
Schoolweging
De schoolweging van Johannesschool Arnhem is 37,20 , met een spreiding van 6,05 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 85,9% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school de kritieke ondergrens van 85%. Dit onderstreept een degelijke basiskwaliteit, hoewel het iets achterblijft bij het landelijk vergelijkingspercentage van 92,1%. Vooral bij rekenen/wiskunde zou extra aandacht mogelijkheden bieden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
34,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 32% ligt. Dit laat zien dat de school, ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 37,2), effectief inzet op hogere leerdoelen. Het verschil met het landelijk vergelijkingspercentage (45,4%) toont echter ruimte voor verbetering.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 20% vmbo-b en 26,7% vmbo-k versus 26,7% havo en 6,7% vwo. Dit weerspiegelt de diversiteit in de leerlingenpopulatie. Opvallend is het lagere percentage vmbo-(g)t-adviezen (6,7%) vergeleken met vergelijkbare scholen (16,5%), wat mogelijk wijst op een bewuste keuze voor praktijkgerichte routes.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Johannesschool Arnhem | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.07 | 168.36 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De groepsleerkracht ziet dagelijks de vorderingen van zijn/ haar leerlingen. Om goed zicht te hebben en te houden op de ontwikkelingen van onze kinderen maken wij gebruik van een volgsysteem: Leerling in Beeld (LIB). Twee keer per jaar maken wij een schoolanalyse en een bijbehorende plan van aanpak. De bevindingen worden besproken in het team en vervolgens wordt er op groepsniveau een groepsplan (plan van aanpak) gemaakt. Tussentijds worden deze plannen geëvalueerd. Ingeval van extra zorg werken wij met individuele handelingsplannen. Vanaf groep 1 t/m groep 8 worden de ontwikkelingen van onze leerlingen in het volgsysteem bijgehouden. Bij de overstap naar de volgende groep vindt er een overdracht plaats en brengen de leerkrachten elkaar op de hoogte van belangrijke zaken die uw kind aangaan. Relevante gegevens zijn in leerling dossiers opgeslagen. Hier wordt vertrouwelijk mee om omgegaan. De intern begeleider draagt hiervoor zorg. Voor het volgen van de vorderingen van uw kind gebruiken wij, naast de methode gebonden toetsen, gestandaardiseerde toetsen, om zo een goed beeld te krijgen van de leerprestaties. We gebruiken hiervoor de volgende toetsen: • A.V.I. toets (groep 3 t/m 8) • DMT (LIB groep 3 t/m 8) • Begrijpend Lezen 3.0 (LIB) (groep 3 t/m 8) • Spellingtoets 3.0 (LIB) (groep 3 t/m 8) • Spellingtoets voor werkwoorden 3.0 (LIB) (groep 7 en 8) • Rekenen en Wiskunde toets 3.0 (LIB) (groep 3 t/m 8) • Doorstroomtoets (LIB) (groep 8) Daarnaast wordt in groep 3 volgens Protocol Leesproblemen en Dyslexie de herfst, winter, lente en zomersignalering gebruikt. Deze hoort bij de taal/leesmethode Veilig leren lezen. De intern begeleider is degene bij wie alle resultaten centraal terecht komen. Zij beheert en coördineert deze gegevens, die onderdeel vormen van het volgsysteem (LIB). Op rekengebied doet zij dit samen met de rekencoördinator. De Intern begeleider coördineert de zorg binnen onze school en houdt zich ook bezig met de zorgverbreding en maatschappelijke ondersteuning van kind en ouder. Zij werkt samen met het zorgteam bestaande uit: de orthopedagoog van Onderwijszorg Delta, de jeugdarts, de wijkcoach en de directeur van onze school.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
80% van de leerlingen presteert op adviesniveau – ruim boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Het zeer lage percentage onderadvisering (5% vs. 11,8% landelijk) benadrukt de nauwkeurigheid van de adviezen. De ‘warme overdracht’ en leerlingvolgsystemen lijken hierbij cruciaal.
Sociale ontwikkeling
Naast kennis en inzicht vinden wij het sociale aspect heel belangrijk. Hoe manifesteert een kind zich in de groep? We willen dit ‘zien’ en we zullen hierover ook met u in gesprek gaan. Zoals eerder beschreven vinden we het belangrijk dat kinderen respectvol met elkaar omgaan. Het respecteren van elkanders cultuur, eigenheden en gewoontes dragen wij uit. Emancipatie zien wij als het uiteindelijke doel van opvoeding en onderwijs. Het begrip emancipatie verwijst naar een zekere onafhankelijkheid en naar het vermogen van mensen om zelfstandig te functioneren in cultureel-maatschappelijke situaties. Emancipatorische zelfstandigheid zegt iets over de instelling van mensen: zij zijn bereid om verantwoordelijkheid voor zichzelf, voor anderen en voor de samenleving te dragen. Het helpen verwerven van zelfstandigheid is een opdracht voor opvoeding en onderwijs. Ons streven is kinderen die houding, persoonskenmerken en vaardigheden te leren hanteren, die ze voor zelfstandige deelname aan sociaal-culturele activiteiten nodig hebben. Bewustwording hiervan vindt plaats in diverse aspecten van ons onderwijs: gedurende de 'Gouden en Zilveren weken', als onderdeel van het doelenbord en portfolio en naast het leren van elkaar, zijn onderdelen in onze methode wereldoriëntatie gericht op actief burgerschap. Op school werken we met een leerlingenraad, zodoende de kinderen mee te laten denken en praten over schoolse zaken. LEES MINDER
Verantwoordelijkheid
Samenwerken
Veiligheid
Wat is de werkwijze van de Johannesschool voor sociale ontwikkeling?
Tijdens de lessen komen de verschillende culturen regelmatig aan bod. Respect is hierbij de basis, en de kinderen vertellen elkaar over gewoontes en gebruiken van thuis, zonder te oordelen. De Johannesschool gebruikt de lessen van 'de Vreedzame school' ter bevordering van de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Belangrijke regels die wij hanteren bij de omgang met pestgedrag (er is een pestprotocol aanwezig op school): We nemen het probleem van het kind altijd serieus, we overleggen samen, laten invoelen wat pesten voor de ander betekent, bespreken het probleem zo nodig in de groep en betrekken de ouders bij de problematiek.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Johannesschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Johannesschool gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.