Basisschool Johannesschool in Arnhem

Het team van Johannesschool in Arnhem

Current section: team
Eimerssingel-Oost 262
6834 Arnhem

Zie hier hoe het team van Johannesschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Johannesschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Johannesschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Johannesschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Johannesschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Johannesschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (15.4%)
25-35 jaar (23.1%)
35-45 jaar (23.1%)
45-55 jaar (15.4%)
55-65 jaar (15.4%)
&ge;65 jaar (7.7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Johannesschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.3%)
Direct ondersteunend personeel (8.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Johannesschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Flexibele Invulling van Lesuren op de Johannesschool

Op de Johannesschool Arnhem zorgen we voor een stabiele leeromgeving, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde teamleden. Bij afwezigheid van een docent zetten we ons beproefde 'opvangmodel' in om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Dit model is ontworpen om de impact op onze leerlingen te minimaliseren en een hoge onderwijskwaliteit te handhaven. We maken gebruik van een gelaagde aanpak, beginnend met het inschakelen van de flexibele vervangingspool van de Delta Scholengroep. Indien nodig, kijken we intern naar mogelijke oplossingen, zoals het inzetten van parttime collega's of onze toegewijde onderwijsassistenten. Daarnaast kunnen we een beroep doen op gespecialiseerde leerkrachten, zoals de kunstvakdocenten uit de pool van 'Qrabbl', om specifieke lessen op te vangen. Dit zorgt voor een brede inzetbaarheid en deskundige invulling van alle onderwijsactiviteiten. Als laatste redmiddel, en enkel voor een maximale periode van één dag, worden klassen tijdelijk verdeeld over de overgebleven groepen of worden ouders gevraagd hun kind een dag thuis te houden. In uitzonderlijke gevallen kan een andere groep naar huis worden gestuurd om de vervangingslast eerlijk te verdelen over de school. We streven ernaar om deze situaties zoveel mogelijk te voorkomen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Johannesschool heeft diverse specialisten en ondersteuners in huis o.a.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op de Johannesschool: Onze Specialisten

4

Taal en Rekenen: Succes met Leervaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Johannesschool
Orthopedagoog Arnhem
Rekenspecialist Basisonderwijs
Specialist Jonge Kind Basisschool

Toelichting van de school:

Op de Johannesschool bieden we extra ondersteuning voor taal en rekenen. Onze lesmethoden zijn zo ingericht dat leerlingen die extra hulp nodig hebben, de aandacht krijgen die ze verdienen. Indien de reguliere instructie niet volstaat, kan onze onderwijsassistent bijspringen. Dit gebeurt altijd in nauw overleg met de intern begeleider. Ouders worden hierbij volledig op de hoogte gehouden van de gemaakte afspraken en de voortgang van hun kind. Samen zorgen we voor optimale leermogelijkheden.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welbevinden van Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Johannesschool
Orthopedagoog Arnhem

Toelichting van de school:

De Johannesschool hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. We besteden structureel aandacht aan dit belangrijke aspect, met initiatieven zoals de 'Gouden Weken', een 'Week Tegen Pesten', de 'Dag van Respect' en 'Paarse Vrijdag'. Deze thema's versterken het groepsgevoel en de persoonlijke groei. Daarnaast spelen de dagelijkse interacties binnen de klas en actuele gebeurtenissen een cruciale rol in het sociaal bewustzijn. We streven ernaar dat onze leerlingen zich ontwikkelen tot zelfstandige individuen die respectvol met anderen en hun omgeving omgaan. Twee keer per jaar houden we een tevredenheidsenquête voor groep 6, 7 en 8 om het welbevinden te meten. Indien uit deze enquêtes of uit gesprekken blijkt dat een leerling extra ondersteuning nodig heeft, schakelen we onze specialisten in. Zij nemen deel aan leerlingbesprekingen en bieden gerichte hulp. Bovendien adviseren en coachen ze leerkrachten, wat bijdraagt aan de verdere professionalisering van ons onderwijsteam.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Focus op Succes

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op de Johannesschool zijn gedrag, werkhouding en taakaanpak continue aandachtspunten. Ons schoolbrede programma, dat tweejaarlijks wordt vernieuwd, is gericht op het verbeteren van deze vaardigheden. We werken doelgericht en maken persoonlijke en groepsdoelen zichtbaar in de klas. Deze doelen worden verwerkt in weektaken en portfolio's. Door leerlingen actief te betrekken bij het opstellen en evalueren van hun eigen doelen, vergroten we hun eigenaarschap en motivatie voor het leerproces.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Johannesschool
Fysiotherapeut Arnhem
Logopedist Arnhem
Vakleerkracht Gymnastiek Basissschool

Toelichting van de school:

Voor de motorische ontwikkeling van onze jongste leerlingen werkt de leerkracht van groep 1-2 nauw samen met een fysiotherapeut. Via een gerichte screening stemmen we de benodigde ondersteuning af op de individuele behoeften van het kind. De vakleerkracht gymnastiek voert jaarlijks een meting uit om de lichamelijke ontwikkeling te volgen. Eventuele aandachtspunten worden besproken met de intern begeleider. Daarnaast is er wekelijks een logopedist op school aanwezig. Aanmelden voor logopedische hulp kan direct via haar.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

