
Schoolweging
De schoolweging van De Arabesk is 25,91 , met een spreiding van 5,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
99,27% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. De school garandeert hiermee een stevige basis voor alle leerlingen, inclusief kwetsbare groepen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel is theoretisch gericht: 37,5% vwo-advies (vs. 18,6% landelijk) en 17,86% havo/vwo. Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan de regionale vergelijking (1,01%). Deze focus sluit aan bij de hoge streefniveauscores en beperkte sociaal-economische achterstanden (lagere schoolweging).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Arabesk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.89 | 176.07 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We toetsen de resultaten aan de hand van methode- en CITO toetsen. Onze ambitie is het verhogen van de leseffectiviteit en het verbeteren van leerprestaties bij alle leerlingen door het handelen van de leerkracht te versterken en door goed te weten wat onze leerlingen van ons nodig hebben. Toetsen en observaties in de groep, worden gebruikt om hier zicht op te krijgen. We leggen accent op versterking van de didactiek van de leerkracht. Onderwijs voor rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen wordt vastgelegd in een jaarplanning, waarbij per blok lesdoelen worden opgesteld. We leggen observaties en resultaten planmatig vast en evalueren de effecten, analyseren resultaten en formuleren verbeteringen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6,56% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk). Het hoge percentage leerlingen dat boven advies presteert (22,95%) onderstreept de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan. De 'warme overdracht' naar het VO lijkt hierbij cruciaal.
Sociale ontwikkeling
We bieden een veilig pedagogisch klimaat op basis van ons geïntegreerde aanbod waarbij we gebruik maken van een gedragsdiamant in alle groepen (we geven veel aandacht aan gewenst gedrag), de positieve groepsvorming tijdens de gouden én zilveren weken en de Rots & Water lessen in de grote of kleine groep. Aan ons pedagogisch klimaat besteden we dagelijks aandacht door met de kinderen in gesprek te gaan; heldere taal te spreken en de gedragsverwachtingen helder te hebben en aan te leren. In alle klassen is een dakstandaard aanwezig waarop de gedragsverwachtingen van De Arabesk afgebeeld staan en waar lessen inzitten rond deze gedragsverwachtingen. De waarden van onze school zijn hier leidend: respect, samenwerking, groei, plezier en verantwoordelijk. Samenwerking staat binnen onze school centraal. Op teamniveau, binnen groepen en ook met ouders. We overleggen met en over kinderen en stemmen af op hun onderwijsbehoefte LEES MINDER
Samen werken & Samen Leren
Samen vormen wij een groep
Samen verantwoordelijk
Wat is de werkwijze van De Arabesk voor sociale ontwikkeling?
De Arabesk besteedt aandacht aan sociale ontwikkeling door middel van intervisie over groepsdynamica. Het team vult twee keer per jaar een pedagogisch groepsplan in om de onderwijsbehoeften van de groep te formuleren en een passende werkvorm te bedenken. Structureel wordt 'Groepsgeluk' ingezet in alle groepen. Twee keer per jaar is er extra aandacht voor het pedagogisch klimaat, tijdens de gouden weken bij de start van het schooljaar en de zilveren weken in januari. In alle units wordt aandacht besteed aan sociaal emotionele thema's, waaronder pesten. Klassenbezoeken worden afgelegd door de gedragsspecialist. De school heeft een veiligheidscoördinator en een pestprotocol.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Arabesk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Arabesk gebruikt Kijk!, de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Arabesk?
De Arabesk gebruikt 'Een doos vol gevoelens', 'Kinderen en… hun sociale talenten' en 'Rots & Water' als methoden voor sociaal-emotioneel leren.