Dorpsschool de Twa-ikker

Het team van Dorpsschool de Twa-ikker in Augustinusga

Current section: team
Willem Barteles van der Kooiwei 2
9284 Augustinusga

Zie hier hoe het team van Dorpsschool de Twa-ikker is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Dorpsschool de Twa-ikker. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Dorpsschool de Twa-ikker bij jullie?

Ontdek hoe goed Dorpsschool de Twa-ikker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Dorpsschool de Twa-ikker zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.5%)
Man (12.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Dorpsschool de Twa-ikker. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (25%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (50%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Dorpsschool de Twa-ikker werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (62.5%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Management (12.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Dorpsschool de Twa-ikker gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Dorpsschool de Twa-ikker: Een Zorgeloze Aanpak

Op Dorpsschool de Twa-ikker garanderen we continuïteit in het onderwijs door een gestroomlijnd vervangingsbeleid, volledig conform de CAO-PO. Ons hoofdkantoor van Noventa (P&O) beheert een toegewijde vervangerspool, essentieel in deze tijd met een landelijk tekort aan invalkrachten. We zetten ons maximaal in om bij ziekte of verlof van uw kind het onderwijs te waarborgen. Indien vervanging onverhoopt niet direct beschikbaar is, vinden we creatieve oplossingen binnen onze huidige teamstructuur. Dorpsschool de Twa-ikker stuurt alleen in absolute noodzaak een klas naar huis, waarbij we de communicatie met ouders prioriteren. Bij uitzonderlijke situaties waarbij opvang thuis niet geregeld kan worden, biedt de school ondersteuning. Ouders worden altijd proactief geïnformeerd over de genomen maatregelen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Dorpsschool de Twa-ikker: Een Overzicht

6

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Academische Groei
Orthopedagoog voor Ontwikkelingsondersteuning
Rekenspecialist voor Cijfervaardigheid
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist voor Communicatieve Vaardigheden
Leescoördinator voor Leesplezier

Toelichting van de school:

Onze leescoördinator en taalspecialist werken nauw samen om de taal- en leesvaardigheden van onze 87 leerlingen te stimuleren. Ze ontvangen waardevolle ondersteuning van de leesconsulent van Bibliotheek Noordoost-Fryslân. Deze externe expert bezoekt onze school regelmatig om leesbevordering en leesplezier in alle groepen te bevorderen, wat essentieel is voor de brede ontwikkeling van onze leerlingen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Welzijn
Orthopedagoog voor Emotionele Ondersteuning

Toelichting van de school:

Binnen Dorpsschool de Twa-ikker heeft een toegewijde leerkracht de opleiding tot gedragsspecialist succesvol afgerond. Dit teamlid biedt gerichte ondersteuning aan leerlingen met gedragsvragen. Daarnaast kunnen we rekenen op de expertise van de orthopedagoog van Noventa, die ons bijstaat bij complexe vraagstukken en zorgt voor optimale begeleiding van al onze leerlingen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Studievaardigheden
Orthopedagoog voor Effectieve Strategieën

Toelichting van de school:

De intern begeleider (ICZO-er) is gespecialiseerd in het optimaliseren van de werkhouding en taakaanpak van leerlingen. Zij biedt individuele begeleiding en coacht leerkrachten. Indien nodig schakelt de intern begeleider externe expertise in om ervoor te zorgen dat elke leerling de juiste ondersteuning krijgt voor academisch succes.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Skrep Kinderfysio voor Bewegingsstimulatie

Toelichting van de school:

Dorpsschool de Twa-ikker werkt nauw samen met Skrep Kinderfysio om de motorische ontwikkeling van onze jongste leerlingen te ondersteunen. Zij voeren jaarlijks een motorische screening uit. Deze samenwerking garandeert dat kinderen tijdig advies en hulp ontvangen, wat bijdraagt aan hun algehele fysieke welzijn en schoolprestaties.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

BHV-Gecertificeerde Leerkrachten

Toelichting van de school:

Meerdere leerkrachten op Dorpsschool de Twa-ikker beschikken over een geldig BHV-diploma (Bedrijfshulpverlening). Dit garandeert een veilige omgeving voor alle leerlingen. Zij volgen jaarlijks een herhalingscursus om hun kennis en vaardigheden up-to-date te houden, zodat zij adequaat kunnen handelen in geval van nood.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Lesplein met toegang tot alle lokalen
Extra lokaal / BSO-ruimte op de bovenverdieping

Optimale Leerlingbegeleiding: Ontdek Onze Extra Ondersteuning

Toekomstgericht Aanbod voor Succesvolle Ontwikkeling

Bij Dorpsschool de Twa-Ikker zetten we ons dagelijks in om elke leerling, ook die met extra ondersteuningsbehoeften, de best mogelijke begeleiding te bieden. We geloven sterk in een proactieve aanpak en werken nauw samen met gespecialiseerde professionals om ons aanbod continu te verbeteren. Deze samenwerking garandeert een effectieve en op maat gemaakte ondersteuning voor uw kind. Open communicatie en een sterke band met ouders vormen de kern van ons succes. Uw inzichten en betrokkenheid zijn essentieel om de groei en het welzijn van uw kind te maximaliseren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan Dorpsschool de Twa-ikker

Wat zijn de doelen van ons schoolplan?

