Basisschool het Talent
Asterstraat 35
5721 EE Asten

Schoolweging

Schoolweging
30.6
Spreiding
6.67

De schoolweging van Het Talent Asten is 30,60 , met een spreiding van 6,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,9% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert de school ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 50,4% van de leerlingen behaald, wat boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45,5% ligt maar onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,3%). Deze score past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen laten een gebalanceerd beeld zien: 6,9% vwo en 13,8% havo, gecombineerd met 37,9% voor verschillende vmbo-niveaus. Dit wijst op een realistische advisering die aansluit bij de diverse onderwijsbehoeften van de leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: landelijk krijgt gemiddeld 18,6% een vwo-advies.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Talent AstenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het behalen van de opbrengsten zoals gepland in de periodeplannen worden door de leerkracht en intern begeleider besproken tijdens de groeps- en toetsbespreking. Resultaten en uitkomsten worden verwerkt tot een nieuw periodeplan. Hierbij wordt hoofdzakelijk gekeken naar opbrengsten op groeps- of subgroepniveau. Trendanalyse zoals hier bedoeld, vindt niet plaats op leerlingniveau. Wanneer verdere analyse op leerlingniveau noodzakelijk is, vindt dit plaats in de leerlingbespreking, het CLB of zorgteam. Daarnaast vindt in de bouw onder leiding van de bouwcoördinator reflectie plaats op de trends vanuit Esis. Er wordt nagegaan of streefdoelen en school- en/of bouw-ontwikkeldoelstellingen zijn gerealiseerd en waarom. Resultaten en vervolgacties worden vastgelegd in de notulen. Aansluitend wordt in het MT op schoolniveau op de opbrengsten en trends gereflecteerd. Het MT en IB trekken conclusies op schoolniveau. Deze worden gerelateerd aan de analyse van de leerlingenpopulatie. Resultaten en voorgenomen vervolgacties worden na de medio-toetsing vastgelegd in de notulen en na de eindtoetsing in het schoolontwikkelplan (SOP) voor het komende schooljaar. Om de vier jaar wordt een algehele trendanalyse uitgevoerd als opstap naar het nieuw te formuleren schoolplan.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 30,8% van de leerlingen boven het basisschooladvies presteert in het VO, tegen 25,3% landelijk. Slechts 7,7% zit onder advies (vs. 11,8% gemiddeld). Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige advisering en begeleiding bij Het Talent.

Sociale ontwikkeling

Onze school behoort voor iedereen een veilige plek te zijn. We besteden veel aandacht aan het creëren van een goed pedagogisch klimaat in de klas en in de school, omdat dit de basis is voor het leren. Ieder kind zou graag naar school moeten komen. Hiervoor dragen wij als school een gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Samen verantwoordelijk

Welzijn en Geluk

Jezelf kunnen zijn

Wat is de werkwijze van Basisschool het Talent voor sociale ontwikkeling?

Basisschool het Talent besteedt dagelijks aandacht aan sociaal-emotionele ontwikkeling. De school richt zich op de principes van sociaal-emotioneel leren (SEL) en gebruikt de methode Kwink, die zorgt voor een doorgaande lijn binnen de school. Sociaal-emotioneel leren komt iedere dag aan bod in de klas.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool het Talent om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool het Talent gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Eigen observatie en registratiesysteem voor kleuters, kindgesprekken en WMK sociale veiligheid leerlingen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool het Talent?

Basisschool het Talent gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kwink en De Gelukskoffer.