Kindcentrum De Scharmhof in Assen

Het team van Kindcentrum De Scharmhof in Assen

Current section: team
Scharmbarg 1
9407 Assen

Zie hier hoe het team van Kindcentrum De Scharmhof is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum De Scharmhof. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum De Scharmhof bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum De Scharmhof bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum De Scharmhof gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Flexibele Onderwijsondersteuning bij Kindcentrum De Scharmhof

Bij Kindcentrum De Scharmhof begrijpen we dat onverwachte afwezigheid van personeel invloed kan hebben op de dagelijkse gang van zaken. Daarom hebben we een robuust systeem voor personeelsvervanging ingericht om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Wanneer een van onze toegewijde medewerkers wegens ziekte of verlof niet aanwezig kan zijn, zetten we direct alles op alles om een gekwalificeerde invalkracht in te zetten. Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van onderbrekingen voor uw kind en het handhaven van de vertrouwde leeromgeving. Indien een directe vervanging niet mogelijk blijkt, zal onze directie proactief zoeken naar alternatieve oplossingen om de opvang van uw kind te garanderen. In zeldzame gevallen, wanneer alle opties zijn uitgeput, kunnen we genoodzaakt zijn om kinderen tijdelijk naar huis te sturen. Ouders worden in zo'n situatie altijd tijdig en duidelijk geïnformeerd, doorgaans via ons ouderportaal. We hechten veel waarde aan open communicatie en ondersteuning. Mocht u door een onvoorziene sluiting van een groep in opvangproblemen komen, neem dan gerust contact met ons op. We denken graag met u mee om passende oplossingen te vinden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons kindcentrum kent een opvang- en een onderwijsafdeling;

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Kindcentrum De Scharmhof

4

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Logopedist
Kwaliteitscoordinator
Kinder oefentherapeut

Toelichting van de school:

Kindcentrum De Scharmhof biedt gerichte hulp aan leerlingen met dyslexie of dyscalculie. Voor leerlingen met dyslexie. Onze aanpak start direct met extra oefening, wekelijks 60 minuten, met tussentijdse evaluaties om voortgang te monitoren. Bij aanhoudende problemen en na strenge criteria kan een dyslexieonderzoek worden aangevraagd. Leerlingen met een dyslexieverklaring krijgen ondersteuning met compenserende middelen, zoals tekst-naar-spraak software en aangepaste spellingprogramma's, conform ons dyslexieprotocol. Voor leerlingen met dyscalculie. In samenwerking met de kwaliteitscoördinator identificeren we leerlingen die extra rekenondersteuning nodig hebben, met wekelijkse oefensessies en instructie. Hardnekkige rekenproblemen kunnen leiden tot een aanvraag voor een dyscalculieonderzoek, mits aan strenge criteria wordt voldaan. Kinderen met dyscalculie ontvangen aangepaste lesmaterialen en hulpmiddelen. Ondersteuning voor NT2-leerlingen. Wij bieden aanvullende ondersteuning aan leerlingen wiens moedertaal niet Nederlands is, in samenwerking met onze NT2-specialist. Kinderen die korter dan twee jaar in Nederland verblijven, kunnen worden doorverwezen naar de Taalklassen van CKC de Lichtbaak in Assen voor intensieve taalontwikkeling.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Kwaliteitscoordinator
Kinder oefentherapeut

Toelichting van de school:

Kindcentrum De Scharmhof focust op een veilige en prettige leeromgeving voor elke leerling. Veiligheid en groepsvorming. We starten elk schooljaar met groepsvormende activiteiten om de onderlinge band te versterken en de school- en groepsregels te herhalen en te benadrukken. Deze aandacht voor sociaal gedrag blijft gedurende het hele schooljaar een prioriteit. Sociaal-emotionele vaardigheden. We besteden wekelijks aandacht aan sociale en emotionele vaardigheden via de Positive Behaviour Support methodiek, wat leidt tot waardevolle gesprekken over onderlinge omgang. Indien nodig bieden we aanvullende ondersteuning aan groepen of individuele leerlingen, in overleg met de kwaliteitscoördinator of externe experts. Individuele ondersteuning en welbevinden. Wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft die wij niet volledig kunnen bieden, zoeken we samen met ouders en deskundigen naar een passende oplossing elders. Het welbevinden van onze leerlingen monitoren we continu via kindgesprekken, observaties en oudergesprekken. Oudere leerlingen vullen jaarlijks een vragenlijst in over hun sociaal-emotionele ontwikkeling.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Kwaliteitscoordinator
Kinderoefentherapeut

