Kindcentrum De Scharmhof
Scharmbarg 1
9407 EA Assen

Schoolweging

Schoolweging
30.95
Spreiding
5.56

De schoolweging van De Scharmhof is 30,95 , met een spreiding van 5,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93,00% behaalde het fundamenteel niveau ruimschoots de inspectienorm van 85%. Hoewel dit iets onder het vergelijkingsgemiddelde (95,71%) ligt, bevestigt het dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen. De school blijft hiermee binnen de landelijk gestelde kaders voor onderwijskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 50,97%, ruim boven de eigen signaleringswaarde van 45,5% maar onder het vergelijkingsgemiddelde van 57,30%. Dit toont aan dat de school ondanks complexe omstandigheden (hoge schoolweging) voldoende uitdagend onderwijs biedt, hoewel er potentieel blijft voor betere aansluiting bij landelijke trends.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op middelbare onderwijsstromen: 23,81% vmbo-(g)t en 21,43% havo, beide hoger dan regionale vergelijkingen. Het vwo-percentage (16,67%) ligt iets onder het landelijk gemiddelde. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, terwijl vergelijkbare scholen hier 1,01% scoren. Dit reflecteert mogelijk de theoretische inslag van het onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe ScharmhofGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Volgen van ontwikkeling Van alle kinderen vanaf vier jaar volgen wij de ontwikkelingn en stemmen wij onderling af om zodoende een ononderbroken ontwikkeling te bewerkstelligen. In de kinderopvang moeten ouders hier toestemming voor geven. Om de overgang naar de basisschool soepel te laten verlopen, is er regelmatig overleg tussen de leerkrachten van groep 1, de intern begeleider en de pedagogische medewerkers. Voor een doorgaande lijn is het wenselijk als informatie over de ontwikkeling van het kind vanuit de opvang mag worden doorgegeven aan het basisonderwijs. Ouders moeten hiervoor toestemming geven. In de kinderopvang wordt met deskundigen van GGD en Yorneo samen gewerkt aan het welbevinden van de kinderen onder de noemer ‘Samen Vroeg Erbij (SVE)’. Bij vragen over de begeleiding van kinderen, kan de pedagogische medewerker ondersteuning vanuit SVE krijgen. Vanzelfsprekend alleen na toestemming van en in overleg met ouders. Meer informatie over de werkwijze van SVE staan beschreven in het SVE-protocol en de SVE zorgroute die op ons kindcentrum ter inzage liggen. In de peutergroep en in de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met het nieuwe kinvolgsysteem Mijn Peuter-/Kleutergroep. Aan de hand hiervan houden de medewerkers de ontwikkeling van de kinderen bij. Dit wordt metouders/verzorgers besproken tijden de contactmomenten. Vanaf groep 3 volgen wij de leerresultaten iedere dag in het gemaakte werk, om de zoveel weken met toetsen van de methode en twee keer per jaar met een aantal landelijke toetsen. Al deze gegevens leggen we vast in een dossier, het zogenaamde leerlingvolgsysteem. Ook volgen wij de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Het observatiemodel van de kinderopvang sluit aan op het leerlingvolgsysteem, waardoor er een doorgaande lijn ontstaat. Passend onderwijs In het dagelijks contact en het volgen van de kinderen zien wij de ontwikkeling. Soms merken we dat er kinderen zijn die meer ondersteuning of begeleiding nodig hebben. Vanuit de gedachte van passend onderwijs stemmen wij ons aanbod af op de verschillen tussen kinderen en kijken we naar wat een kind wel kan in plaats van wat niet goed gaat. De leerkracht kan differentiëren in het aanbod en verkorte of verlengde instructie geven, passend bij de behoeften van de kinderen. Aan kinderen die meer aan kunnen, wordt extra uitdagend materiaal aangeboden. Wanneer de inzet van de leerkracht weinig vooruitgang oplevert, kan de kwaliteitscoordinator worden ingeschakeld. Samen met de leerkracht wordt dan gekeken welke mogelijkheden wij nog meer kunnen bieden. In ons ondersteuningsprofiel staat deze basisondersteuning beschreven, evenals de grenzen in ons aanbod. Voor de inhoud van dit profiel verwijzen wij u naar onze website. Doublure/overgangsnormen Tijdens het volgen van de ontwikkeling van de kinderen, kan het zijn dat een kind een achterstand ten opzichte van de groep krijgt en we een stilstand of vertraging zien, ondanks de extra hulp die wordt geboden. Met de ouders wordt dan overlegd wat beter is voor het kind: doorstromen met een aangepast programma of nog een jaar in dezelfde groep (doublure). Wanneer er wordt besloten dat een kind zitten blijft is dat altijd op basis van een achterstand op meerdere gebieden. We kiezen alleen voor zitten blijven als we verwachten dat het kind zich hierdoor beter zal ontwikkelen. Als ouders en leerkrachten het niet eens worden over het besluit tot zitten blijven, dan neemt de directie uiteindelijk de beslissing. Ons beleid 'overgangsnormen' ligt op het kindcentrum ter inzage.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling stroomt onder adviesniveau door (0% vs. 11,81% landelijk). 72,92% blijft op adviesniveau (+10% t.o.v. vergelijkingsscholen), wat duidt op zorgvuldige advisering. De 27,08% bovenadvies toont ruimte voor doorstroommogelijkheden, mogelijk door het intensieve overdrachtstraject tussen basisRoleplaying> <assistant>en voortgezet onderwijs.

Sociale ontwikkeling

Op ons kindcentrum vinden we het welbevinden van kinderen erg belangrijk. Daarom hebben we een duidelijke gedragsaanpak (Positive Behaviour Support) een anti pestbeleid en starten we elk schooljaar met de Gouden Regels, een week waarin respect centraal staat. In de bovenbouw gebruiken wij ook de lessenserie van PCM (Process Communication Model) waarbij kinderen anders leren kijken naar hun eigen gedrag en dat van anderen. LEES MINDER

veiligheid staat voorop

zelfverantwoordelijkheid

duidelijke gedragsregels

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Scharmhof voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum De Scharmhof werkt vanuit een schoolbrede aanpak voor goed gedrag: Positive Behaviour Support, waarbij de kernwaarden Respect en Verantwoordelijkheid centraal staan. Gedrag wordt bespreekbaar gemaakt en kinderen leren bewust goed gedrag aan. De school hanteert een positieve insteek en beloont goed gedrag. Jaarlijks wordt in elke groep een sociogram gemaakt en besproken met de klas. Er wordt een plan van aanpak opgesteld. Leerlingen van de bovenbouw worden jaarlijks middels een tevredenheidspeiling bevraagd op tevredenheid en pestgedrag. Zo nodig volgt een plan van aanpak, per kind of per groep.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Scharmhof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Scharmhof gebruikt een vragenlijst bij Vensters PO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Scharmhof?

Kindcentrum De Scharmhof gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en PCM voor de groepen 6, 7 en 8 als methoden voor sociaal-emotioneel leren.