
Schoolweging
De schoolweging van Lea Dasbergschool is 28,73 , met een spreiding van 6,46 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, consistent boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit bevestigt de basiskwaliteit van het onderwijsconcept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
71.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48.6%. Dit duidt op effectieve differentiatie, vooral opvallend gezien de schoolweging van 28.73.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 19.35% vwo-advies (vs. 18.61% regio) en 32.26% gecombineerde havo/vwo-adviezen. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht onderwijs (3.23% vmbo-b vs. 5.52% vergelijkbare scholen), wat de academische ambitie onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Lea Dasbergschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.07 | 181.33 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In het basisonderwijs is het belangrijk dat leerlingen op bepaalde momenten bepaalde resultaten hebben gehaald. Wij monitoren de resultaten halfjaarlijks aan de hand van een landelijk genormeerde toets van het Cito. Hiervoor gebruiken wij het leerlingvolgsysteem Leerling in beeld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 2.08% van de leerlingen presteert onder advies, significant lager dan het landelijk gemiddelde van 11.81%. De 37.5% die boven advies presteert, reflecteert de effectiviteit van het doorstroombeleid zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
De school gaat uit van de drieslag van Biesta: De drieslag stelt dat het doel van onderwijs drieledig is: naast kwalificatie (kennis en vaardigheden bijbrengen) en socialisatie (vorming in tradities, praktijken, normen en waarden) moet ook subjectificatie (persoonsvorming) aan bod komen. De Lea Dasbergschool heeft het onderwijsprogramma zo ingericht dat kwalificatie, socialisatie en subjectificatie aanwezig is. LEES MINDER
Samen besluiten nemen
Democratisch
Openstaan voor verschillen
Wat is de werkwijze van de Lea Dasbergschool voor sociale ontwikkeling?
De leerlingen van de Lea Dasbergschool volgen het programma 'Vreedzaam', dat hen opvoedt tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. De klas en de school worden beschouwd als oefenplaats. Kinderen leren dat ze deel uitmaken van de gemeenschap en leren hieraan bij te dragen. Ze leren om oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang en initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken te zijn. De pedagogische visie van Vreedzaam is gebaseerd op het constructief oplossen van conflicten met behulp van mediatie, het creëren van een positieve sociale en morele norm en het bevorderen van sociale verbondenheid en gemeenschapszin. De school heeft een jaaragenda rond burgerschap die activiteiten bevat die de ontwikkeling van burgerschap verder stimuleren, zoals een bezoek aan de gemeenteraad, deelname aan de herdenkingen rondom de Tweede Wereldoorlog, bemiddeling bij financiële ondersteuning gezinnen en het faciliteren van verkiezingen.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Lea Dasbergschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Lea Dasbergschool gebruikt 'Leerling in Beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.