Onze kwaliteitszorg op Dorpsschool de Twa-ikker is gericht op zowel Handelingsgericht Werken (HGW) als Opbrengstgericht Werken (OGW). We maken gebruik van Mijn Schoolplan (MSP) om de overkoepelende doelen uit ons strategisch beleidsplan te vertalen naar concrete jaarplannen. Dit proces volgt een cyclische aanpak conform de Plan-Do-Check-Act (PDCA) cyclus. Ons meerjarenplan, specifiek het schoolplan 2024-2028, bevat de uitgewerkte doelen per jaar. Het team evalueert jaarlijks de voortgang en resultaten, wat wordt vastgelegd in de jaarplan evaluatie. Vervolgens kijken we vooruit naar het nieuwe schooljaar, stellen we bijgewerkte of hernieuwde doelen vast, en legt de directie deze plannen en evaluaties ter goedkeuring voor aan de (ondernemings)raad en de algemeen bestuurder. Tot slot worden de documenten geüpload naar de databank van de inspectie, het Internet Inspectie Dossier (ISD). Burgerschap is een belangrijk aspect van onze onderwijsvisie. Naast de algemene onderwijsdoelen uit het schoolplan, streven we op Dorpsschool de Twa-ikker naar de ontwikkeling van sociale en bewuste wereldburgers. We creëren een veilige en rustige leeromgeving waar leerlingen zich kunnen ontplooien tot individuen met oog voor elkaar en de wereld. Een veilige, vertrouwde en open leefruimte is essentieel voor deze optimale ontwikkeling. Stichting Noventa hanteert een bovenschools burgerschapsplan, beschikbaar op hun website. Onze school heeft hiervan een afgeleid, schooleigen burgerschapsplan, dat u kunt vinden op onze eigen website.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen?

Dorpsschool de Twa-ikker hanteert een meerjarenplanning voor de kwaliteitszorg. De bijbehorende jaarplannen specificeren de te behalen doelen, het tijdspad, de benodigde investeringen en de methoden. Na goedkeuring door de MR worden deze plannen opgenomen in het Internet Dossier van de Onderwijsinspectie. Gedurende het schooljaar monitoren we de voortgang van onze doelen als team. Minimaal tweemaal per jaar vindt een monitorgesprek plaats tussen de schoolleiding (directeur en Interne Coördinator Zorg en Onderwijs) en vertegenwoordigers van Noventa (stafmedewerker Onderwijs en Kwaliteit en/of bestuurder). Aan het einde van elk schooljaar evalueren we gezamenlijk met het team en bespreken we deze evaluatie in de MR. Voor de burgerschapsdoelen van leerlingen in groep 7-8 gebruiken alle scholen een vragenlijst van Rovict, die voldoet aan de inspectie-eisen. De resultaten worden geanalyseerd via een dashboard, waarna de school nieuwe doelen kan formuleren. Ons kwaliteitszorgsysteem wordt bewaakt door diverse evaluatieve acties, waaronder jaarlijkse trendanalyses van schoolopbrengsten, evaluatie van het schoolplan en jaarverslag, en een jaarlijkse kwaliteitsscan. Het inspectierapport (vierjaarlijks) en de audit-rapportage worden gedeeld en vertaald naar concrete verbeteracties. Tevredenheidsonderzoeken onder leerlingen, ouders en personeel worden geanalyseerd en leiden tot actiepunten. Ook worden uitstroomgegevens en resultaten in het voortgezet onderwijs geëvalueerd. Vanuit de Arbowet voeren we een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) uit. De enquête over sociale veiligheid voor groep 5 t/m 8 wordt direct geanalyseerd voor eventuele verbeteracties. **Evaluatie Kwaliteitszorg 2023-2024:** In schooljaar 2023-2024 focuste Dorpsschool de Twa-ikker op het verstevigen van een solide basis. We hebben planmatig gewerkt aan de onderwijskwaliteit, met veel aandacht voor professionele schoolcultuur door middel van teamtrainingen en studiemomenten. De Interne Coördinator Zorg en Onderwijs (ICZO-er) begeleidde het team naar een gestructureerde en consistente werkwijze, met de 'basis op orde' als leidraad bij het implementeren van (nieuwe) lesmethodes. We hebben gericht geïnvesteerd in de didactische vaardigheden van leerkrachten, ondersteund door collegiale consultatie en methodespecifieke trainingen. De focus op basisvaardigheden, cruciaal voor verdere schoolontwikkeling en maatschappelijke participatie, is vanaf groep 1-2 gestart met 'Mijn Kleutergroep'. Vanaf groep 3 tot en met 8 werken we met nieuwe methodes voor lezen en rekenen. **Het Effect:** De planmatige aanpak en gerichte doelstellingen hebben geleid tot een sterke basis in kwaliteitszorg. Dorpsschool de Twa-ikker kijkt terug op een stabiel jaar met investeringen in groei en ontwikkeling voor zowel leerlingen als leerkrachten. De focus op basisvaardigheden, een stabiele leeromgeving en didactische vaardigheden heeft de leerlingontwikkeling en leeropbrengsten verbeterd. De formatie is zodanig ingericht dat leerkrachten meer ruimte krijgen voor focus en professionele ontwikkeling, wat ten goede komt aan het onderwijs. Hierdoor is differentiatie zichtbaarder geworden en komen leerlingen beter tot leren. Investeren in basisvaardigheden is zeer bevorderend voor onze leerlingenpopulatie, waardoor het individuele kind meer tot zijn recht komt. Deze focus op onderwijs en transparante communicatie met ouders versterkt de driehoek 'ouders, leerling, school'. De groei in leerlingaantal, met name instroom van 4-jarigen, bevestigt de positieve uitstraling van onze school. De prognose is dat deze groei stabiliseert rond de 90 leerlingen in het komende schooljaar. **Vervolgstappen 2024-2025:** We zetten de ingezette ontwikkeling voort en breiden deze uit in het komende schooljaar. Didactisch handelen en het versterken van doorlopende leerlijnen blijven prioriteit, net als onze kwaliteitszorg. Het kind staat centraal: we blijven observeren, begrijpen, plannen en doelen realiseren. De professionele schoolcultuur, die bijdraagt aan school doelen en het welbevinden en de ontwikkeling van leerlingen en leerkrachten bevordert, wordt gecontinueerd. Ons streven is een hoog leerrendement voor alle leerlingen, passend bij onze populatie. We kijken ernaar uit om in schooljaar 2024-2025 de gestelde doelen met verdieping en verbinding te realiseren.

