
Schoolweging
De schoolweging van De Uitkijck is 31,70 , met een spreiding van 8,19 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Deze score loopt voor op vergelijkbare scholen (95,23%) en onderstreept de brede basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 25% vwo-advies (vs. 18,6% landelijk) en 20,83% havo/vwo. Opvallend is het relatief hoge percentage onbekende adviezen (12,5%), mogelijk door recente instroom. Praktijkonderwijs blijft met 0% achter bij het landelijk gemiddelde (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Uitkijck | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Voortgangsbewaking: Tussenresultaten geven een indicatie van hoe goed leerlingen hun leerdoelen bereiken gedurende het onderwijsjaar. Ze dienen als meetinstrumenten om te bepalen of leerlingen op schema liggen om de einddoelen te behalen en helpen bij het identificeren van eventuele leemtes in kennis en vaardigheden. Informatieve Feedback: Tussenresultaten bieden waardevolle feedback aan zowel leerlingen als ouders. Deze feedback maakt het mogelijk om te begrijpen welke aspecten van de lesstof goed worden begrepen en welke gebieden extra aandacht nodig hebben. Het helpt leerlingen om hun voortgang te evalueren en stelt ouders in staat om betrokken te zijn bij het leerproces van hun kind. Aanpassing van Onderwijsstrategieën: Op basis van tussenresultaten kunnen leraren hun lesmethoden en -strategieën aanpassen. Dit zorgt ervoor dat het onderwijs aansluit bij de behoeften van de leerlingen en dat eventuele problemen tijdig worden aangepakt. Tussenresultaten helpen bij het nemen van beslissingen over differentiatie en extra ondersteuning. Hoe Tussenresultaten Worden Gerealiseerd Formatieve Evaluatie: Formatieve evaluaties zijn ingebouwd in het dagelijkse onderwijsproces en omvatten toetsen, quizzen, observaties en andere evaluatiemethoden die tijdens de les worden gebruikt. Deze beoordelingen geven leraren en leerlingen directe feedback over de voortgang en gebieden die verbetering behoeven. Toetsen en Evaluaties: Regelmatige toetsen en formele evaluaties, zoals periodieke toetsen en eindtermtoetsen, worden afgenomen om tussenresultaten te meten. Deze evaluaties zijn vaak gestandaardiseerd en geven een duidelijk beeld van de voortgang ten opzichte van de leerdoelen. Ouder- en Leerlinggesprekken: Tijdens voortgangsgesprekken met ouders en leerlingen worden tussenresultaten besproken. Deze gesprekken bieden een platform voor het delen van feedback, het bespreken van voortgang en het vaststellen van eventuele benodigde aanpassingen in het onderwijsplan. Leerlingvolgsystemen: Wij gebruiken een leerlingvolgsystemen om tussenresultaten te registreren en te monitoren. Deze systemen bieden een gestructureerd overzicht van de voortgang van elke leerling en helpen bij het analyseren van trends en het identificeren van behoeften. Reflectie en Bijsturing: Leraren gebruiken tussenresultaten om reflectie te bevorderen en bijsturing toe te passen. Dit kan inhouden dat lesplannen worden aangepast, extra hulp wordt geboden of dat nieuwe doelen worden gesteld om de voortgang van leerlingen te waarborgen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Ruim 30,77% van de leerlingen presteert onder advies, bijna driemaal hoger dan landelijk (11,81%). Dit roept vragen op over de adviesnauwkeurigheid. Slechts 7,69% stroomt door boven advies (vs. 25,27% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de nadruk op ‘realistische adviezen’ in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze school is een mini-maatschappij, waarin wij kinderen waarden en normen meegeven en hen leren functioneren als verantwoordelijk, maatschappelijk betrokken, autonome personen. De opvoeding van een kind is een primaire verantwoordelijkheid van de ouders. De school speelt daar op in. Er wordt gestreefd naar een goed overleg tussen ouders, kind en leerkracht omdat we het belangrijk vinden een goede basis te creëren voor een evenwichtige ontwikkeling van het kind. Het kind moet zich veilig voelen op onze school. Ouders moeten zichzelf kunnen vinden in de schoolregels en de manier van onderwijs geven van de school. Onze school wil een inspirerende school zijn die vanuit onze openbare waarden en normen vorm geeft aan kwalitatief goed onderwijs. Om dit te kunnen bereiken is een prettig sociaal klimaat essentieel. We hebben vertrouwen in de mogelijkheid van ieder kind. LEES MINDER
Eigenaarschap
Zelfvertrouwen
Autonomie
Wat is de werkwijze van Basisschool De Uitkijck openbaar dalton onderwijs voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Uitkijck openbaar dalton onderwijs vindt het belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan, omdat dit hun ontwikkeling en leervermogen bevordert. De school creëert een veilige en vertrouwde omgeving, waarbij de omgang met elkaar vanaf de kleuters centraal staat. De methode Kwink wordt gebruikt om te focussen op het eigen gedrag in de omgang met anderen. Fysieke veiligheid wordt gewaarborgd door een toegankelijk gebouw, veilige speeltoestellen en een verkeersveilige omgeving. De dalton kernwaarden ondersteunen samenwerking, respect en verantwoordelijkheid. Het sociaal-emotioneel functioneren van de leerlingen wordt in kaart gebracht met behulp van Leerling in Beeld (vanaf groep 3).