BHV'ers Johannesschool

Toelichting van de school:

De veiligheid van onze leerlingen staat voorop. De Johannesschool beschikt over drie gekwalificeerde BHV'ers (Beroepshulpverleners). Dit zijn bevoegde leerkrachten die getraind zijn om eerste hulp te verlenen. Om te garanderen dat er altijd deskundige hulp aanwezig is, zorgen we ervoor dat er minimaal één BHV'er gedurende elke schooldag op school aanwezig is.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Patio's en een timmerwerkplaats
Uitdagend speelplein
Schooltuin waar we (moes)tuinieren
Aula met een podium: voor vieringen en theaterspel
Buitentheater

Brede Ondersteuning voor Elke Leerling op de Johannesschool

Ons Pedagogisch en Didactisch Beleid Uitgelegd

Op de Johannesschool in Arnhem geloven we in het maximaliseren van het potentieel van elk kind. Ons Schoolondersteuningsprofiel, te vinden op onze website, schetst gedetailleerd welke zorg wij bieden om ieder kind te laten excelleren. Wij hanteren hoge verwachtingen en stimuleren doelgericht leren door persoonlijke leerdoelen en een rijke leeromgeving te creëren. Wij organiseren onze klassen zo dat na de instructie voldoende ruimte is voor verdieping of extra begeleiding. Dankzij onze kleine groepen is er structureel individueel contact met elke leerling. Dit stelt ons in staat om zowel kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, als leerlingen die meer uitdaging zoeken, optimaal te begeleiden. Vertrouwen in eigen kunnen is de sleutel tot motivatie en zelfstandigheid, wat leidt tot optimaal leer- en prestatiegedrag. Vooruitblik: Uitbreiding Educatief Aanbod De Johannesschool investeert continu in de ontwikkeling van ons onderwijsaanbod. Sinds schooljaar 2022-2023 verrijken we ons curriculum met Wetenschap en Techniek via ons KNAPLAB, een vast onderdeel voor groepen 3 tot en met 8. Daarnaast bieden we specifieke verrijkingslessen voor excellente en praktisch begaafde leerlingen. We verwachten dat leren met hart en handen de leermotivatie versterkt, met positieve effecten op taal en rekenen. Momenteel moderniseren we ons taal-, lees- en rekenonderwijs. Na de succesvolle vernieuwing van onze leesmethode in 2022-2023, bereiden we ons voor op een nieuwe rekenmethode in schooljaar 2024-2025, gevolgd door een herziening van ons taalonderwijs. Onze VVE-intensiefgroep voor 2- tot 4-jarigen vormt een belangrijke basis. We streven ernaar deze doorgaande lijn naar het basisonderwijs verder te optimaliseren. Bovendien breiden we ons naschoolse aanbod gestaag uit om een nog completere leerervaring te garanderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Toewijding aan Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling

Wat zijn de belangrijkste doelstellingen in ons schoolplan?

Bij de Johannesschool streven we ernaar 'elke dag een beetje beter' te zijn, een filosofie die we doorvoeren in al onze onderwijsactiviteiten en ontwikkelprocessen. Ons Managementteam bepaalt de strategische richting, waarbij het team, onder leiding van toegewijde aanjagers, de plannen concreet vormgeeft. De medezeggenschapsraad wordt hierbij nauw betrokken. Effectieve instructie is de hoeksteen van goed onderwijs. Onze leerkrachten volgen duidelijke afspraken voor kwalitatief hoogstaande lessen. We leren kinderen niet alleen de lesstof, maar ook hoe ze effectief kunnen leren, met een gerichte aanpak. De voortgang van onze leerlingen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. We analyseren de resultaten en reflecteren op onze eigen rol, zodat we continu van elkaar leren en ons onderwijs verbeteren. Ons schoolplan bevat onze missie en visie, en beschrijft ons onderwijsaanbod. Het vormt de basis voor al onze keuzes. Het jaarplan en -verslag lichten onze ontwikkelingen en jaarlijkse aandachtspunten toe. Deze schoolgids is een direct gevolg van deze plannen. Voor het schooljaar 2024-2025 focussen we op: - Implementatie van de nieuwe rekenmethode WIG 5. - Verdere ontwikkeling van doelgericht werken en effectieve instructie met de methode Atlantis. - Verhoging van leeropbrengsten door een specifiek plan van aanpak. - Verrijking van de brede ontwikkeling van kinderen via KNAPLAB en bewegingsactiviteiten. - Consolidatie van de doorgaande lijn van VVE-intensiefgroep naar groep 1-2. - Overstap naar een nieuw volgsysteem: Leerling in Beeld. - Deelname aan 'School en Omgeving' (PLUSKLUP) voor een gevarieerd naschools aanbod. - Implementatie van schoollunches ter bevordering van kansengelijkheid. - Deelname aan het landelijke project 'Verbeteren Basisvaardigheden' met focus op rekenonderwijs. - Versterking van kunst- en cultuureducatie onder begeleiding van de cultuurspecialist, en digitale geletterdheid met de ICT-specialist.

