
Schoolweging
De schoolweging van Nieuwe Baarnsche School is 21,93 , met een spreiding van 4,82 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,7% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Ook scoort zij hiermee iets hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (98,4%), wat consistent is met haar sterke basisdidactiek.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
81,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 65% voor deze school. Dit is significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 74,0%, wat wijst op effectief onderwijs op maat.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn sterk theoretisch gericht: 56,7% vwo-advies (vs. 18,6% landelijk) en 13,3% havo-advies. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgerichte adviezen (1,7% vmbo-b vs. 5,5% vergelijkingsscholen), wat aansluit bij het hoge streefniveau. De combinatie vmbo-(g)t/havo (11,7%) onderstreept de aandacht voor doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Nieuwe Baarnsche School | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 179.68 | 175.23 | 179.68 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het is één van de kerntaken van de NBS als geheel en van alle leerkrachten in het bijzonder om de leerlingen met zorg en aandacht te begeleiden. Onderdeel van deze zorg is het tijdig signaleren van eventuele leer- en ontwikkelingsproblemen dan wel het zicht krijgen op meer dan gemiddelde mogelijkheden van kinderen (bovengemiddeld/hoogbegaafdheid). Op de NBS wordt gewerkt met observatie-modellen en leerlingvolgsystemen op zowel cognitief als sociaal-emotioneel gebied. Met behulp van ontwikkelingsvolgsystemen (Onderbouwd, Cito-LOVS, schrijfobservaties, protocol dyslexie, ZIEN) en methodegebonden toetsen worden alle ontwikkelingsaspecten nauwlettend in de tijd gevolgd. Het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind, wordt gedaan met het observatieprogramma ZIEN. Om de sociale veiligheid van de kinderen te waarborgen, hanteert de NBS een Pestprotocol opgesteld naar inzichten van Bob van der Meer (APS en de Kanjertraining). Door het vaststellen en strikt naleven van omgangsregels werkt de NBS aan een sociaal klimaat waarin veiligheid en respect voor elkaar vanzelfsprekend is. Kinderen, teamleden en ouders zullen zich moeten inzetten deze doelstelling daadwerkelijk te verwezenlijken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage leerlingen dat onder advies presteert: slechts 5% tegen 11,8% landelijk. Maar liefst 78,3% zit op adviesniveau, wat wijst op accurate plaatsing. De 16,7% die boven advies scoort, reflecteert mogelijk de ruimte in het adviesbeleid omtrent 'ontwikkelingsperspectief' zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Op de NBS willen wij bereiken dat kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen en een goede basis krijgen voor hun verdere toekomst. Het creëren van een positief en op leren gericht klimaat, ontstaat door rust, orde en structuur te bieden en daarnaast kinderen op een positieve manier te benaderen. Hierbij hoort ook mede eigenaarschap van de leerling bij zijn/haar leren, zelfbewust zijn en het versterken van omgangsvormen en omgangsnormen. Om dit te bereiken werken we o.a. met Rots en Water en coöperatieve werkvormen. Het Rots en Water programma biedt kinderen de mogelijkheid om te ervaren wat het inhoudt om sociaal te zijn en samen te werken. De kinderen leren op een andere manier naar zichzelf, de ander en situaties te kijken. Rots en Water geeft kinderen handvatten om mentaal sterk te zijn en voor zichzelf en voor anderen op te komen. Maar ook om binding te maken met de groep. Daarnaast werken wij met coöperatieve structuren. Een structuur is een werkvorm waarin de interactie tussen leerlingen centraal staat. Door het toepassen van de coöperatieve werkvormen, doen kinderen waar ze behoefte aan hebben - praten, samenwerken, bewegen - in het teken van de leerstof. Coöperatieve structuren stimuleren het leren en brengen een veilig klimaat in de groep en in de school. De leerlingen en de leerkracht zijn samen verantwoordelijk voor het leerproces. Het maakt de lessen plezierig en afwisselend. Tot slot zijn er per week verschillende leefregels (b.v. wij werken samen), werken we met de gouden weken en de zilveren weken en besteden we speciaal aandacht aan de week tegenpesten. LEES MINDER
Respect
Veilig
Samenwerken
Wat is de werkwijze van Nieuwe Baarnsche School voor sociale ontwikkeling?
Zie de visie van Nieuwe Baarnsche School voor meer informatie over de werkwijze voor sociale ontwikkeling.
Welke registratievorm(en) gebruikt Nieuwe Baarnsche School om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Nieuwe Baarnsche School gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en Onderbouwd.