Katholieke Basisschool de Laarhorst
Venlosingel 220
6845 JE Arnhem

Schoolweging

Schoolweging
33.42
Spreiding
6.52

De schoolweging van De Laarhorst is 33,42 , met een spreiding van 6,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97.3% score voor het fundamenteel niveau presteert de school uitstekend, ruim boven zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (94.8%). Dit laat zien dat basisvaardigheden consistent worden gewaarborgd.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt 51.7% voor het streefniveau, ruim boven de eigen signaleringswaarde van 41.2% maar iets onder het vergelijkingsgemiddelde (53.4%). Dit reflecteert de diversiteit in onderwijsbehoeften, passend bij de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen brede differentiatie: 25% vmbo-(g)t/havo en 8.3% vwo. Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-k (16.7% vs. 9.2% vergelijkbare scholen). De combinatie van praktische en theoretische adviezen sluit aan bij de gemengde leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe LaarhorstGemeente AmsterdamNederland
LIB171.71176.07175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In groep 1 en 2 wordt de leerlijn uit Kijk gebruikt als volgsysteem. In de groepen 3 t/m 8 worden de toetsen die behoren bij de methodes die wij gebruiken afgenomen. Deze resultaten worden bijgehouden in de groepsmappen of digitaal. Naast de methode gebonden toetsen worden de leerlingen ook gevolgd met een onafhankelijk leerlingvolgsysteem van het CITO. Momenteel gebruiken we hiervoor de toetsen DMT, AVI, begrijpend lezen, rekenen en spelling. Daarnaast wordt in groep 8 de doorstroomtoets van het CITO afgenomen. Twee keer per jaar ontvangen de ontvangen de leerlingen een rapport. De sociale competenties van de leerlingen worden gevolgd door het invullen van de Sociale Competentielijst (SCOL) door de leerkracht. Vanaf groep 6 vullen de leerlingen ook 2x per jaar deze lijst in. Alle toetsen van het leerlingvolgsysteem worden vastgelegd in het digitale leerlingendossier Esis. Resultaten worden besproken (met de leerlingen) en de ouders en binnen de leerlingbespreking. Conclusies worden door de leerkrachten getrokken op leerling- groeps- en clusterniveau. Deze conclusies moeten leiden tot acties en maatregelen op deze niveaus. Dit wordt vormgegeven in een groepsplan. Leerling observaties worden bijgehouden in een groepsoverzicht. In het midden en eind van het schooljaar wordt er een uitgebreide analyse gemaakt van de resultaten aan de hand van de toetsen uit het leerlingvolgsysteem. Deze analyse wordt gemaakt voor de vakgebieden lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling. De analyses maken we aan de hand van het handboek stappenplan data-analyse wat op school aanwezig is. Het zijn brede analyses per vakgebied op school, groeps- en individueel niveau. Aan de hand van de analyse (waarbij ook methode gebonden toetsen worden meegenomen) worden er voor de groepsplannen nieuwe met doelen gekoppeld aan vaardigheid en vaardigheidsgroei van de leerlingen. Aan het eind van het schooljaar worden ook de toetsen geanalyseerd en maken de leerkrachten een overdracht per leerling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6.7% presteert onder advies – significant lager dan landelijk (11.8%). Het hoge percentage boven advies (40% vs. 25.3% gemiddeld) benadrukt effectieve begeleiding, mogelijk door de kleinschalige aanpak zoals beschreven in het schoolprofiel.

Sociale ontwikkeling

Aandacht voor positief gedrag draagt bij aan een goed werk- en leerklimaat op school. Op De Laarhorst is er daarom veel aandacht voor een veilig klimaat en positief gedrag. Wij vinden het daarnaast belangrijk dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen (burgerschap). Op De Laarhorst wordt er gewerkt met elementen van Positive Behavior Support (PBS). Dit is een doelmatige, schoolbrede aanpak die zich richt op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. Het doel is het creëren van een positieve, sociale omgeving, die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Hiervoor werken wij aan de vijf pijlers van PBS: schoolbreed werken vanuit gedeelde waarde; preventie (problemen voorkomen); besluitvorming over gedrag op basis van data; helder zijn in wat we willen zien en horen (dit actief aanleren en positief bekrachtigen); samenwerken met ouders en zorg. LEES MINDER

DROOM DURF DOEN

Respect & Veilig

Verantwoordelijk & Samen

Wat is de aanpak van Katholieke Basisschool de Laarhorst ten aanzien van sociale ontwikkeling?

Katholieke Basisschool de Laarhorst gebruikt een matrix met gedragsverwachtingen, gekoppeld aan de waarden respect, veiligheid, verantwoordelijkheid en samenwerking. Deze verwachtingen zijn zichtbaar in de klassen en gangen en worden aangeleerd en beloond. Wekelijks staat een gedragsverwachting centraal. De school gebruikt de stop-loop-praat procedure om ongewenst gedrag te stoppen en werkt bewust aan gewenst gedrag om pesten te voorkomen. Bij ongewenst gedrag volgt een consequentie. De school streeft ernaar een PBS school te worden.

Welke instrumenten gebruikt Katholieke Basisschool de Laarhorst om de sociale ontwikkeling te meten?

Katholieke Basisschool de Laarhorst gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen.

Welke methoden gebruikt Katholieke Basisschool de Laarhorst voor sociaal-emotioneel leren?

Katholieke Basisschool de Laarhorst zet de volgende methoden in voor sociaal-emotioneel leren: Beter omgaan met jezelf en de ander, Een doos vol gevoelens, Kinderen en… hun sociale talenten en School Wide Positive Behavior Support (SWPBS).