Hoe monitort de Johannesschool het behalen van de onderwijsdoelen?

Om de effectiviteit van ons onderwijs en onze interventies te waarborgen, hanteren we diverse instrumenten en procedures. Kwaliteitskaarten, gezamenlijk met het team ontwikkeld per vakgebied, fungeren als leidraad voor ons lesgeven en leggen onze werkwijzen vast. De intern begeleider, schoolleider en specialisten observeren de klassen om de consistentie van de leerlijnen te waarborgen. Leerkrachten voeren daarnaast klassenconsultaties uit rond specifieke thema's, wat bijdraagt aan een gedeelde pedagogische visie. We volgen de onderwijsresultaten nauwgezet. Twee keer per jaar analyseren en bespreken we de leerlingvorderingen in teamverband en individueel. Dit gebeurt met behulp van een geavanceerd volgsysteem, dat periodieke toetsing van leerlingen omvat. De intern begeleider coördineert dit proces. De intern begeleider en schoolleider evalueren jaarlijks de aanpak, aandachtspunten en accenten met elke individuele leerkracht. Aan het begin van het schooljaar vinden er Unitgesprekken plaats om gezamenlijke focuspunten te identificeren. Via tweemaaljaarlijkse schoolontwikkelgesprekken tussen het Delta-bestuur en de school, met aanwezigheid van de kwaliteitsconsulent, zorgen we voor optimale afstemming. Werkgroepen, aangestuurd door een 'aanjager', werken aan specifieke ontwikkelprocessen. Studiedagen en teamvergaderingen (TV/BV) bieden ruimte voor inhoudelijke evaluaties van deze processen, met resultaten die terug te vinden zijn in het jaarplan/verslag. De sociaal-emotionele ontwikkeling en tevredenheid van leerlingen en ouders meten we jaarlijks met behulp van SCOL en VenstersPO. Aan het einde van de basisschoolperiode nemen onze leerlingen deel aan de Doorstroomtoets. Deze toets biedt inzicht in de kennis en vaardigheden van groep 8-leerlingen en de resultaten worden zowel op school- als op stichtingsniveau geanalyseerd.

UITGEBREID PROGRAMMA VOOR UW JONGSTE KIND BIJ JOHANNESSCHOOL

Toelichting van de school

De Johannesschool in Arnhem biedt een uniek Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma, speciaal ontworpen voor de allerkleinsten. Wij geloven in een sterke start en werken daarom nauw samen met kinderopvangorganisatie SKAR. Kinderen vanaf twee jaar zijn van harte welkom in onze speciaal ingerichte VVE-intensiefgroep. Hier ervaren ze een rijke leeromgeving. In deze groep werken onze toegewijde leerkrachten zij aan zij met een ervaren pedagogisch medewerker van SKAR. Deze samenwerking zorgt voor een gepersonaliseerde aanpak, waarbij we optimaal inspelen op de individuele ontwikkelingsbehoeften van elk kind. Zo leggen we samen een stevige basis voor hun verdere schoolcarrière.

Veelgestelde vragen

BIEDT DE JOHANNESSCHOOL EXTRA VVE PROGRAMMA'S VOOR JONGE KINDEREN?

Absoluut! De Johannesschool Arnhem excelleert in het aanbieden van een verrijkend programma voor het jonge kind. Dit omvat onze gespecialiseerde VVE-programma's en een toegankelijke peuteropvang. Bovendien hebben we een speciale startgroep, ideaal voor kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar, waar spelenderwijs leren centraal staat en een vliegende start wordt gegarandeerd.

Absoluut! De Johannesschool Arnhem excelleert in het aanbieden van een verrijkend programma voor het jonge kind. Dit omvat onze gespecialiseerde VVE-programma's en een toegankelijke peuteropvang. Bovendien hebben we een speciale startgroep, ideaal voor kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar, waar spelenderwijs leren centraal staat en een vliegende start wordt gegarandeerd.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang
Speciale Startgroep voor Kinderen van 2 tot 4 Jaar

MET WELKE PARTNERS WERKT DE JOHANNESSCHOOL SAMEN VOOR JONG KIND PROGRAMMA'S?

Voor ons hoogwaardige aanbod voor jonge kinderen werkt de Johannesschool nauw samen met gerenommeerde partners. Onze belangrijkste samenwerkingspartner is SKAR, met hun locatie Speelrijk 3. Deze samenwerking waarborgt een naadloze overgang en een consistente, stimulerende leerervaring voor uw kind, van kinderopvang tot aan de basisschool.

Voor ons hoogwaardige aanbod voor jonge kinderen werkt de Johannesschool nauw samen met gerenommeerde partners. Onze belangrijkste samenwerkingspartner is SKAR, met hun locatie Speelrijk 3. Deze samenwerking waarborgt een naadloze overgang en een consistente, stimulerende leerervaring voor uw kind, van kinderopvang tot aan de basisschool.

SKAR (Speelrijk 3): Kwalitatieve Kinderopvang
Team | Johannesschool in Arnhem | [2025] Schoolregister