Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander
Slochterenweg 27
6835 CD Arnhem

Schoolweging

Schoolweging
31.63
Spreiding
5.73

De schoolweging van De Ommelander is 31,63 , met een spreiding van 5,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,5% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school uitstekend ver boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat benadrukt de toegankelijkheid van het onderwijs voor alle leerlingniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

60,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43,5%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen vertonen een tweeledig beeld: 33,3% vmbo-(g)t en 15,15% vwo-advies (vs. 16,45% en 18,61% in de regio). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (3,03% vmbo-b vs. 5,52% regionaal). De focus op theoretische doorstroom sluit aan bij de relatief hoge streefniveauscores.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe OmmelanderGemeente AmsterdamNederland
LIB175.82176.07175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op schoolniveau gebruiken wij de volgende protocollen en instrumenten: In groep 1 en 2 wordt LOGO 3000 en Getal en ruimte gebruikt als basis voor taal en rekenontwikkeling. De leerkrachten bouwen daar betekenisvolle thema's omheen. De leerkrachten gebruiken Kleuter in beeld om de leerlingen uit groep 1/2 te volgen. In de groepen 3 t/m 8 worden de toetsen die behoren bij de methodes die wij gebruiken afgenomen. Deze resultaten worden bijgehouden in de groepsmappen of digitaal. Naast de methode gebonden toetsen worden de leerlingen ook gevolgd met een onafhankelijk leerlingvolgsysteem, leerling in beeld van het CITO. Daarnaast wordt in groep 8 de doorstroomtoets afgenomen. De sociale competenties van de leerlingen worden gevolgd door het invullen van de SEF lijsten die behoren bij leerling in beeld. (SVanaf groep 6 vullen de leerlingen ook 2x per jaar deze lijst in. Alle toetsen van het Leerling in beeld worden vastgelegd in het digitale leerlingendossier. Resultaten worden besproken (met de leerlingen) en de ouders tijdens de vorderingsgesprekken. Conclusies worden door de leerkrachten getrokken op leerling en groepsniveau. Deze conclusies moeten leiden tot acties en maatregelen op deze niveaus. Dit wordt vormgegeven in een werkplan. In het midden (januari/februari) en eind (juni) van het schooljaar wordt er een uitgebreide analyse gemaakt van de resultaten aan de hand van de toetsen uit het leerlingvolgsysteem. Deze analyse wordt gemaakt voor de vakgebieden lezen, begrijpend lezen, rekenen, spelling. Het zijn brede analyses per vakgebied op school, groeps- en individueel niveau. Aan de hand van de analyse (waarbij ook methode gebonden toetsen worden meegenomen) worden er nieuwe werkplannen gemaakt met doelen gekoppeld aan vaardigheid en vaardigheidsgroei van de leerlingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

16,67% van de leerlingen presteert onder advies, iets boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Toch scoort 70,83% op adviesniveau, wat aansluit bij de schoolvisie op realistische plaatsing. De combinatie van kansrijk adviseren en nauwkeurige monitoring blijkt effectief.

Sociale ontwikkeling

Sociale emotionele ontwikkeling Op de Ommelander wordt er niet alleen geleerd hoe je moet schrijven, rekenen en lezen. Het is het ook belangrijk dat kinderen respectvol leren omgaan met elkaar. Kinderen hebben recht op bescherming, maar moeten ook leren voor zichzelf op te komen. Ze moeten weten wat ze zelf waard zijn, maar ook leren dat je het niet alleen voor het zeggen hebt. Het samenwerken en samen spelen wordt gestimuleerd. Dat levert natuurlijk wel eens wrijving op tussen kinderen. In plaats van scheidsrechter te spelen, worden de kinderen bij het samen oplossen van de problemen geholpen; wat is er gebeurd, hoe zou dat gekomen zijn, hoe kan het opgelost worden. Naar elkaar kunnen luisteren is hierbij essentieel. LEES MINDER

welbevinden en plezier

respect en vertrouwen

autonomie

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander voor sociale ontwikkeling?

Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander brengt de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen in kaart met behulp van de SEF-lijsten van Leerling in Beeld. Op basis van deze observaties worden leerdoelen geformuleerd en vastgelegd in een werkplan voor sociaal-emotionele ontwikkeling, dat twee keer per jaar wordt geëvalueerd. De school heeft duidelijke afspraken over de aanpak van plagen en pesten, waarbij gesprekken worden gevoerd met zowel de betrokken kinderen als hun ouders. Pesten wordt niet getolereerd. Er wordt wekelijks aandacht besteed aan het omgaan met gevoelens. In kringgesprekken worden culturele verschillen besproken en wordt stilgestaan bij anders zijn, zonder oordelen. Burgerschap is onderdeel van het curriculum. Er zijn schoolbrede afspraken over verwachtingen in gedrag, die zichtbaar zijn in de klas en onderwerp van gesprek zijn in alle groepen. Goed gedrag wordt beloond en kindgesprekken zijn een vast onderdeel van het programma.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander gebruikt de volgende registratievorm(en): Sociaal Emotioneel Functioneren en Leerling in Beeld.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander?

Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander gebruikt de volgende methode(s): Een doos vol gevoelens, leerlijnen van de CED groep en het uitdragen en aanleren van schoolverwachtingen.