Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander in Arnhem

Het team van Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander in Arnhem

Current section: team
Slochterenweg 27
6835 Arnhem

Zie hier hoe het team van Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander bij jullie?

Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.2%)
Man (11.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.6%)
25-35 jaar (27.8%)
35-45 jaar (11.1%)
45-55 jaar (27.8%)
55-65 jaar (27.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (82.4%)
Direct ondersteunend personeel (5.9%)
Indirect ondersteunend personeel (5.9%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsvervanging op De Ommelander: Ziekteprotocol en Oplossingen

Op Basisschool De Ommelander in Arnhem streven we ernaar om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen, zelfs bij onverwachte afwezigheid van personeel. Ons protocol voor ziektevervanging is ontworpen om te minimaliseren dat leerlingen naar huis moeten. Alleen wanneer alle andere opties zijn uitgeput, overwegen we het naar huis sturen van klassen, na zorgvuldige afweging en volgens vastgestelde procedures. Ons stappenplan voor vervanging begint met een directe melding aan het centrale meldpunt van de Delta Scholengroep om een professionele vervanger te coördineren. Indien er geen externe vervanger beschikbaar is, kijken we eerst naar interne oplossingen. Dit kan betekenen dat we een extra leerkracht inzetten of dat onderwijsassistenten en Pabo-studenten, onder supervisie van een bevoegde leerkracht, ondersteuning bieden. Directieleden, intern begeleiders en opleiders zijn primair ingeroosterd voor hun kerntaken en niet beschikbaar voor directe klassenvervanging. Als interne vervanging niet mogelijk is, onderzoeken we de optie om klassen tijdelijk samen te voegen onder begeleiding van het aanwezige personeel. Hierbij wordt nauwkeurig beoordeeld of dit de kwaliteit van het onderwijs voor de betreffende leerlingen kan garanderen. Pas in het uiterste geval, wanneer geen van deze maatregelen effectief is, wordt overgegaan tot het naar huis sturen van leerlingen, waarbij ouders direct worden geïnformeerd. Bij langdurige afwezigheid wordt het protocol herhaald, waarbij de groepsindeling kan worden aangepast om steeds een andere groep te ontzien. Elke situatie van het naar huis sturen van een klas wordt door de directie gerapporteerd aan het Ministerie van Onderwijs en het bestuur van de Delta Scholengroep. Dit dient als belangrijke feedback om aandacht te vragen voor de uitdagingen rondom personeelstekorten in het onderwijs. Wij erkennen dat het schooljaar 2025-2026 uitdagend is vanwege landelijke personeelstekorten. Dit kan invloed hebben op ons vervangingsprotocol en in uitzonderlijke gevallen betekenen dat onderwijs voor bepaalde groepen tijdelijk niet mogelijk is. We verzekeren u dat we in alle situaties de meest verantwoorde keuzes maken om de impact op uw kinderen zoveel mogelijk te beperken.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2024-2025 zijn er de volgende basisgroepen: 3 basisgroepen 1/2, 2 basisgroepen 3 en 1 basisgroep 4, 1 basisgroep 5, 1 basisgroep 6, 1 basisgroepen 7 en 1 basisgroepen 8. In alle groepen of per twee groepen is er gedurende de week extra inzet van leerkrachten.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Beweginsonderwijs en buitenspel
28.6%
Taal/leesactiviteiten
19.4%
Expressie activiteiten
16.3%
Motorische en zintuiglijke ontwikkeling
10.2%
Wereldoriënterende activiteiten
9.2%
Rekenenactiviteiten
7.1%
Sociaal emotionele ontwikkeling
5.1%
Levensbeschouwing
4.1%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
21.3%
Rekenen/wiskunde
19.9%
Overig
14.3%
Lezen
14%
Wereldoriëntatie
10.6%
Kunstzinnige en creatieve vorming
9.3%
Bewegingsonderwijs
6%
Engelse taal
2.7%
Levensbeschouwing
2%

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Ommelander

8

Academische Vaardigheden: Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellingondersteuning
Intern Begeleider (IB'er) voor leerlingzorg
Rekenspecialist voor didactische aanpak
Specialist hoogbegaafdheid voor uitdaging
Taalspecialist voor taalontwikkeling
Expert jonge kind en NT2 specialist voor nieuwkomers
Logopedist en Kentalis ambulant begeleider voor spraak en gehoor
Remedial teacher en PassendWijs ondersteuning

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Ommelander zetten we ons in voor optimale academische ontwikkeling. Onze specialisten bieden gerichte hulp bij taal en rekenen. Dit team van 8 professionals werkt samen om leerlingen met specifieke behoeften, zoals dyslexie of moeite met rekenen, de juiste begeleiding te geven. We streven naar een veilige leeromgeving waarin elke leerling kan excelleren en zijn of haar potentieel volledig kan benutten.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor sociaal gedrag
Intern Begeleider (IB'er) voor leerlingbegeleiding
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor sociale integratie
Kindercoach en oefentherapeut voor emotionele groei (extern)
PassendWijs voor brede ondersteuning

Toelichting van de school:

Het sociaal-emotioneel welzijn van onze leerlingen staat centraal. Ons team van 5 specialisten biedt ondersteuning bij gedragsontwikkeling, sociale vaardigheden en emotionele verwerking. Met expertise van onze gedragsspecialist, IB'er en externe coaches werken we aan een positief schoolklimaat. We helpen kinderen omgaan met uitdagingen, versterken hun zelfvertrouwen en bevorderen een harmonieuze groepssfeer.

