De Schatgraaf
Meikers 3
6846 HR Arnhem

Schoolweging

Schoolweging
26.74
Spreiding
6.32

De schoolweging van De Schatgraaf is 26,74 , met een spreiding van 6,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

64,7% van de leerlingen bereikt het streefniveau, significant hoger dan de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 51,8%. De school overtreft hiermee vergelijkbare scholen (63,3%), wat duidt op sterke prestaties in verdiepend leren.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

96,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (inspectienorm: 85%), ruim boven het landelijk gemiddelde van 96,7%. Dit onderstreept de effectieve basisdidactiek, vooral in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

61,9% stroomt uit naar havo/vwo/gymnasium, waarvan 21,4% direct vwo-advies ontvangt (vergeleken met 18,6% landelijk). Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijs (0% vs 1,01% regio), wat een academische focus weerspiegelt. De brede adviesrange van vmbo-k tot vwo past bij de gedifferentieerde aanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe SchatgraafGemeente AmsterdamNederland
LIB178.85176.07175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De resultaten worden twee keer per jaar gemeten met Cito toetsen. Op basis van deze gegevens maakt de school een zelfevaluatie, de zgn. 'Diepteanalyse'. Op basis van deze data wordt zowel op leerteamniveau als op schoolniveau gekeken naar de resultaten en worden deze geanalyseerd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

23,3% presteert boven advies (iets lager dan 25,3% landelijk), terwijl 20% onder advies uitkomt (hoger dan 11,8% gemiddeld). Dit toont zowel de ambitieuze advisering als de uitdagingen in een complexe leerlingenpopulatie. De school zet in op nazorgtrajecten om dit te verbeteren.

Sociale ontwikkeling

Schatgraaf, een school waar ieder kind ertoe doet Communicatie, we luisteren naar elkaar en begrijpen elkaar Helpen doen we elkaar waar dat nodig is Alle kinderen leren en spelen in een sfeer van vrijheid Tezamen dragen wij zorg voor elkaars spullen en die van onze school Gedrag, we gaan op een plezierige manier met elkaar om Respect is er voor iedereen Alle teamleden vertrouwen op het vermogen van elk kind Alle kinderen kunnen zich veilig en verbonden voelen Fijn dat je op school kunt zijn wie je bent LEES MINDER

Samenwerken

Zelfvertrouwen

Veiligheid

Wat is de werkwijze van De Schatgraaf voor sociale ontwikkeling?

De Schatgraaf gebruikt de Kanjertraining om vertrouwen en veiligheid in de klas te bevorderen, sociale vaardigheden te versterken, oplossingsstrategieën bij pesten en conflicten aan te leren, bewustwording van eigenheid te stimuleren, verantwoordelijkheid te leren nemen en actief burgerschap en sociale integratie te bevorderen. De Kanjertraining-regels zijn de schoolafspraken en gelden voor iedereen. Elke groep stelt daarnaast 3 groepsafspraken op. In de gouden en zilveren weken worden deze besproken en eventueel aangepast. Het programma van de Kanjertraining zorgt voor eenduidigheid in alle groepen.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Schatgraaf om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Schatgraaf gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Schatgraaf?

De Schatgraaf gebruikt Kanjertraining en Taakspel als interventiemethode voor sociaal-emotioneel leren.