebied, maar ook dat kinderen hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. Hiermee houden we rekening bij het inrichten van ons lesprogramma. Ouderhulp bij deze activiteiten vinden we zeer waardevol. Het sociale aspect binnen het leren is zeer belangrijk op onze school. Kinderen leren van en met elkaar. We gebruiken coöperatieve werkvormen en de kinderen leren spelenderwijs samenwerken. Om te komen tot goed samenwerken leren we de leerlingen zelfstandig werken en verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen leerproces. We vinden het belangrijk dat kinderen én leerkrachten met plezier naar school gaan. De start hiervan is de leerkracht die zin heeft om met de kinderen er een mooie dag van te maken! LEES MINDER
Veiligheid
Burgerschap
Talentontwikkeling
Wat is de werkwijze van Kindcentrum Houwingaham voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum Houwingaham werkt met het programma Vreedzaam. Tijdens de gouden weken aan het begin van het schooljaar wordt ingezet op positieve groepsvorming. Indien nodig wordt de ringaanpak ingezet, waarbij de groep als een systemisch geheel wordt bekeken en de rollen van de groepsleden inzichtelijk worden gemaakt. Het aantal leerlingen per groep en de sociale samenhang wordt jaarlijks bekeken en extra ondersteuning wordt geboden waar nodig. De leerlingen vullen jaarlijks de vragenlijsten van het programma 'Zien/Kindbegrip' in. Deze worden geanalyseerd en er vinden kindgesprekken plaats.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Houwingaham om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum Houwingaham gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kindbegrip en Veiligheidspeiling WMK.