Openbare Jenaplanschool Heijenoordschool
Gentiaanstraat 25
6813 ES Arnhem

Schoolweging

Schoolweging
22.61
Spreiding
4.88

De schoolweging van Heijenoordschool is 22,61 , met een spreiding van 4,88 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHeijenoordschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB176.07178.47175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wat zijn de tussentijdse resultaten van de school? Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? In de groepen 1 t/m 8 worden twee maal per jaar de Cito toetsen afgenomen. In de groepen 3 t/m 8 wordt bij alle vakken ieder blok afgesloten met een methode gebonden toets. De gegevens van de methode gebonden toetsen worden direct gebruikt de lesinhoud vorm te geven. De Cito toetsen worden zowel op leerling-, leerkracht-, groeps-, als schoolniveau geanalyseerd. Deze analyses worden in een groepsbespreking door de leerkracht en intern begeleider besproken en omgezet in actie punten waar nodig. Deze analyses en de trendanalyses worden ook besproken met de directie. Hieruit volgen afspraken op schoolniveau.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

JENAPLAN * Elk mens is uniek; zo is er maar 1. Daarom heeft ieder kind en elke volwassene een onvervangbare waarde. * Elk mens heeft het recht een eigen identiteit te ontwikkelen. Deze wordt zoveel mogelijk gekenmerkt door: zelfstandigheid, kritisch bewustzijn, creativiteit en gerichtheid op sociale rechtvaardigheid. Daarbij mogen ras, nationaliteit, geslacht, sexuele gerichtheid, sociaal milieu, religie, levensbeschouwing of handicap geen verschil uitmaken. * Elk mens heeft voor het ontwikkelen van een eigen identiteit persoonlijke relaties nodig: met andere mensen, met de zintuiglijke waarneembare werkelijkheid van natuur en cultuur, met de niet zintuigelijk waarneembare werkelijkheid. * Elk mens wordt steeds als totale persoon erkend en waar mogelijk ook zo benaderd en aangesproken. * Mensen moeten werken aan een samenleving die ieders unieke en onvervangbare waarde respecteert. * Mensen moeten werken aan een samenleving die ruimte en stimulansen biedt voor ieders identiteitsontwikkeling. * Mensen moeten werken aan een samenleving waarin rechtvaardig, vreedzaam en constructief met verschillenen veranderingen wordt omgegaan. * In de school vindt overwegend heterogene groepering van kinderen plaats, naar leeftijd en ontwikkelingsniveau; om het leren van en zorgen voor elkaar te stimuleren. LEES MINDER

Ieder kind is uniek

Samen leren, samen werken

Zorg voor elkaar

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Aan het begin van het schooljaar krijgt groepsvorming extra veel aandacht. Kinderen leven en werken in heterogeen samengestelde stamgroepen. Kinderen horen bij een groep, daarbij is het vanzelfsprekend dat ze zich verantwoordelijk voor zichzelf en voor de ander voelen. Uitgaan verschillen en leren omgaan met jezelf en de ander, met je eigen rol als jongste, middelste en oudste. Het aanleren van sociale vaardigheden gebeurt in de concrete dagelijkse situatie. In de kringen en in de groepsvergadering wordt het samen werken en samen leven besproken. Elke maand is er een bijeenkomst van het Jenaparlement met de directeur om te bespreken wat er bij de kinderen leeft en hoe het nog beter kan. Voor de hele school gelden de 5 gouden regels.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Jenaplanconcept Rots en watertraining De Gouden Weken / De Zilveren Weken