
Schoolweging
De schoolweging van De Parkschool Arnhem is 36,39 , met een spreiding van 5,47 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
89,81% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, wat significant boven de landelijke norm van 85% uitkomt. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, ondanks de hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 23,81% vmbo-(g)t en 23,81% havo/vwo (vs. 16,45% en 10,93% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het hoge aandeel vmbo-b-adviezen (19,05% vs. 5,52% regio), wat past bij de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Parkschool Arnhem | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 172.45 | 176.07 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de groepen 1 t/m 8 worden twee maal per jaar de Cito Leerling in beeld toetsen afgenomen. In de groepen 3 t/m 8 worden alle vakken ieder blok afgesloten met een methode gebonden toets. De methode toetsen en de cito toetsen worden zowel op leerling-, leerkracht-, groeps-, als schoolniveau geanalyseerd. De analyse bespreken wij teambreed 2x per jaar in een schoolbespreking. De aandachtspunten en de acties die daaruit komen bepalen we samen. Vervolgens passen we daar waar nodig de onderwijsplannen aan.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
26,19% van de leerlingen presteert onder advies (ruim boven het landelijk gemiddelde van 11,81%). Dit reflecteert mogelijk de uitdagingen binnen de leerlingenpopulatie. Wel scoort 23,81% boven advies, wat de ruimte voor doorlopende ontwikkeling benadrukt.
Sociale ontwikkeling
Onze missie; Waar staan we voor; Wij zorgen ervoor dat kinderen op onze school met plezier naar school gaan en zin hebben om te leren. Wij zijn gericht op goed onderwijs met als doel het beste uit ieder kind te halen. Wij vinden het belangrijk dat ieder kind gehoord wordt. Wij willen alle kinderen optimaal voorbereiden op de vervolg stap richting voortgezet onderwijs. Op school houden we ons aan de volgende gedragsregels. Deze regels gelden voor alle bij de school betrokken mensen. Er is er maar één die praat zodat het luisteren beter gaat. Kun je het even niet alleen, dan zijn er anderen om je heen. We laten merken dat wij rustig kunnen werken.• Dit weet ik allang: wij lopen rustig op de gang. Wij ruimen alles netjes op want een schone school is top! Hand in hand oké, slaan, schoppen, duwen, daar doen wij niet aan mee. Nederlands is onze taal, op school spreken we het allemaal. Voor groot en klein zullen wij aardig zijn. Als ik zeg ‘stop hou op’, dan hou je op! Bij het spelen binnen of buiten, sluit ik niemand buiten. Wij gaan hierbij uit van de volgende principes: iedereen doet ertoe en heeft iets te bieden ieder mens is uniek rekening houden met een ander anderen in hun waarde laten niemand uitsluiten gelijkwaardigheid samenwerken verantwoording nemen voor je gedrag willen, kunnen en durven luisteren de ander serieus nemen grenzen aannemen ruimte geven aan een ander Wij willen dat onze kinderen leren hun weg te vinden in de maatschappij. LEES MINDER
Focus op Taal en gedrag
Ieder kind kan alles leren
We doen het samen met ouders
Wat is de werkwijze van De Parkschool voor sociale ontwikkeling?
De Parkschool hanteert de volgende kernwaarden voor sociale ontwikkeling: Verschillen geven kleur (acceptatie en waardering), Durf te groeien (vertrouwen in eigen kunnen en uitdaging), Samen leren is leerzamer (rijke leeromgeving en gevarieerd onderwijsaanbod), Met plezier wijzer worden, Ieder kind is welkom (veilige omgeving), en We doen het samen met ouders (dialoog met ouders).
Welke registratievorm(en) gebruikt De Parkschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Parkschool gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en BOSOS/ontwikkelvolgmodel om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Parkschool?
De Parkschool gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.