
De resultaten van Kindcentrum De Scharmhof in Assen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kindcentrum De Scharmhof, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Kindcentrum De Scharmhof bij jullie?
Ontdek hoe goed Kindcentrum De Scharmhof bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing bij Kindcentrum De Scharmhof: De Basis voor Elke Leerling
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële kennis en vaardigheden in taal en rekenen die elke leerling aan het einde van het basisonderwijs moet beheersen. In groep acht wordt dit getoetst met een doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau, een norm die ook voor Kindcentrum De Scharmhof geldt. Onze leerlingen in groep acht presteren sterk op dit cruciale niveau. Met een score van 92,99% ligt deze ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit toont aan dat de overgrote meerderheid van onze leerlingen de basisvaardigheden succesvol onder de knie heeft. Vergeleken met het landelijk gemiddelde van 95,71% presteren onze leerlingen uitstekend. Dit resultaat onderstreept de effectiviteit van ons onderwijs bij het leggen van een solide basis voor verdere educatieve stappen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Behalen op Kindcentrum De Scharmhof: Ambitieus Onderwijs voor Ontwikkeling
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden, met als doel een hoger niveau van taal en rekenen te bereiken aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de leerlingpopulatie, die aangeeft welk percentage leerlingen dit ambitieuze niveau zou moeten behalen. Bij Kindcentrum De Scharmhof zien we dat 50,97% van onze leerlingen het streefniveau bereikt. Dit resultaat, hoewel lager dan de landelijke vergelijking van 57,30%, toont onze inzet voor het stimuleren van doorontwikkeling bij onze leerlingen. De school heeft een eigen streefniveau van 45,5%, wat betekent dat we de gestelde verwachtingen voor ons specifieke leerlingprofiel overtreffen. Dit benadrukt onze focus op individuele groei en het maximaliseren van het potentieel van elke leerling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kindcentrum De Scharmhof?
Bij Kindcentrum De Scharmhof stellen we het schooladvies zorgvuldig samen met behulp van de plaatsingswijzer. Dit instrument volgt leerlingen gedurende de laatste drie schooljaren van het basisonderwijs. Hierdoor ontstaat een gedetailleerd beeld van hun ontwikkeling, aangevuld met de waardevolle observaties van onze ervaren leerkrachten. Dit advies wordt altijd persoonlijk besproken met zowel de leerling als de ouders. Mocht een eventuele eindtoets een ander advies suggereren, dan faciliteren we graag een gesprek om dit toe te lichten. De plaatsingswijzer biedt doorgaans een betrouwbaar inzicht in ieders potentieel en ontwikkelingskansen. De overgang naar het voortgezet onderwijs is een cruciale fase. Daarom zorgen we voor een 'warme overdracht', waarbij de leerkracht van groep 8 nauw samenwerkt met de toekomstige mentor. Dit garandeert een soepele en succesvolle start in het middelbaar onderwijs. Onze ambitie is om elke leerling optimaal te laten presteren en te voorzien van de best mogelijke start voor hun verdere schoolcarrière. De verwachtingen zijn afgestemd op de individuele capaciteiten van onze leerlingen, waarbij we streven naar maximale groei.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welbevinden op Kindcentrum De Scharmhof
Bij Kindcentrum De Scharmhof staat het welbevinden van elk kind centraal. We hanteren een proactieve aanpak voor positief gedrag (Positive Behaviour Support) en een strikt anti-pestbeleid. Jaarlijks starten we met de 'Gouden Regels', een themaweek waarin respect en wederzijds begrip centraal staan. Voor onze leerlingen in de bovenbouw zetten we de lessenserie van Process Communication Model (PCM) in. Deze methode helpt kinderen om hun eigen gedrag en dat van anderen beter te begrijpen en te waarderen.
Veiligheid en geborgenheid voorop
Stimuleren van zelfverantwoordelijkheid
Aanleren en naleven van duidelijke gedragsregels
Hoe bevordert Kindcentrum De Scharmhof de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Ons kindcentrum hanteert een schoolbrede aanpak voor positief gedrag: School Wide Positive Behavior Support (SWPBS). Hierbij zijn 'Respect' en 'Verantwoordelijkheid' de leidende kernwaarden. We stimuleren open gesprekken over gedrag en leren kinderen actief gewenst gedrag aan, wat essentieel is voor harmonieuze sociale interacties. We geloven in een positieve benadering, waarbij we goed gedrag belonen. Dit zorgt ervoor dat alle leerlingen weten wat er van hen verwacht wordt. Jaarlijks stellen we sociogrammen op per groep om de sociale dynamiek in kaart te brengen en bespreken deze met de klas. Indien nodig, stellen we een passend plan van aanpak op, zowel individueel als groepsgericht. Bovendien worden leerlingen in de bovenbouw jaarlijks via een tevredenheidspeiling bevraagd over hun welbevinden en ervaringen met pestgedrag. Op basis van deze feedback passen we onze aanpak aan waar nodig.
Welke registratiemethoden gebruikt De Scharmhof voor het monitoren van sociale resultaten?
Kindcentrum De Scharmhof gebruikt de volgende registratiemethode om sociale opbrengsten in kaart te brengen: * Vragenlijst bij Vensters PO
- Vragenlijst bij Vensters PO
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Scharmhof?
Kindcentrum De Scharmhof zet de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren in: * School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
Onderwijsinspectie Resultaten: Kwaliteit bij Kindcentrum De Scharmhof
Kindcentrum De Scharmhof blinkt uit in onderwijskwaliteit, wat bevestigd is door de onderwijsinspectie. In april 2016 behaalde onze school uitstekende scores op alle beoordeelde onderdelen. Met name op de indicator 'kwaliteitscultuur' werd een 'goed' beoordeling verkregen, een resultaat waar we bijzonder trots op zijn en dat onze toewijding aan voortdurende verbetering weerspiegelt. In het voorjaar van 2021 voerde de onderwijsinspectie een digitale visitatie uit. Tijdens dit bezoek lag de focus op onze leerlingenpopulatie, de zichtbaarheid van hun ontwikkeling en onze ambitieuze toekomstplannen. Deze interactie benadrukt onze proactieve houding met betrekking tot transparantie en educatieve groei.