Toelichting van de school:

Kindcentrum De Scharmhof creëert een voorspelbare omgeving met duidelijke gedragsverwachtingen. Positieve gedragsaanpak. Elke twee weken staat een specifieke gedragsverwachting centraal, waarbij positief gedrag actief wordt aangeleerd en benadrukt. Deze gestructureerde aanpak, die consistent is voor alle leeftijdsgroepen, richt zich op gewenst gedrag, zoals 'We lopen in de gang'. Extra ondersteuning. Voor de meeste leerlingen is de basisaanpak toereikend. Een klein deel van de leerlingen kan echter extra interventies nodig hebben, die we bespreken met ouders. Als de basisaanpak en oudergesprekken onvoldoende effect hebben, schakelen we de intern begeleiders of externe hulp in. Professionele samenwerking. Onze locatie maakt regelmatig gebruik van de expertise van YOOP (Yorneo Ondersteuning Op Professionals). Daarnaast zetten we in op de gezinsklas, waarbij een gezamenlijke aanpak centraal staat voor ouders, kind en school.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Ondersteuning bij Beperkingen

Beschikbare specialisten:

Kwaliteitscoordinator
Kinderoefentherapeut
Vakleerkracht gym

Toelichting van de school:

Kindcentrum De Scharmhof biedt ondersteuning aan leerlingen met medische of fysieke beperkingen. Parate expertise. Via ons samenwerkingsverband kunnen wij de expertise van het paramedisch team van Cedin inschakelen voor leerlingen met specifieke behoeften. Dit team voorziet onze leerkrachten van praktische handvatten. Praktische handvatten. Het paramedisch team biedt ondersteuning op gebieden zoals medische zorg in de klas, correcte houding en beweging, prikkelverwerking en spraak- en taalontwikkeling, om zo een optimale leeromgeving te garanderen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Protocollen en Expertise

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Kindcentrum De Scharmhof volgt strikte protocollen voor medisch handelen en persoonlijke verzorging. Duidelijke richtlijnen. Ons medisch protocol biedt heldere richtlijnen voor zowel leerkrachten als ouders, wat zorgt voor een veilige en consistente aanpak. Bij specifieke situaties wordt deskundige hulp ingeschakeld om de best mogelijke zorg te garanderen. Externe expertise. Voor leerlingen met medische of fysieke beperkingen kunnen we, via het samenwerkingsverband, rekenen op de gespecialiseerde kennis van het paramedisch team van Cedin. Dit team ondersteunt leerkrachten met advies over medische zorg, houding, beweging, prikkelverwerking en taalontwikkeling in de klas.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Hal met podium
Kinderkeuken

