
Schoolweging
De schoolweging van De Witte Vlinder is 38,03 , met een spreiding van 3,74 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94.5% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en het landelijk gemiddelde (92.7%). Dit onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, zoals de beschreven Cito-monitoring en persoonlijke leerlijnen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
39.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een inspectienorm van 31.7%. Hoewel lager dan regionale peers (44.7%), toont dit aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie boven verwachting presteert. De focus op adaptief rekenonderwijs blijkt uit het feit dat 78.6% van de leerlingen op of boven advies functioneert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een concentratie op vmbo-(g)t (30.4%) en vmbo-k (17.4%), hoger dan regionale gemiddelden (16.5% en 9.2%). Havo/vwo-adviezen blijven beperkt (8.7% vs 10.9% regionaal). Opvallend is het aandeel praktijkgerichte adviezen (vmbo-b/k: 8.7%) dat aansluit bij de complexe populatie, passend bij de schoolweging van 38.03.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Witte Vlinder | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 170.75 | 176.07 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Naast de methode gebonden toetsen, dit zijn toetsen waarmee gekeken wordt of de leerling begrijpt en beheerst wat er de afgelopen periode is aangeboden en of de voorwaarden aanwezig zijn om verder te gaan met het volgende blok, worden de leerlingen twee keer per jaar met Leerling in Beeld van Cito getoetst. Dit gebeurt voor de volgende vakken: rekenen spelling begrijpend lezen technisch lezen woordenschat De leerlingen van de groepen 1-2 worden gevolgd met het volgsysteem groep 1-2 van FocusPo. Twee keer per jaar vindt er een schoolbespreking plaats naar aanleiding van de afgenomen toetsen. Er wordt gekeken of de gestelde schoolambities zijn behaald. Er wordt op school-, leerteam en groepsniveau geanalyseerd. Daarnaast worden de ingezette interventies geëvalueerd en waar nodig nieuwe opgesteld.De kwaliteitscoördinator verwerkt deze informatie in de diepte-analyse. Tijdens de besprekingen worden de onderwijsplannen geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. Indien er een schoolbrede verbeteraanpak nodig, wordt dit ook in het onderwijsplan beschreven. Indien nodig kunnen er op groepsniveau interventies worden afgesproken. Deze worden in een groepsplan voor de specifieke groep beschreven. In uitzonderingssituaties kan er voor leerlingen een eigen leerlijn komen. Dit wordt vastgesteld in een ontwikkelingsperspectief (OPP). Dit opp wordt twee keer per jaar met ouders geëvalueerd en waar nodig bijgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
78.6% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant boven regionaal (62.9%). Slechts 7.1% zit onder advies tegen 11.8% landelijk. Dit reflecteert de nauwgezette advisering, waarbij de doorstroomtoets consequent als tweede stem wordt gebruikt. De focus op realistisch adviseren blijkt effectief.
Sociale ontwikkeling
Het programma De Vreedzame School helpt ons om onze pedagogische opdracht vorm te geven. Centraal staat de vraag ‘Hoe willen we met elkaar omgaan?’ De school wordt gezien als een oefenplaats voor democratisch burgerschap. Leerlingen worden betrokken bij het vorm geven aan het sociale klimaat in de klas en in de school; ze krijgen een stem en leren om op verantwoorde wijze met die stem om te gaan. Ze leren op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan, om conflicten constructief op te lossen, op een democratische manier besluiten te nemen, om meer verantwoordelijkheid te nemen voor de gemeenschap in de klas en in de school en om open te staan voor verschillen tussen mensen. LEES MINDER
Veiligheid
Omgaan met verschillen
Respect
Wat is de werkwijze van De Witte Vlinder voor sociale ontwikkeling?
De Witte Vlinder gebruikt het programma 'De Vreedzame School', met als uitgangspunten: aardig zijn voor elkaar en onszelf, zorgen dat iedereen zich thuis voelt, zorgen voor een rustige en veilige school, en problemen goed oplossen. De Witte Vlinder is onderdeel van De Vreedzame Wijk Geitenkamp.
Welke registratievormen gebruikt De Witte Vlinder om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Witte Vlinder gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.