
Schoolweging
De schoolweging van De Lichtbaak is 34,07 , met een spreiding van 5,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
89.8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau (boven inspectienorm van 85%). Dit is echter 3.13%-punt lager dan bij vergelijkbare scholen (92.97%), mogelijk verklaard door de instroom van nieuwkomersleerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
35.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau (inspectienorm 34.3%), wat duidt op adequate ambities. Dit ligt wel 11.97%-punt lager dan vergelijkbare scholen (47.56%), wat samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
In 2022-2023 ontving 31.6% van de leerlingen een 'onbekend' advies, gerelateerd aan uitstroom naar de Taalklassen. Van de bekende adviezen domineert VMBO: 10.5% VMBO-b, 18.4% VMBO-k en 18.4% VMBO-(g)t. Hogere adviezen zijn beperkt: 7.9% havo/vwo en 2.6% vwo. Dit contrast met vergelijkbare scholen (18.6% vwo-advies) weerspiegelt de populatiesamenstelling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Lichtbaak | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In 2022-2023 zijn we begonnen met het werken met kwaliteitskaarten voor het regulier basisonderwijs. Binnen de kwaliteitskaarten beschrijven we het aanbod per vakgebied. We beschrijven onze ambities en wat we inzetten om daar te komen. Vanaf 2023-2024 werken we op de volgende manier met onze kwaliteitskaarten: Op de kwaliteitskaart staan ook de jaardoelen betreffende het vakgebied. De Professionele leergemeenschap (PLG) rekenen en taal is verantwoordelijk voor de kaart en werkt o.l.v. een coördinator (rekenen, taal) aan de doelstellingen. De kwaliteitskaart wordt na iedere afname van het LVS geëvalueerd. Doen we, kijkend naar de resultaten, nog steeds de goede dingen? Doen we de goede dingen, kijkend naar onze ervaring en observaties in de groepen, goed? Moeten we, op basis van deze analyse, ons aanbod bijstellen (in de volgorde van: school, de groep, de leerlingen). De PLG stelt bij en monitort het vervolg dat eraan wordt gegeven.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
81.8% van de leerlingen presteert op adviesniveau (vs. 62.9% landelijk), wat aansluit bij de zorgvuldige advisering via de plaatsingswijzer. 13.6% zit onder advies (iets boven landelijk 11.8%), mogelijk door taalachterstanden. Slechts 4.55% presteert boven advies (landelijk 25.27%), wat het realiteitsgehalte van de adviezen benadrukt.
Sociale ontwikkeling
Met SWPBS hebben wij op De Lichtbaak tot doel een positief klimaat te creëren waarin alle leerlingen en volwassenen zich veilig voelen, zowel fysiek als psychisch, waardoor zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Basiselementen die wij kindcentrumbreed belangrijk vinden m.b.t. fysieke en psychische veiligheid zijn: Een klimaat creëren waarin pesten door het complete team eenduidig als ongewenst gedrag wordt aangemerkt. Onderschrijven dat ook toeschouwers (omstanders) en ‘mede-weters’ een belangrijke rol in het pestproces vervullen. Onderkennen dat er voor zowel slachtoffer als dader hulp geboden moet worden. LEES MINDER
Respect
Verantwoordelijkheid
Waardering
Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Lichtbaak voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum De Lichtbaak werkt met PBS (Positive Behavior Support), een schoolbrede aanpak gericht op een veilig en positief klimaat. Dit systeem combineert interventies en strategieën om gewenst gedrag te versterken en probleemgedrag te voorkomen. Voor leerlingen die meer nodig hebben, zijn er aanvullende interventies beschikbaar, in samenwerking met ketenpartners in de zorg. Ouders zijn partner in het aanleren en bekrachtigen van gewenst gedrag. Deze aanpak leidt tot meer effectieve leertijd, taakgerichtheid en minder verstoringen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Lichtbaak om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum De Lichtbaak gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.