Optimale Leerlingondersteuning op Kindcentrum De Scharmhof

Deskundige Begeleiding en Maatwerk voor Elk Kind

Bij Kindcentrum De Scharmhof streven we ernaar elk kind de best mogelijke ondersteuning te bieden, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Ons team werkt nauw samen met gespecialiseerde partners om aan diverse onderwijsbehoeften te voldoen. Wij maken gebruik van de expertise van het Ondersteuningsteam (OT) van CKC Drenthe, een team van specialisten bestaande uit een orthopedagoog, schoolpsycholoog, gedragsspecialist, ambulant begeleider en een specialist NT2 en traumasensitief werken. Uw kindcentrum heeft een eigen contactpersoon, Paulien Bokhorst, via wie wij toegang hebben tot deze brede deskundigheid. Voor gedragsvraagstukken en opvoedingsondersteuning onderhouden we structureel contact met het jeugdteam van de gemeente Assen en de GGD Drenthe. U kunt met uw vragen terecht bij mw. Janneke Praamstra van VaartWelzijn voor schoolmaatschappelijk werk, mw. Sylvia Gerber (GGD Drenthe) als jeugdverpleegkundige, en mw. Zusan Dijkstra (GGD Drenthe) als schoolarts. Wat Valt Binnen de Basis Ondersteuning en Wanneer Schakelen We Extra Hulp In? Bij Kindcentrum De Scharmhof kijken we continu naar de ondersteuningsbehoefte van elk kind, zowel bij aanmelding als gedurende de schoolloopbaan. We beoordelen deze behoefte in relatie tot de groepsdynamiek en de belastbaarheid van zowel de groep als de leerkracht. Soms is extra expertise nodig om de specifieke ondersteuningsbehoefte van een leerling in kaart te brengen of om het juiste aanbod te selecteren. In dergelijke gevallen schakelen we de specialisten van het ondersteuningsteam in. Het welzijn en de optimale ontwikkeling van uw kind staan hierbij centraal. Erkennen van Grenzen en Zoeken naar Passende Oplossingen In uitzonderlijke situaties kan de ondersteuningsbehoefte van een leerling onze geboden mogelijkheden overstijgen. Wanneer we handelingsverlegen zijn, gaan we in samenspraak met u als ouder en de specialisten op zoek naar een meer geschikte onderwijsplek. Dit kan een andere basisschool zijn of een school voor speciaal (basis)onderwijs, waarvoor een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig is. Beknopt Afwegingskader voor Extra Ondersteuning: Pedagogische Ondersteuning: Indien een leerling een speciale pedagogische aanpak nodig heeft vanwege gedragsproblematiek, al dan niet gediagnosticeerd, stellen we in overleg met u en eventuele deskundigen een plan van aanpak op. Grenzen worden bereikt wanneer de veiligheid en het welzijn van het kind of de groep in het geding komen, de groepsrust ernstig verstoord wordt, er onvoldoende ondersteunende handen zijn, of wanneer het kind ondanks de aanpak moeite blijft houden met zelfstandig focussen op de taak. Didactische Ondersteuning: Wanneer een leerling een eigen leerlijn of aanvullende begeleiding nodig heeft op specifieke vakgebieden, ontwikkelen we in overleg met u en deskundigen een passend plan. De grenzen van deze ondersteuning zijn bereikt als er onvoldoende ontwikkeling wordt gezien, er onvoldoende capaciteit is voor individuele instructie, het welzijn van leerlingen in het gedrang komt, er te veel leerlingen met een eigen leerlijn in één groep zitten, of wanneer een leerling niet lang genoeg zelfstandig kan werken. Toekomstig Aanbod en Ons Uitgangspunt Ons uitgangspunt is dat elk kind welkom is en we zoeken actief naar mogelijkheden voor ondersteuning. Ons onderwijs is primair gericht op participatie binnen de groep, waarbij de leerkracht de instructie afstemt op de individuele behoefte van elk kind. Extra ondersteuning kan bestaan uit verlengde instructie, speciale hulpmiddelen, of begeleiding door een onderwijsassistent. Wanneer de basisondersteuning ontoereikend is, wordt de kwaliteitscoördinator ingeschakeld voor advies. Bij complexere hulpvragen betrekken we het ondersteuningsteam van CKC Drenthe, inclusief orthopedagogen en externe deskundigen. U als ouder bent altijd betrokken bij deze trajecten. In het zeldzame geval dat Kindcentrum De Scharmhof niet de benodigde begeleiding kan bieden, zoeken we samen met u en de betrokken deskundigen naar een passende alternatieve onderwijsoplossing.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Schoolontwikkeling: Het Schoolplan van De Scharmhof

Welke Leerdoelen Staan Centraal in Ons Schoolplan?

