
Schoolweging
De schoolweging van Het JongLeren is 28,74 , met een spreiding van 7,06 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overschrijdt de school ruimschoots de signaleringswaarde (85%). Dit bevestigt het sterke basisonderwijs in taal en rekenen, mede dankzij het wekelijkse maatwerkuur voor basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
58,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Dit reflecteert ambitieus onderwijsbeleid waarbij differentiatie en talentontwikkeling centraal staan, zoals beschreven in het schoolplan 2022-2026.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Van de geregistreerde adviezen bestaat 25% uit havo/vwo of hoger (havo: 8,93%, havo/vwo: 1,79%, vwo: 14,29%). Het praktijkonderwijspercentage (2,0%) ligt iets boven het regionale gemiddelde (1,01%). De hoge 'onbekend'-registratie (73,21%) bemoeilijkt een volledige analyse, maar duidt mogelijk op een atypische leerlingpopulatie of administratieve complexiteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het JongLeren | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.07 | 177.27 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Hoe volgen wij ons onderwijs De vorderingen van de leerlingen tijdens het leerproces worden continue gevolgd. Dit gebeurt middels observaties, corrigeren van werk, toetsen. Het ligt onder de verantwoording van de leerkracht om dit op een adequate manier te doen. Om er zorg voor te dragen dat wij resultaten behalen met ons onderwijs maken wij gebruik van verschillende vormen van toetsen: · Methode gebonden toetsen bij rekenen, lezen en taal · Cito-leerlingvolgsysteem voor taal, rekenen, lezen, woordenschat (afname periode januari – mei / juni) · Scol-leerlingvolgsysteem voor sociaal emotionele ontwikkeling/welbevinden · Monitoring door bureau PAS op bestuurlijk niveau. Alle toetsen worden geanalyseerd, zodat de leerkrachten weten welke aspecten, voor welk kind, meer aandacht en zorg nodig hebben.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (22,45% vs. 11,81% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de strenge advisering. Tegelijk presteert 24,49% boven advies, wat aansluit bij de in het schoolprofiel genoemde 'doorlopende leerlijnen' en verrijkingstrajecten voor talenten.
Sociale ontwikkeling
Onze Visie: waar staan wij voor? Wij bieden een veilige leeromgeving waarin leerlingen samen kunnen leren en zich ontwikkelen. Op onze school zijn leerlingen steeds meer verantwoordelijk voor hun eigen leerproces en resultaten. Wij gaan uit van verschillen tussen leerlingen en hebben van alle leerlingen hoge verwachtingen. Wij helpen en stimuleren elkaar en zijn trots op de successen van ieder kind. Onze Missie: waar gaan wij voor? Wij voelen ons verbonden met de uitgangspunten van de Essential School. Alle vaardigheden dragen bij tot een totale ontwikkeling van het kind. De 10 Essentials staan uitgebreid beschreven in onze Schoolgids 2021-2022 LEES MINDER
Gelijkheid; ieder doet ertoe
Gezamenlijk verantwoordelijk
Wederzijds respect
Wat is de werkwijze van Het JongLeren voor sociale ontwikkeling?
Het JongLeren hecht veel waarde aan het aanleren van sociaal-emotionele vaardigheden. De school gebruikt de methodiek Natuurlijk Sociaal!, waarbij wekelijks een nieuwe sociale vaardigheid wordt aangeboden per groep. Coöperatief Leren wordt ingezet om het leren van sociale en cognitieve vaardigheden te combineren. Daarnaast werkt de school met “KlasBouwers en TeamBouwers” om samenwerking en gezamenlijke verantwoordelijkheid te bevorderen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Het JongLeren om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Het JongLeren gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Digikeuzebord (kleuters).
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Het JongLeren?
Het JongLeren gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Natuurlijk Sociaal!