Dorpsschool de Twa-ikker

De resultaten van Dorpsschool de Twa-ikker in Augustinusga

Current section: resultaten
Willem Barteles van der Kooiwei 2
9284 TJ Augustinusga

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Dorpsschool de Twa-ikker, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Dorpsschool de Twa-ikker

Schoolweging
33.13
Spreiding
5.09

De schoolweging van De Twa-ikker is 33,13 , met een spreiding van 5,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Dorpsschool de Twa-ikker bij jullie?

Ontdek hoe goed Dorpsschool de Twa-ikker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

91% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat significant boven de landelijke norm van 85% ligt. Deze score – opvallend voor een school met een hoge schoolweging – reflecteert de kwaliteit van basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 43.6% van de leerlingen dat het streefniveau haalt, presteert de school ruim boven de voor deze specifieke populatie vastgestelde signaleringswaarde van 41.2%. Dit benadrukt de effectiviteit van de ondersteuning voor hogere presteerders, zeker gezien de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Dorpsschool de Twa-ikker?

De adviezen laten een spreiding zien passend bij de complexe populatie: 44.4% vmbo-b, 22.2% havo. Opvallend is het beperkte aandeel vmbo-(g)t-adviezen (11%), lager dan op vergelijkbare scholen (16.45%). Wel scoort de school hoger in doorstroom naar havo (22.2% vs 16.07% landelijk), wat aansluit bij de sterke basisniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Twa-ikkerGemeente AmsterdamNederland
LIB172.62175.82175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op Dorpsschool de Twa-ikker vinden we het belangrijk om voortdurend en nauwgezet zicht te houden op de ontwikkelingen van onze leerlingen. Rond eind januari, begin februari worden de tussentijdse toetsen van Cito Leerling in beeld afgenomen in groep 3 t/m 7. De toetsen worden geanalyseerd en vervolgens vinden gesprekken plaats tussen de ICZO-er en de leerkrachten van de school. Er wordt een trendanalyse gemaakt en daar waar nodig een plan van aanpak opgesteld en uitgevoerd. In groep 8 is de planning van toetsen anders georganiseerd: de leerlingen van groep 8 maken de begintoetsen van Leerling in beeld in het najaar (rond oktober) en is er in februari de doorstroomtoets, eveneens van Leerling in beeld. De doorstroomtoets geeft resultaten die passen bij het beeld dat de school al heeft van de leerlingen. Daarmee zorgt de doorstroomtoets voor een onafhankelijk en betrouwbaar toetsadvies voor het best passende vervolgonderwijs. Na ieder toetsmoment nemen we tijdens een teamoverleg gezamenlijk de trendanalyse en opbrengsten door. We kijken vanuit de analyses naar de succesfactoren (wat doen we goed?) en zijn daarnaast kritisch op eventuele verbeterpunten (wat kan beter?) die naar voren komen.

Zitten de oud-leerlingen van Dorpsschool de Twa-ikker in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling stroomt boven advies door – een unicum – terwijl 87.5% op advies blijft (vs. 62.9% regio). Het percentage onder-advies (12.5%) ligt licht boven landelijk gemiddelde (11.81%), mogelijk door de nauwkeurige advisering in relatie tot de schoolweging.

Sociale ontwikkeling

Respect voor elkaar Op onze school is het hebben van respect voor elkaar de basis van het samenzijn. Je mag zijn wie je bent en we staan open voor elkaars denken. De kracht van Dorpsschool de Twa-ikker is dat alles leerlingen worden geaccepteerd zoals ze zijn, ongeacht achtergrond of identiteit. We vinden het belangrijk dat iedereen zich gezien en gehoord voelt. Samen verantwoordelijk Binnen onze relatief kleine dorpsschool kennen we elkaar van jong tot oud en hierbij dragen wij een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor elkaar. We kennen elkaar van jong tot oud en spreken elkaar aan op gedrag, vanuit positieve communicatie. Veiligheid en vertrouwen In onze dorpsschool creëren wij vanuit vertrouwen een veilige en geborgen omgeving voor alle leerlingen, hun ouders en de leerkrachten. Vanuit die basis kunnen we samen bouwen aan ontwikkeling van de leerling en van de school als geheel. LEES MINDER

Respect voor elkaar

Samen verantwoordelijk

Veiligheid en vertrouwen

Wat is de werkwijze van Dorpsschool de Twa-ikker voor sociale ontwikkeling?

Dorpsschool de Twa-ikker besteedt structureel aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van leerlingen, waarbij een veilige en geborgen omgeving centraal staat. De school hanteert regels en afspraken, een antipestprotocol en maakt gebruik van de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren (SEL). De school focust op burgerschap en mediawijsheid, gebaseerd op de principes van Positive Behaviour Support (PBS).

Welke registratievormen gebruikt Dorpsschool de Twa-ikker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Dorpsschool de Twa-ikker gebruikt Leerling in beeld, Kindbegrip en SuccesSpiegel om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Dorpsschool de Twa-ikker?

Dorpsschool de Twa-ikker gebruikt Kwink en Wijzer in executieve functies (WIEF) voor sociaal-emotioneel leren.