
De resultaten van Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander in Arnhem
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander bij jullie?
Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Toekomstig Succes
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de cruciale eindtoets of doorstroomtoets. Volgens de inspectie is een prestatie van minimaal 85% van de leerlingen op dit basisniveau een vereiste. Deze 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die voor alle basisscholen in Nederland geldt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Excellente Resultaten op De Ommelander
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische doelen te bereiken. Ons streven is om voor zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht dit ambitieuze niveau te realiseren. De inspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als richtlijn om de schoolprestaties in de context van de schoolomgeving te beoordelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander?
Op Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander in Arnhem starten de voorbereidingen voor het voortgezet onderwijs al in groep 7. Tijdens gesprekken met ouders en school wordt een zorgvuldig uitstroomperspectief geformuleerd, gericht op kansrijke doorstroom. Dit advies is gebaseerd op de totale ontwikkeling van uw kind. In februari doen de leerlingen een doorstroomtoets, die een belangrijk onderdeel vormt van het definitieve schooladvies. In groep 8 ontvangen leerlingen in november een voorlopig advies, gevolgd door een definitief advies in maart.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale en Emotionele Ontwikkeling Basisschool De Ommelander Arnhem
Op Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander in Arnhem stimuleren we de sociale en emotionele ontwikkeling van elk kind. Naast de kernvakken zoals lezen, schrijven en rekenen, besteden we intensief aandacht aan respectvol omgaan met elkaar. We leren kinderen om voor zichzelf op te komen, hun eigenwaarde te erkennen en tegelijkertijd te begrijpen dat samenwerken essentieel is. Conflicten en wrijving tussen leerlingen zien we als leermomenten. Onze aanpak is gericht op begeleiding bij het zelfstandig oplossen van problemen. Door vragen te stellen als 'Wat is er gebeurd?', 'Hoe kwam dat?' en 'Hoe kunnen we dit oplossen?', leren kinderen actief naar elkaar te luisteren en tot gezamenlijke oplossingen te komen. Dit bevordert niet alleen een positieve groepsdynamiek, maar legt ook een sterke basis voor toekomstige sociale interacties en probleemoplossend vermogen. De Ommelander is dé plek waar kinderen leren samen te spelen, te werken en te groeien.
Stimuleren van welbevinden en plezier in leren
Bevorderen van respect en vertrouwen onderling
Ondersteunen van autonomie en zelfredzaamheid
Hoe bevordert Basisschool De Ommelander sociale vaardigheden bij leerlingen?
Onze school hanteert een algemene gedragscode, vastgelegd in Bijlage 01, die geldt voor leerlingen, ouders en medewerkers. Specifieke gedragsverwachtingen voor groep 1-8 zijn uitgewerkt op pagina 19, met per periode een focus op een centraal gedragsaspect. Hieraan koppelen we gedragslessen en groepsdoorbroken activiteiten. Tijdens deze sessies delen leerlingen ervaringen, wat het schoolbrede belang van positief gedrag onderstreept. We besteden expliciet aandacht aan communicatie, respect, waardering, samenwerken en probleemoplossing. Leraren benoemen gedragsverwachtingen regelmatig en stimuleren kinderen om na te denken over passend gedrag in diverse situaties. Dit proactieve en preventieve beleid zorgt ervoor dat leerlingen niet alleen weten wat er verwacht wordt, maar dit ook begrijpen, oefenen en effectief toepassen. Leerkrachten en ouders fungeren als rolmodellen, wat bijdraagt aan een veilige omgeving waarin verschillen worden geaccepteerd en conflicten constructief worden opgelost zonder geweld. Agressief gedrag wordt niet getolereerd en leerkrachten nemen hier duidelijk stelling tegen. Daarnaast zijn diverse protocollen van kracht, opgenomen in het schoolveiligheidsplan, die specifiek gericht zijn op het voorkomen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag.
Welke methoden gebruikt Basisschool De Ommelander om sociale vooruitgang te meten?
Basisschool De Ommelander monitort de sociale ontwikkeling van leerlingen nauwkeurig met behulp van specifieke registratievormen. Deze methoden helpen ons om de sociale en emotionele groei van elk kind in kaart te brengen en waar nodig te ondersteunen. Onze registratievormen omvatten: * Sociaal emotioneel functioneren * Leerling in beeld
- Sociaal emotioneel functioneren
- Leerling in beeld
Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Ommelander?
Op Basisschool De Ommelander zetten we diverse effectieve methoden in om sociaal-emotioneel leren te bevorderen. Deze methoden zijn zorgvuldig geselecteerd om onze leerlingen te ondersteunen bij hun persoonlijke en sociale groei. Onze gebruikte methoden zijn onder andere: * Een doos vol gevoelens * Leerlijnen van de CED groep * Uitdragen en aanleren schoolverwachtingen
- Een doos vol gevoelens
- Leerlijnen van de CED groep
- Uitdragen en aanleren schoolverwachtingen
Onderwijsinspectie Rapport: Resultaten Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander
De Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander, gelegen aan de Slochterenweg 27 in Arnhem (postcode 6835 CD), is een bloeiende basisschool met 212 leerlingen. Wij streven naar kwalitatief hoogstaand onderwijs, waarbij we de ontwikkeling van elk kind centraal stellen. Onze school biedt een veilige en stimulerende leeromgeving waar kinderen met plezier naar school gaan en hun talenten optimaal kunnen ontdekken. Graag informeren wij ouders en geïnteresseerden over de bevindingen van de onderwijsinspectie. Hieronder vindt u een directe link naar het officiële inspectierapport, zodat u zelf de kwaliteit en prestaties van onze school kunt beoordelen.