5

Gedrag, Studievaardigheden en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern Begeleider (IB'er) voor leerstrategieën
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor concentratie
PassendWijs coaches voor studievaardigheden
Jeugdarts voor gezondheid en welzijn

Toelichting van de school:

Effectief gedrag en een goede taakaanpak zijn essentieel voor schoolsucces. Ons team van 5 deskundigen helpt leerlingen met concentratie, motivatie en leerstrategieën. Met de expertise van onze gedragsspecialist, IB'er en externe partners, zoals PassendWijs en de jeugdarts, bieden we gerichte aanpakken. We leren kinderen hoe ze zelfstandig kunnen werken en hun schoolwerk effectief kunnen organiseren.

4

Motorische Ontwikkeling en Beweging

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB'er) voor motorische ontwikkeling
Vakleerkracht gym voor bewegingsonderwijs
BHV-ers en gediplomeerde EHBO'ers voor veiligheid
Sportcoach en ergotherapeut voor fysieke ondersteuning

Toelichting van de school:

Beweging en motorische vaardigheden zijn belangrijk voor de algehele ontwikkeling. Op Basisschool De Ommelander bieden we gespecialiseerde ondersteuning op dit gebied. Onze vakleerkracht gym verzorgt twee keer per week uitdagende lessen voor alle groepen. Daarnaast zorgen onze BHV'ers en EHBO'ers voor een veilige omgeving, en ondersteunen sportcoaches en ergotherapeuten leerlingen bij hun fysieke ontwikkeling.

4

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB'er) voor medische ondersteuning
Gymspecialist voor beweging
BHV-ers voor eerste hulp
EHBO-er voor directe zorg

Toelichting van de school:

Wij zorgen voor de gezondheid en het welzijn van onze leerlingen. Ons team van 4 professionals biedt ondersteuning op medisch gebied en bij persoonlijke verzorging. De vakleerkracht gym is tweemaal per week aanwezig voor kwalitatieve gymlessen, ook voor de kleuters. We stimuleren actief bewegen tijdens pauzes. Onze BHV-ers en EHBO-ers zijn getraind om direct hulp te bieden bij calamiteiten, wat bijdraagt aan een veilige schoolomgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
26
Totaal specialisten
26
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal
Drie flexpleinen
Kleuterplein
Thema/vieringsruimte
Moestuin
Groene ruime buitenruimte

Optimale Leerlingontwikkeling: Ontdek Ons Ondersteuningsaanbod

Hoe De Ommelander Uw Kind Verder Helpt

Bij Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander geloven we sterk in het stimuleren van zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid bij elke leerling. We moedigen kinderen actief aan om regie te nemen over hun eigen leerproces en persoonlijke groei. Ouders spelen een cruciale rol in de educatieve reis van hun kind. Daarom zetten we vol in op een nauwe samenwerking en intensieve betrokkenheid van ouders bij de ontwikkeling van hun kind, zodat we samen de beste resultaten kunnen behalen. Onze school heeft een stabiele basis met uitstekende onderwijsresultaten, die perfect aansluiten bij de behoeften van onze diverse leerlingenpopulatie. We streven ernaar dit hoge niveau te handhaven en continu te verbeteren. Jaarlijks analyseren we de instroom van nieuwe leerlingen om de ondersteuning te optimaliseren. We zien een grote variatie in de individuele leerbehoeften en passen ons onderwijsaanbod hierop aan. Ons doel is om het leerlandschap te verrijken en nog beter af te stemmen op wat elk kind nodig heeft, zowel op sociaal-emotioneel gebied als qua lesstof. De input en participatie van leerlingen in hun eigen ontwikkeling vinden wij van essentieel belang. We betrekken hen actief bij het vormgeven van hun leerervaringen en het behalen van hun doelen. Onze specifieke ontwikkelpunten en strategische doelen voor het schooljaar 2025-2026 zijn gedetailleerd uiteengezet in paragraaf 2.4 van ons Kwaliteitszorg en Schoolplan. Hierin leest u hoe we ons onderwijs blijven innoveren. LEES MEER

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg: Een Schoolplan voor Succesvol Leren

Welke Leerdoelen Bevat Ons Schoolplan voor 2025-2026?

