Jenaplan Basisschool De Troubadour
Rijksweg-West 63
6842 BB Arnhem

Schoolweging

Schoolweging
25.66
Spreiding
5.88

De schoolweging van De Troubadour Arnhem is 25,66 , met een spreiding van 5,88 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98% behaalt bijna elke leerling het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde (85%). Dit bevestigt de basale onderwijskwaliteit, ondanks de uiteenlopende uitstroomniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

66.7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 53.8%. Dit geeft aan dat de school effectief omgaat met verschillen in leerpotentieel, mede gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 25.66).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweesplijting: 35.0% havo/vwo/vmbogt (vergelijkbaar met regio) naast 5.5% praktijkgericht onderwijs. De volledige ontbrekende adviesdata (100% 'onbekend') suggereert mogelijk een alternatieve rapportagemethodiek, passend bij het Jenaplan-onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Troubadour ArnhemGemeente AmsterdamNederland
LIB175.79176.07175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Voor de basisvakken taal en rekenen zijn landelijk doelstellingen vastgesteld en hebben we zelf schoolambities gesteld. Met observaties, methodegebonden toetsen en LOVS toetsen (leerling in beeld) worden de resultaten van alle kinderen in kaart gebracht en getoetst aan deze doelstellingen en ambities. Middels analyse van deze data worden aanpassingen gedaan in het aanbod en ondersteuning binnen en buiten de stamgroepen. De resultaten worden verzameld in een het leerlingvolgsysteem. Ouders worden tijdens de 10 minutengesprekken op de hoogte gebracht van de resultaten. De school heeft meerdere manieren om uw kind tijdelijk of structureel extra hulp te bieden. Hoe wij omgaan met Passend Onderwijs staat in het School Ondersteunings Profiel (SOP). De stamgroepleerkracht houdt rekening met de verschillen tussen kinderen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een themavoorbereiding (onderbouw) en weekplannen voor kinderen (middenbouw en bovenbouw). Hierin heeft de stamgroepleerkracht beschreven welke activiteiten uitgevoerd worden op basis van observatie, analyse en toetsresultaten. De kwaliteitscoördinator (KC'er) speelt een belangrijke rol in de zorg van leerlingen. Als de stamgroepleerkracht extra begeleiding in de groep geboden heeft, maar zonder het gewenste resultaat, gaat deze in overleg met de KC'er zoeken naar andere mogelijkheden. Dit kan binnen school zijn maar ook daarbuiten zoals expertise bij het samenwerkingsverband PassendWijs aanvragen. De KC'er heeft de regie en organiseert naar behoefte een zorgteambespreking, waarin ouders, leerkrachten, directie en mogelijke hulpinstanties vertegenwoordigd zijn. Gezamenlijk worden afspraken gemaakt voor een vervolg.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend lage onderadvisering: slechts 4.76% tegen 11.81% landelijk. 33.3% van de leerlingen presteert boven advies, mogelijk dankzij het ontwikkelingsgerichte volgsysteem. Deze cijfers ondersteunen de effectiviteit van de meervoudige intelligentie-benadering.

Sociale ontwikkeling

De lesgebonden uren in een Jenaplanschool zijn ingevuld op basis van Gesprek, Werk, Spel en Viering. Veel activiteiten die hier binnen vallen zijn niet methodisch maar komen voort uit de dagelijkse gang van zaken, begeleidt door de groepsleerkracht. De inzet van de methode Kwink is een aanvulling, een thematische aanpak als extra ondersteuning en staat 2 keer per week op het ritmisch weekplan. Wanneer kinderen zich prettig en veilig voelen en daarnaast echt zichzelf mogen zijn komen ze het beste tot leren. Kinderen leren van jongs af aan dat op De Troubadour we samen verantwoordelijk zijn voor rust, het samen leren en werken met elkaar en een fijne, opgeruimde omgeving. Dat dit ons uitgangspunt is, is voelbaar en merkbaar in onze school. LEES MINDER

Gedeelde verantwoordelijkheid

Je mag zijn wie je bent

Gesprek, werk, spel en viering

Wat is de werkwijze van Jenaplan Basisschool De Troubadour voor sociale ontwikkeling?

Als Jenaplanschool zijn gesprek, werk, spel en viering bepalend voor de invulling van de lestijd. Kinderen worden begeleid in de ontwikkeling van sociale vaardigheden. Informatie delen en beleving delen zijn voorwaarden voor begrip, acceptatie en respect. Actuele gebeurtenissen en ontwikkelingen krijgen een plaats in de lessen. Scol (meten van sociaal-emotioneel welbevinden), het leerling tevredenheidsonderzoek en KIJK worden gebruikt om observaties te verzamelen, analyseren en vertalen naar concrete activiteiten voor kind en/of stamgroep.

Welke registratievorm(en) gebruikt Jenaplan Basisschool De Troubadour om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Jenaplan Basisschool De Troubadour gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: SEO - Leerling in Beeld en Mijn Kleutergroep.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Jenaplan Basisschool De Troubadour?

Jenaplan Basisschool De Troubadour gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.