
Schoolweging
De schoolweging van De Sterrenkring is 28,30 , met een spreiding van 7,28 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 93.7% behaalt de school het fundamenteel niveau ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Toch blijft dit iets achter bij vergelijkbare scholen (96.4%), mogelijk door de complexere samenstelling van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
52.7% van de leerlingen haalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50.1% maar onder het vergelijkingsgemiddelde (61.1%). Deze score onderstreept de uitdagingen in een groep met significante verschillen (spreiding 7.28).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweespalt: 14.3% vmbo-b/k advies versus 42.9% havo/vwo of hoger (tegenover 31.9% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het aandeel praktijkonderwijs (3% uitstroom), ruim boven het regionale gemiddelde van 1.01%. Dit weerspiegelt de combinatie van een brede ondersteuningsstructuur en academische ambities.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Sterrenkring | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.4 | 176.07 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In groep 1/2 maken we gebruik van een observatiesysteem, daarmee kunnen we door observaties volgen hoe kleuters zich ontwikkelen. Het volgmodel is gevuld met kerndoelen, door de overheid vastgesteld. In de groepen 3 t/m 8 werken we voor de basisvaardigheden lezen, rekenen, taal en schrijven met kerndoelen. De ontwikkeling van een kind houden we bij via observatie door de leerkracht en het vastleggen van de gemaakte vorderingen in een verslag. Voor de leerontwikkeling gebruiken we de resultaten van het werk dat kinderen maken binnen de verschillende vakgebieden, de zogenaamde methode gebonden toetsen. Daarnaast maken we gebruik van Leerling in Beeld. Dit omvat de leerlingvolgsysteemtoetsen. Aan de hand van de uitkomsten van al deze toetsen kijken wij of er aanpassingen nodig zijn voor het onderwijsaanbod op individueel, groeps- en schoolniveau. Leerlingvolgsysteem toetsen: op vaste momenten toetsen we de kinderen op hun vorderingen op de verschillende leergebieden. We analyseren de uitkomsten en bepalen of we ons onderwijsaanbod moeten aanpassen. De uitkomsten van de halfjaarlijks toetsen en de methodegebonden toetsen zijn samen met de bevindingen van de leerkracht de basis voor het geven van het voorlopig schooladvies eind groep 7. Doorstroomtoets: in februari wordt deze in groep 8 afgenomen. De doorstroomtoets geeft een objectief beeld van de cognitieve vaardigheden van elk kind.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
21.4% van de leerlingen presteert onder advies (significant hoger dan 11.8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de hoge spreiding in schoolweging. Desondanks behaalt 17.9% een hoger niveau dan geadviseerd, wat aansluit bij het Jenaplanprincipe van ontwikkelingsgericht volgen.
Sociale ontwikkeling
De Sterrenkring is een Jenaplanschool. Een van de pijlers van het Jenaplanonderwijs is "gesprek". Deze heeft tot doel: ervaringen en belevenissen delen, goede luisterhouding aanleren, positief kritisch zijn, open en respectvol naar elkaar je mening geven en die goed verwoorden. In een driejarige stamgroep met kinderen van verschillende leeftijden leren de kinderen van elkaar en met elkaar. Net zoals je thuis prachtig kan leren van je oudere broer/zus maar ook: de leraar voor je jongere broer/zus kan zijn! Met onze maandelijkse vieringen onderstrepen we het belang van "bij elkaar horen". We helpen elkaar en leren hoe we omgaan met elkaar. Als kinderen hulpvragen hebben op sociaal gebied, begeleidt de leerkracht daarbij. Kinderen kunnen ook elkaar ondersteunen door een maatje te zijn voor iemand die dat nodig heeft. LEES MINDER
Leren van en met elkaar
Goede, snelle aanpak pesten
Een veilig leerklimaat
Wat is de werkwijze van Jenaplan basisschool de Sterrenkring voor sociale ontwikkeling?
Jenaplan basisschool de Sterrenkring gebruikt de leerlijnen 'leren leren' en 'gedrag' van het CED voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Twee keer per jaar vullen de kinderen van groep 6, 7 en 8 een vragenlijst in (SCOL) om te meten hoe ze zich voelen op school. Ook de leerkrachten van groep 3 t/m 8 vullen deze vragenlijst in over de leerlingen. De leerlingen van groep 3 t/m 5 vullen deze monitor nog niet in. Voor het observeren van de leerlingen in groep 1/2 wordt KIJK gebruikt. Bij pesten wordt direct actie ondernomen en escalatie wordt voorkomen middels gesprekken en contact met de ouders.
Welke registratievorm(en) gebruikt Jenaplan basisschool de Sterrenkring om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Jenaplan basisschool de Sterrenkring gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Jenaplan basisschool de Sterrenkring?
Jenaplan basisschool de Sterrenkring gebruikt de leerlijnen GEDRAG en LEREN LEREN van het CED.