
Schoolweging
De schoolweging van Pastoor van Arsschool is 30,44 , met een spreiding van 6,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op theoretische opleidingen: 18,5% havo/vwo en 14,8% vwo-advies. Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t adviezen (18,5% vs. 16,5% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0% (landelijk 1,01%), wat mogelijk samenhangt met de relatief hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Pastoor van Arsschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.07 | 175.23 | 178.25 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De structuur brengen wij aan, door vanaf groep 1 de ontwikkelingen van uw kind in een leerlingvolgsysteem bij te houden (in groep 1-2 ook via een signaleringslijst). Met behulp van overdrachtskaarten zorgen wij ervoor dat leerkrachten op de hoogte zijn van belangrijke zaken die uw kind aangaan. Relevante gegevens zijn in leerling dossiers opgeslagen en centraal opgeslagen. Hier wordt vertrouwelijk mee om omgegaan. Naast de methode gebonden toetsen gebruiken we de gestandaardiseerde Cito-toetsen, om zo een beeld van de vorderingen van de leerprestaties van uw kind te krijgen en brengen deze vervolgens in kaart. We gebruiken hiervoor de volgende toetsen: In groep 1/2: • Taal voor kleuters (CITO) • Rekenen voor kleuters (CITO) Vanaf groep 3: • A.V.I. toets 2009 (groep 3 t/m 8) • DMT (CITO (groep 3 t/m 8) • Woordenschattoets 3.0 (CITO) (groep 3 en 4) • Begrijpend Lezen 3.0 (CITO) (groep 3 t/m 8) • Spellingtoets 3.0 (CITO) (groep 3 t/m 8) • Spellingtoets voor werkwoorden 3.0 (CITO) (groep 7 en 8) • Rekenen en Wiskunde toets 3.0 (CITO) (groep 3 t/m 8 • Eindtoets (groep 8) Daarnaast wordt in groep 3 volgens Protocol Leesproblemen en Dyslexie de herfst, winter, lente en zomersignalering gebruikt. Deze hoort bij de taal/leesmethode Veilig leren lezen. De intern begeleider (IB-er) is degene bij wie alle resultaten centraal terecht komen. Zij beheert en coördineert deze gegevens, die onderdeel vormen van het leerling volg systeem (LOVS).De Intern begeleider coördineert de zorg binnen onze school en houdt zich vooral bezig met de zorgverbreding en maatschappelijke ondersteuning van kind en ouder. Zij werkt samen met het zorgteam bestaande uit: de orthopedagoog van Onderwijszorg Delta, de jeugdarts, de wijkcoach en de directeur van onze school.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33,3% van de leerlingen presteert boven hun advies – ruim boven het vergelijkingsgemiddelde van 25,3%. Slechts 11,1% zit onder advies, vrijwel gelijk aan het landelijk percentage (11,8%). Dit reflecteert de zorgvuldige advisering volgens het leerlingvolgsysteem.
Sociale ontwikkeling
Naast kennis en inzicht vinden wij het sociale aspect heel belangrijk. Hoe manifesteert een kind zich in de groep? We willen dit ‘zien’ en we zullen hierover ook met u in gesprek gaan. Zoals eerder beschreven vinden we het belangrijk dat kinderen respectvol met elkaar omgaan. Het respecteren van elkanders cultuur, eigenheden en gewoontes dragen wij uit. Zo starten wij ieder school- en kalenderjaar met de Gouden Weken. Een periode waarbij het accent ligt op het creëren van een pedagogisch fijne sfeer. Hierin komt ook het thema "pesten" aan de orde. Dit onderwerp nemen we zeer serieus. Problemen moeten bespreekbaar zijn en worden zo goed mogelijk opgelost. We stimuleren het samenwerken en het samenspelen. Daarnaast leren we kinderen zich te verplaatsen in de ander. LEES MINDER
Respect / Veiligheid
Rust
Duidelijkheid
Wat is de werkwijze van Basisschool Pastoor van Arsschool voor sociale ontwikkeling?
Tijdens de lessen komen de verschillende culturen regelmatig aan bod. Kinderen vertellen elkaar over gewoontes en gebruiken van thuis. Het luisteren naar elkaar, zonder te oordelen, is het uitgangspunt, waarbij respect de basis vormt. De school maakt gebruik van de methode 'Beter omgaan met jezelf en de ander' ter bevordering van de sociaal-emotionele ontwikkeling. Belangrijke regels bij omgang met pestgedrag (er is een pestprotocol aanwezig): het probleem van het kind wordt altijd serieus genomen, er wordt overlegd met gepeste, pester en leerkracht en samen wordt er aan oplossingen gewerkt. Ook wordt er ingevoeld wat pesten voor de ander betekent en wordt het probleem zo nodig in de groep besproken. Ouders worden betrokken bij de problematiek.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Pastoor van Arsschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Pastoor van Arsschool gebruikt het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Pastoor van Arsschool?
Basisschool Pastoor van Arsschool gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: 'Beter omgaan met jezelf en de ander' en 'Een doos vol gevoelens'.