PCBS Gaspard de Coligny
De Oude Werf 5 A
3741 CS Baarn

Schoolweging

Schoolweging
33.23
Spreiding
6.87

De schoolweging van Gaspard de Coligny is 33,23 , met een spreiding van 6,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 98,87% van de leerlingen gehaald, fors hoger dan de inspectienorm van 85%. De school scoort hiermee 4,98% boven vergelijkbare scholen (93,89%), een prestatie die samenhangt met de intensieve focus op basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 38,7%. Dit overtreft zowel het regionale (50,17%) als landelijke gemiddelde, wat wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 47,62% vmbo-(g)t en 28,57% havo-advies (vs. 16,45% en 16,07% bij vergelijkbare scholen). Het vwo-percentage (14,29%) ligt wel onder het landelijk gemiddelde (18,61%), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsGaspard de ColignyGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij meten de tussenresultaten met methodetoetsen en daarnaast twee keer per jaar met methode onafhankelijke toetsen (leerling volgsysteem IEP). Bij de methodetoetsen kijken we heel gericht naar de aangeboden doelen en of die beheerst worden. Is dat niet zo dan wordt daar direct het onderwijs weer op afgestemd. De methode onafhankelijke toetsen meten de vaardigheden in het algemeen en of de leerlingen in staat zijn de geleerde kennis ook toe te passen. Met deze toetsen kunnen we ook de mate van groei in beeld brengen. De methode onafhankelijke toetsen worden twee keer per jaar op schoolniveau geanalyseerd. Leerkrachten presenteren de resultaten van hun groep aan het team, bespreken de conclusies en stellen op basis hiervan een plan op voor de komende periode. Daarnaast hebben we binnen de stichting een zelfevaluatie met twee andere scholen. Directies en intern begeleider van de scholen bespreken met elkaar de resultaten en bevragen elkaar kritisch. Op deze manier blijven we kijken met een open, kritische blik.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

28,57% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,27% landelijk), terwijl 14,29% onder advies scoort (iets hoger dan 11,81% landelijk). Deze resultaten benadrukken het belang van de genoemde 'maatwerkadviezen' en de nauwe samenwerking met het voortgezet onderwijs.

Sociale ontwikkeling

Wij willen dat de kinderen onze school als een veilige plek ervaren en hen hier laten oefenen met hun rol in de maatschappij. Een plek waar je de verschillen en de overeenkomsten tussen mensen leert kennen. Hier leert ieder kind om zich staande te houden in de hedendaagse maatschappij. We leren kinderen samen te reflecteren en ook om kritisch te denken, een eigen mening te vormen en deze te kunnen onderbouwen. Door dat te doen vanuit een veilige sfeer krijgen kinderen inzicht in eigen gedrag en van de ander en helpt de 'groeimindset' hen verantwoordelijkheid te nemen voor wat gedaan en gedacht wordt. LEES MINDER

Veiligheid

Samenwerken

Zelfreflectie

Wat is de werkwijze van PCBS Gaspard de Coligny voor sociale ontwikkeling?

PCBS Gaspard de Coligny werkt met het leerlingvolgsysteem van IEP, waarbij de kinderen ook vragenlijsten invullen over hun sociaal-emotionele ontwikkeling en welbevinden. De kleuters worden gevolgd met het volgsysteem Mijn Kleutergroep. Op basis hiervan bepalen de leerkrachten welke onderdelen binnen de groep aandacht nodig hebben en welke individuele kinderen extra ondersteuning kunnen gebruiken. De uitkomsten worden gebruikt om aan de sociale vaardigheden en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen te werken en zo een prettig pedagogisch klimaat te creëren.

Welke registratievorm(en) gebruikt PCBS Gaspard de Coligny om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

PCBS Gaspard de Coligny gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: LVS IEP Hart en handen en Vensters, Mijn Kleutergroep, observaties en kindgesprekken.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt PCBS Gaspard de Coligny?

PCBS Gaspard de Coligny gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Traumasensitief werken, Kind op Maandag, KWINK.