Basisschool De Driesprong-school met de Bijbel in Assen

De resultaten van Basisschool De Driesprong-school met de Bijbel in Assen

Current section: resultaten
Martin Luther Kingweg 46
9403 Assen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Driesprong-school met de Bijbel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool De Driesprong-school met de Bijbel bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Driesprong-school met de Bijbel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Resultaten: Taal en Rekenen

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Inspectieresultaten tonen aan dat minimaal 85% van de leerlingen dit basisniveau moet bereiken. Dit geldt als de landelijke signaleringswaarde voor alle basisscholen. Op Basisschool De Driesprong-school met de Bijbel wordt dit niveau nauwlettend gevolgd om te waarborgen dat alle leerlingen een sterke basis ontwikkelen voor hun verdere schoolcarrière. De focus ligt op het succesvol afronden van de eindtoets in groep acht.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Behaald: Ambitie voor Hogere Leerresultaten

Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden en hogere academische doelen te bereiken. Voor elke school wordt een specifiek streefpercentage vastgesteld, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie en de onderwijsdoelen. Basisschool De Driesprong-school met de Bijbel streeft ernaar om zoveel mogelijk leerlingen dit ambitieuze niveau te laten behalen. De school analyseert deze resultaten om het onderwijs continu te verbeteren en elke leerling optimaal te ondersteunen in hun ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Driesprong-school met de Bijbel?

Basisschool De Driesprong-school met de Bijbel in Assen bereidt leerlingen optimaal voor op hun vervolgonderwijs. Vanaf het schooljaar 2023-2024 maken onze groep 8 leerlingen gebruik van de doorstroomtoets. Wij hebben bewust gekozen voor de DIA toets om een betrouwbaar beeld te krijgen van de ontwikkelingen van onze leerlingen. In januari ontvangen zij een voorlopig schooladvies. Na ontvangst van de doorstroomtoetsuitslag, uiterlijk 15 maart, delen we het definitieve schooladvies met leerlingen en ouders. De inspectie beoordeelt de leerresultaten over drie schooljaren. Voor het schooljaar 2023-2024 kijken zij naar de resultaten van 2021, 2022 en 2023. De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 worden pas in een later stadium meegenomen, zodra het effect van de veranderingen duidelijk is. De Driesprong onderhoudt sterke banden met het voortgezet onderwijs in Assen en omgeving. Deze samenwerking zorgt voor een soepele overgang naar het VO. We ontvangen drie jaar lang feedback over de schoolprestaties en het onderwijstraject van onze oud-leerlingen. Voor een objectieve advisering maken wij gebruik van de inzichten van www.plaatsingswijzer.nl, zodat elke leerling het best passende vervolgonderwijs kan vinden.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkel Je Sociale Vaardigheden op Basisschool De Driesprong

Op Basisschool De Driesprong hechten we enorm veel waarde aan een positieve en veilige leeromgeving. Respect, veiligheid en verantwoordelijkheid vormen de kern van onze omgang met elkaar. Vanuit onze christelijke identiteit geloven we in naastenliefde, wat we dagelijks toepassen in onze schoolgemeenschap. We hanteren een schoolbrede aanpak genaamd School Wide Positive Behavior Support (SWPBS). Deze methode richt zich op gedeelde waarden, preventief handelen en een positieve benadering. Door data te analyseren en nauw samen te werken met ouders en partners zoals Yorneo, monitoren we de sociale ontwikkeling van elk kind. Met behulp van de Kindbegrip-vragenlijsten identificeren we specifieke leerbehoeften. Op basis hiervan zetten we gerichte interventies in. Het programma 'Kwink' biedt hiervoor uitstekende handvatten, waarmee we zowel klassikaal als individueel de sociale vaardigheden oefenen. Elk kind verdient de kans om zich sociaal competent te ontwikkelen, en ons team heeft deze kernwaarden gezamenlijk vastgesteld tijdens professionele studiedagen.

Verantwoordelijkheid bevorderen

Veiligheid garanderen

Respect cultiveren

Wat is de unieke aanpak van Basisschool De Driesprong voor sociale ontwikkeling?

Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is gebaseerd op gezamenlijk vastgestelde waarden die we continu herhalen en integreren. We werken met de principes van School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), die bestaan uit vijf pijlers: duidelijke verwachtingen formuleren, deze aanleren, positief bekrachtigen, ongewenst gedrag minimaliseren en consequenties hanteren. Deze consequente aanpak, die door al ons personeel wordt gevolgd, bevordert een positieve interactie binnen de school. Om ouders te betrekken, delen we de inhoud van onze SWPBS-lessen en de thema's uit de methode Kwink wekelijks met hen.

Met welke methoden meet Basisschool De Driesprong de sociale vooruitgang van leerlingen?

Om de sociale ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maken we gebruik van de volgende registratiemethoden:

  • Kindbegrip (voorheen ZIEN)

Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op De Driesprong?

Basisschool De Driesprong maakt gebruik van de volgende erkende methoden voor sociaal-emotioneel leren:

  • School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
  • Kwink

Inspectierapport Basisschool De Driesprong: Resultaten en Kwaliteit

Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over Basisschool De Driesprong. Onze school, De Driesprong, heeft haar onderwijskwaliteit op orde, wat bevestigd wordt door de inspectie. Wij hanteren een basisarrangement, wat betekent dat de kernaspecten van ons onderwijs voldoen aan de gestelde eisen. We zijn er trots op dat de inspectie onze visie, 'Op De Driesprong mag je zijn wie je bent en groeien in je talent', als merkbaar in de praktijk beoordeelt. Het team van De Driesprong zet zich actief in voor een veilig en stimulerend leerklimaat. Door positief gedrag consequent te belonen, creëren we een omgeving waarin leerlingen zich gewaardeerd voelen. Zowel leerlingen als ouders ervaren de positieve impact van deze benadering. De lessen worden als voldoende beoordeeld, mede dankzij de actieve betrokkenheid van leerlingen bij hun leerproces, wat resulteert in effectief leren. Wij differentiëren ons onderwijs op basis van de resultaten uit het leerlingvolgsysteem. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, ontvangen gerichte begeleiding, terwijl leerlingen die meer uitdaging zoeken, zich kunnen uitleven in de plusklas. De Driesprong evalueert continu de leerresultaten en de algehele onderwijskwaliteit. Bij signalen die wijzen op mogelijke verbeteringen, ondernemen we direct actie. Deze verbeterinitiatieven worden opgenomen in ons jaarplan en geïntegreerd in ons cyclische kwaliteitszorgproces. De verbinding tussen onze schoolplannen en de dataverzameling voor evaluatie kan echter nog sterker. We werken eraan om concrete doelen en meetbare resultaten te koppelen aan onze ambities, en hoe we deze nauwgezet monitoren. Door ons kwaliteitszorgsysteem verder te verfijnen, specifiek afgestemd op ons schoolprofiel, versterken we de unieke identiteit van De Driesprong.

Resultaten | Basisschool De Driesprong-school met de Bijbel in Assen | [2025] Schoolregister