Bij Kindcentrum De Scharmhof richten we ons onderwijs op de wettelijk vastgestelde kerndoelen. Deze doelen definiëren wat elk kind aan het einde van de basisschool moet beheersen op het gebied van essentiële vakken. De verplichte vakgebieden met kerndoelen omvatten Nederlands, Engels, Rekenen/Wiskunde, Oriëntatie op jezelf en de wereld, Kunstzinnige oriëntatie en Bewegingsonderwijs. Ons uitgangspunt is dat elk kind deze kerndoelen succesvol behaalt, met aandacht voor individuele leerstijlen, leertempo's en persoonlijke interesses. Wij geloven in de kracht van diversiteit in het leerproces. Ons onderwijsteam, de directie en het bestuur evalueren continu de kwaliteit van ons kindcentrum. Dit doen we systematisch en cyclisch, vastgelegd in een vierjarig kindcentrumplan. Dit plan beschrijft onze jaarlijkse doelstellingen, strategieën, tijdlijnen en verantwoordelijkheden. Jaarlijkse evaluaties zorgen ervoor dat we ons plan up-to-date houden en de effectiviteit bewaken. Voor de inhoudelijke ontwikkeling van ons schoolplan maken we gebruik van zowel interne gegevens, zoals tevredenheidsonderzoeken onder leerlingen (vanaf groep 6), ouders en leerkrachten, als externe bronnen zoals rapportages van de Inspectie van het Onderwijs en interne audits. Een cruciaal aspect van onze kwaliteit is ons personeel; daarom stellen we jaarlijks een scholingsplan op om de deskundigheid van onze leerkrachten te waarborgen, zowel collectief als individueel. Onze actuele ontwikkelingsprioriteiten omvatten het monitoren van projectmatige vakintegratie, het verfijnen van ons aanbod voor Burgerschap en Digitale Geletterdheid, de opzet van een Technieklokaal, en de implementatie en monitoring van onze lesmethodes voor rekenen (Semsom en Getal & Ruimte Junior), spelling (Nieuw Nederlands Junior), en begrijpend lezen. We analyseren onze onderwijsresultaten grondig om gerichte verbeterplannen te ontwikkelen en uit te voeren, inclusief de implementatie van ons nieuwe observatie-instrument voor de onderbouw.

Hoe Meten en Verbeteren Wij de Leerresultaten?

Kindcentrum De Scharmhof hanteert een gestructureerde aanpak voor het meten en verbeteren van leerresultaten. Twee keer per jaar voeren we onafhankelijke, landelijk erkende toetsen uit bij leerlingen van groep 3 tot en met 8. Deze toetsen stellen ons in staat om de prestaties van onze leerlingen te vergelijken met het landelijk gemiddelde. De analyse van deze resultaten leidt tot concrete conclusies, aanbevelingen en ambitieuze doelstellingen voor verdere verbetering. Op basis hiervan stellen we een gedetailleerd verbeterplan op dat in alle groepen wordt geïmplementeerd, met aanvullende scholing voor leerkrachten waar nodig.

Ontwikkeling voor het Jonge Kind bij Kindcentrum De Scharmhof

Toelichting van de school

Bij Kindcentrum De Scharmhof bieden we jonge kinderen een inspirerende start. Onze jongste leerlingen beschikken over een eigen, veilige binnen- en buitenruimte waar ze spelenderwijs ontdekken en groeien onder begeleiding van vertrouwde pedagogisch medewerkers. Voor de allerkleinsten zijn er vier comfortabele slaapkamers beschikbaar, met plek voor maximaal 24 baby's en peuters. Binnen onze baby- en peutergroepen hanteren we het erkende 'Uk & Puk' programma. Dit landelijk ontwikkelde totaalprogramma stimuleert kinderen van 0 tot 4 jaar op hun eigen tempo, met uitdagende activiteiten die de ontwikkeling optimaal ondersteunen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Kindcentrum De Scharmhof voor jonge kinderen?

Kindcentrum De Scharmhof biedt gespecialiseerde programma's voor de allerkleinsten. Dit omvat zowel kinderopvang als voor- en vroegschoolse educatie (VVE), ook wel peuteropvang genoemd. Ons doel is om jonge kinderen een stevige basis mee te geven voor hun verdere schoolloopbaan.

Kindcentrum De Scharmhof biedt gespecialiseerde programma's voor de allerkleinsten. Dit omvat zowel kinderopvang als voor- en vroegschoolse educatie (VVE), ook wel peuteropvang genoemd. Ons doel is om jonge kinderen een stevige basis mee te geven voor hun verdere schoolloopbaan.

Kinderopvang Assen
Peuteropvang en VVE in Assen

Met welke partners werkt Kindcentrum De Scharmhof samen voor het jonge kind?

Kindcentrum De Scharmhof richt zich op de interne ontwikkeling van het jonge kind. Op dit moment zijn er geen externe samenwerkingen specifiek voor dit aanbod. We zetten volledig in op onze eigen expertise en programma's om de beste zorg en educatie te garanderen.
Team | Kindcentrum De Scharmhof in Assen | [2025] Schoolregister