Optimale Start voor Jonge Kinderen bij Dorpsschool de Twa-ikker

Toelichting van de school

Dorpsschool de Twa-ikker gelooft in een vliegende start voor elk kind. Daarom werken we nauw samen met Tiko Kinderopvang, specifiek met peuterspeelzaal 'it Hummelhoekje'. Deze locatie bevindt zich direct naast onze school, wat zorgt voor korte lijnen en een naadloze overgang van kinderopvang naar basisschool. Gemeente Achtkarspelen stimuleert actief voor- en vroegschoolse educatie (VVE) via de beleidsnota 'Koersen op Kansen'. Onze deelname aan het VVE-programma, inclusief VVE-thuis, garandeert een gestructureerde aanpak die de ontwikkelingskansen van jonge kinderen vergroot. Dit programma wordt zowel op de peuterspeelzaal als op onze school consistent toegepast. Elke nieuwe ouder wordt uitgenodigd voor een persoonlijk kennismakingsgesprek met de schooldirecteur. Tijdens dit gesprek maken we kennis, leiden we u en uw kind rond en bespreken we hoe we de educatieve behoeften van uw kind optimaal kunnen ondersteunen. Indien nodig, vindt er een aanvullend gesprek plaats met onze Interne Coördinator Zorg & Onderwijs. De overgang van de peuterspeelzaal naar de basisschool wordt extra soepel gemaakt door een warme overdracht met PSZ 'it Hummelhoekje'. Dit proces, volgens het Noventa-format, omvat ook vroegsignalering van meerbegaafde of hoogbegaafde leerlingen. Hierdoor kunnen wij vanaf dag één inspelen op de individuele leerbehoeften van elk kind, met als doel dat elke vierjarige leerling zich direct welkom en thuis voelt bij de Twa-ikker.

Veelgestelde vragen

Biedt Dorpsschool de Twa-ikker specifieke programma's voor jonge kinderen?

Ja, Dorpsschool de Twa-ikker biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen. Dit omvat nauwe samenwerking met de peuteropvang en de implementatie van het VVE-programma.

Ja, Dorpsschool de Twa-ikker biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen. Dit omvat nauwe samenwerking met de peuteropvang en de implementatie van het VVE-programma.

Samenwerking met peuteropvang
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)

Met welke kinderopvangpartners werkt Dorpsschool de Twa-ikker samen?

Onze school werkt nauw samen met Tiko Kinderopvang, met name met peuterspeelzaal 'it Hummelhoekje' en buitenschoolse opvang 'BSO de Klimbeam'.

Onze school werkt nauw samen met Tiko Kinderopvang, met name met peuterspeelzaal 'it Hummelhoekje' en buitenschoolse opvang 'BSO de Klimbeam'.

Team | Dorpsschool de Twa-ikker in Augustinusga | [2025] Schoolregister