
Schoolweging
De schoolweging van De Delta Assendelft is 30,33 , met een spreiding van 5,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
90.9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Toch ligt dit 4.8 procentpunt lager dan bij vergelijkbare scholen (95.7%). De school verklaart dit door de toenemende diversiteit in onderwijsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
45.5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, exact gelijk aan de door de inspectie gestelde signaleringswaarde (45.5%). Dit duidt op adequate basiskwaliteit, wel is het verschil met vergelijkbare scholen significant (57.3%). Met name rekenvaardigheden bieden ruimte voor verbetering.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen laten een tweedeling zien: 18.2% vmbo-(g)t en 15.9% vwo (versus 16.5% en 18.6% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het hoge percentage gecombineerde vmbo-adviezen (40.9% vs 28.3% regio). Praktijkonderwijsadvies ontbreekt, in tegenstelling tot 1.0% regionaal gemiddeld.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Delta Assendelft | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.83 | 173.73 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussentijdse resultaten Wat zijn de tussentijdse resultaten van de school? Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
51.6% presteert boven advies (ruim dubbel regionaal gemiddelde), slechts 3.2% onder advies (landelijk 11.8%). Dit bevestigt het vertrouwen in de zorgvuldige adviesprocedure. De school benadrukt hierbij het doorlopend monitoren van leerlingpotentieel.
Sociale ontwikkeling
Iedere leerling is welkom op onze school. Wij bieden een veilige en gestructureerde leeromgeving op basis van de normen en waarden van openbaar onderwijs en spelen in op maatschappelijke ontwikkelingen. Onze leerlingen krijgen de kans om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen in een leerdoelgerichte omgeving. Wij bereiden hen voor op het succesvol volgen van voortgezet onderwijs en een autonome en actieve deelname aan de samenleving. Hierin werken wij samen met de ouders en zorgen wij voor een goede duidelijke communicatie en ondersteuning. Voor het sociaal leerlingvolgsysteem werkt De Delta met Looqin en SCOL. Hiermee brengen we de sociale competenties en het welbevinden van de leerling in kaart en volgen we de ontwikkeling. Kinderen die op dit gebied extra aandacht nodig hebben komen zo duidelijk in beeld. Afhankelijk van de problematiek volgen passende interventies in samenwerking met ouders, verzorgers. Op De Delta richten we ons op preventief beleid, je veilig voelen is een basisvoorwaarde om tot leren te komen. Dit is te zien in de lessen in de klas en op het schoolplein. De school monitort het veiligheidsbeleid door middel van de Scol. De Scol wordt afgenomen en geanalyseerd, lessen worden daarop aangepast. De aspect welbevinden van Looqin wordt hiervoor ook ingezet. In de groepen wordt gewerkt met de gouden weken ter bevordering van goede groepsvorming. De gedrags- en omgangscode is bekend bij alle medewerkers. (te vinden op de site van Zaan Primair) De school is in het bezit van een anti-pest protocol. Er wordt eenmaal in de twee jaar een tevredenheidsonderzoek uitgezet, de resultaten daarvan geanalyseerd met het team en acties worden uitgezet als dat nodig is. Er wordt op school gewerkt met een aantal protocollen, vastgesteld door Zaan Primair, zoals de meldcode, gedrags- en omgangscode, plan sociale veiligheid en informatieverstrekking. LEES MINDER
Veiligheid
Zelfredzaamheid
Respect
Wat is de werkwijze van Openbare basisschool De Delta voor sociale ontwikkeling?
Openbare basisschool De Delta hanteert een preventief beleid met de methode Kwink en Kwink Burgerschap, en onderdelen van PBS. De school monitort het veiligheidsbeleid met de SCOL en Looqin. Er wordt gewerkt met gouden weken voor groepsvorming. De school heeft een anti-pest protocol en voert tweejaarlijks een tevredenheidsonderzoek uit. De leerkrachten zijn gezamenlijk verantwoordelijk en ouders worden betrokken als partners in de opvoeding. De school werkt met protocollen van Zaan Primair, zoals de meldcode, gedrags- en omgangscode en het plan sociale veiligheid.
Welke registratievormen gebruikt Openbare basisschool De Delta om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare basisschool De Delta gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Looqin om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare basisschool De Delta?
Openbare basisschool De Delta gebruikt Kwink en Kwink Burgerschap als methoden voor sociaal-emotioneel leren.