Ons schoolplan voor het schooljaar 2025-2026 legt de nadruk op de integratie van woordenschat, begrijpend lezen, spreken, luisteren en expressie met wereldoriëntatie. Deze aanpak verrijkt het leerproces van onze leerlingen aanzienlijk. We borgen de effectiviteit van de LIST-methodiek voor technisch lezen, waarmee we in dit schooljaar zijn gestart. Voor de kleuters wordt het tweede jaar van curriculumontwikkeling ingezet, gebaseerd op LOGO 3000 (taal) en Getal en Ruimte (rekenen), aangevuld met rijke thema's. De rekenmethode 'Getal en Ruimte' is in schooljaar 2024-2025 geïmplementeerd. Voor 2025-2026 streven we naar verdere optimalisatie van de toetsanalyse en automatisering van rekenvaardigheden. Ons anti-pestprotocol is vernieuwd en preventieve programma's krijgen meer aandacht, met als doel een verfijnde doorlopende lijn. We intensiveren de samenwerking met een naburige basisschool voor een soepele overgang van primair naar voortgezet onderwijs. Ouderbetrokkenheid bij taalontwikkeling wordt gestimuleerd via 'Thuis in Taal' van Stichting Pas. Op schoolniveau hanteren we een Kwaliteitscyclus conform het toetsingskader van de inspectie. Onze Coördinator Onderwijs (COO'er) volgt het vastgestelde competentieprofiel van Delta. We gebruiken diverse instrumenten zoals methodegebonden toetsen, observatielijsten voor sociale competenties (ook door leerlingen ingevuld vanaf groep 6), Kleuter in Beeld, CITO's Leerling Volgsysteem (groep 3-8), de doorstroomtoets in groep 8, Esis, Kindkans en tevredenheidsonderzoeken. Leerkrachten stemmen het onderwijs dagelijks af en beschikken over protocollen voor de kernvakken. Conclusies uit leerling- en groepsanalyses leiden tot concrete acties in werkplannen. Beleidsvoornemens en prioriteiten worden vastgelegd in het schoolplan, met duidelijke coördinatie, verantwoordelijkheidsgevoel en verantwoording naar bestuur en inspectie. Jaarlijkse teamgesprekken evalueren beleid en stellen nieuwe doelen. Individuele gesprekken met leerkrachten richten zich op persoonlijke ontwikkeling en welbevinden. Klassenconsultatie en coaching bevorderen de kwaliteit van individuele leerkrachten. Maatwerk voor leerlingen wordt tweemaal per jaar vertaald naar groepsgerichte werkplannen. Ons schoolplan, jaarevaluatie en jaarplan worden jaarlijks geëvalueerd en vormen de basis voor nieuwe plannen.

Welke Kwaliteitsinstrumenten Gebruiken Wij voor Continu Verbetering?

Om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen en waar nodig bij te sturen, zetten wij diverse effectieve kwaliteitsmeters in. Voor de jongste leerlingen (groep 1-2) gebruiken we 'Kleuter in Beeld'. Voor de groepen 3 tot en met 8 is er een uitgebreid leerlingvolgsysteem met halfjaarlijkse toetsen. Daarnaast evalueren we het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen middels specifieke vragenlijsten. De resultaten van het leerlingvolgsysteem worden twee keer per jaar geanalyseerd op schoolniveau, wat leidt tot gerichte verbeteracties. We maken gebruik van methodegebonden toetsen om de voortgang per leergebied te meten. Tevredenheidsonderzoeken onder medewerkers, leerlingen en ouders geven ons waardevolle feedback. Een jaarlijkse evaluatie van de school en een tweejaarlijkse SWOT-analyse zorgen voor een continue cyclus van kwaliteitsverbetering en strategische bijstelling.

Bloeiende Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij De Ommelander

Toelichting van de school

Sinds 1 augustus 2023 bundelen wij onze krachten met lokale partners als KC Het Middelpunt. Ons doel is een naadloze ontwikkelingslijn voor kinderen van 0 tot 12 jaar. Dit omvat een hechte samenwerking met kinderopvang, voorschoolse (VSO) en buitenschoolse (BSO) opvang, peuterwerk en omliggende scholen.

Veelgestelde vragen

Welk extra programma biedt onze school voor jonge kinderen?

De Ommelander zet extra middelen in voor een verrijkt aanbod voor jonge kinderen, met een focus op taalontwikkeling.

De Ommelander zet extra middelen in voor een verrijkt aanbod voor jonge kinderen, met een focus op taalontwikkeling.

Onze basisschool investeert in extra programma's voor jonge kinderen, gefinancierd door aanvullende middelen van de Gemeente en het Rijk (OAB gelden). Deze fondsen zetten we specifiek in voor intensieve taalstimulering, wat essentieel is voor een sterke start.

Met welke vertrouwde partners werken we samen voor het jonge kind?

Onze school onderhoudt sterke banden met vooraanstaande kinderopvangorganisaties en peuterspeelzalen om een holistische ontwikkeling te garanderen.

Onze school onderhoudt sterke banden met vooraanstaande kinderopvangorganisaties en peuterspeelzalen om een holistische ontwikkeling te garanderen.

Team | Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander in Arnhem | [2025] Schoolregister