Sint Antoniusschool
Oud-Oosteinde 2
4571 DE Axel

Schoolweging

Schoolweging
34.59
Spreiding
5.71

De schoolweging van Sint Antoniusschool Axel is 34,59 , met een spreiding van 5,71 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,44% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert de school 9%-punt boven de inspectienorm (85%). Deze score benadrukt de effectiviteit van het adaptieve onderwijsconcept, vooral in basisvaardigheden. De score ligt 1,09%-punt hoger dan bij vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt voor 50,93% het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 36,3%. Dit resultaat overtreft zowel het regionale (49,21%) als landelijke gemiddelde. De combinatie van intensieve monitoring via CITO/DIA/Leeruniek en het 'groeidocument'-systeem lijkt hierbij effectief.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweesplitting: 37% vmbo-(g)t of hoger (tegen 27,3% regio) versus 62,96% praktisch/theoretische combinaties. Opvallend is het hoge aandeel vmbo-(g)t/HAVO adviezen (22,22% vs. 10,34% regionaal). Het aandeel vwo-advies (3,7%) blijft achter bij landelijke trends (18,61%), mogelijk gelinkt aan de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSint Antoniusschool AxelGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkeling van de kinderen goed te kunnen volgen en registreren, maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem Parnassys en Leeruniek. Dit is een landelijk genormeerd leerlingvolgsysteem en geeft ons zicht op: · hoe het kind zich individueel ontwikkelt (observaties en methodetoetsen) · hoe het kind zich binnen de groep ontwikkelt · hoe het kind zich ten opzichte van leeftijdsgenoten in het land ontwikkelt (DIA- toetsen). We hanteren een toetskalender waarin niet-methode gebonden toetsen staan gepland. We toetsen enkele keren per jaar de vorderingen van onze kinderen met genormeerde methode onafhankelijke toetsen zoals AVI-leestoetsen, DIA-rekentoetsen, DIA-spellingtoetsen, DIA-woordenschat en DIA-begrijpend lezen. Deze toetsuitslagen worden bijgehouden, zodat elk kind nauwkeurig gevolgd kan worden in zijn ontwikkeling op de verschillende gebieden. Bij leerlingen die uitvallen op sociaal-emotioneel gebied wordt gekeken in hoeverre dit invloed heeft op hun functioneren op school. Soms wordt er samen met de ouders hulp gezocht bij hulpverlenende instanties. Via handelingsgericht werken (HGW) geven wij vorm aan adaptief onderwijs op onze school. Voor rekenen, lezen en spelling werken wij meestal in drie aanpakken in de klas. Aanpak 1 is voor leerlingen die een onvoldoende hebben gescoord op de laatste DIAtoets en / of voor leerlingen die behoefte hebben aan gericht en begeleide instructie gedurende de hele lestijd binnen de eigen groep. Aanpak 2 is voor de leerlingen die wel behoefte hebben aan de instructie, zoals bij aanpak 1. Zij verwerken daarna de leerinhoud zelfstandig. Aanpak 3 is voor kinderen die heel goed zelfstandig werken en zelf de oplossingen willen vinden. Gedurende de hele lestijd werken zij zelfstandig. In welke aanpak een leerling zit en wat voor hem het beste is, wordt bepaald door de onderwijsbehoeften die de leerkracht waarneemt en signaleert. Voor het clusteren van leerlingen in deze verschillende aanpakken worden de resultaten, de methode gebonden toetsen en dagelijkse observaties in de klas geanalyseerd. In het volgsysteem Leeruniek worden onderwijsplannen opgesteld. Deze worden passend gemaakt voor de groepen door alle leerkrachten, waarbij de leerlingen worden ingedeeld in die 3 aanpakken. Deze werkwijze wordt regelmatig geëvalueerd en aangepast om de vooropgestelde doelen te behalen. Groeps/leerlingbesprekingen (tussen leraar en IB-er) worden minstens drie keer per jaar gepland. Dit houdt onder meer in dat kinderen die gesignaleerd zijn door de leerkracht, besproken worden zodat ze verder optimaal geholpen kunnen worden in hun ontwikkeling. In de bouwvergadering worden de leerlingen besproken als dat nodig is.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

16,67% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Desondanks scoort 25% boven advies door het preventieve zorgmodel. De school hanteert hierbij een uniek 'drielagenondersteuningssysteem' met maandelijkse voortgangsmetingen.

Sociale ontwikkeling

Het sociaal-emotionele welbevinden van onze leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Belangrijk daarbij is dat onze kinderen zich veilig voelen en genoeg ruimte krijgen om zich optimaal te kunnen ontplooien, een goed welbevinden is daarbij van groot belang. Kinderen moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hun heen. De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groepsbespreking, een individuele leerlingbespreking en de bouwvergaderingen besproken. In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken en acties doorgesproken. LEES MINDER

Eerlijk en zelfbewust

Respect en vertrouwen

Veiligheid en waardering

Wat is de werkwijze van de Sint Antoniusschool voor sociale ontwikkeling?

De Sint Antoniusschool maakt gebruik van verschillende instrumenten om de sociale ontwikkeling en veiligheid van de leerlingen in kaart te brengen, waaronder de vragenlijst sociale veiligheid via Vensters PO, het monitorrapport, de methode Kwink voor sociaal-emotionele ontwikkeling, de methode Trefwoord met activiteiten, verhalen en beeldmateriaal ter bevordering van de sociale ontwikkeling, en het leerlingvolgsysteem Leeruniek voor sociaal-emotionele ontwikkeling.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Sint Antoniusschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Sint Antoniusschool gebruikt Kijk!, Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Leeruniek sociaal emotionele ontwikkeling om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Sint Antoniusschool?

De Sint Antoniusschool maakt gebruik van Kwink en Trefwoord, alsook de Ringaanpak (bouwen aan een fijne groep) in de groepen 5, 6, 7 en 8 voor sociaal-emotioneel leren.