Basisschool Basisschool De Weiert in Arcen

Het team van Basisschool De Weiert in Arcen

Current section: team
Burgemeester van Soest-Jansbekerplein 1
5944 Arcen

Zie hier hoe het team van Basisschool De Weiert is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Weiert. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Weiert bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Weiert bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Weiert zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.8%)
Man (18.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Weiert. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (23.1%)
25-35 jaar (23.1%)
35-45 jaar (15.4%)
45-55 jaar (15.4%)
55-65 jaar (23.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Weiert werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.7%)
Direct ondersteunend personeel (9.1%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (18.2%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Weiert gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Leerkrachtvervanging bij Basisschool De Weiert

Bij Basisschool De Weiert streven we naar continuïteit in het onderwijs, zelfs wanneer een leerkracht onverwacht afwezig is. Zodra een ziekmelding plaatsvindt, wordt direct gestart met het organiseren van passende vervanging om de impact op de leerlingen te minimaliseren. Onze prioriteit is het waarborgen van een stabiele leeromgeving. Indien er geen directe externe vervanger beschikbaar is, zetten we intern middelen in. Dit kan de inzet betekenen van een flexibele ambulante leerkracht of, indien noodzakelijk, de tijdelijke verdeling van leerlingen over andere klassen. Deze aanpak geldt voor de eerste dag van de ziekmelding. In het uitzonderlijke geval dat ook op de tweede ziektedag geen vervanging geregeld kan worden, informeren wij de ouders proactief. De school zal dan genoodzaakt zijn de leerlingen voor die dag vrij te geven. We doen er alles aan om dit te voorkomen en de onderwijstijd van uw kind te maximaliseren.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Professionele Ondersteuning op Basisschool De Weiert: Onze Deskundige Specialisten

7

Taal en Rekenen: Expertise voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellingondersteuning
Intern Begeleider voor brede leerlingzorg
Orthopedagoog voor diagnostiek en begeleiding
Rekenspecialist voor rekenvaardigheid
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor uitdagende leertrajecten
Taalspecialist voor taalontwikkeling en woordenschat
Jonge Kind Specialist voor een vroege ontwikkelingsboost

Toelichting van de school:

Onze specialisten zijn zorgvuldig geselecteerd en bijgeschoold, vaak via gerenommeerde opleidingen zoals die van Fortior. Deze deskundigen versterken onze onderwijskwaliteit en bieden gerichte hulp aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van taal en rekenen. De orthopedagoog staat klaar om op afroep specialistische begeleiding te bieden wanneer dit nodig is.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern Begeleider voor integrale leerlingenzorg
Orthopedagoog voor sociaal-emotionele advisering
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor sociale interactie
Jonge Kind Specialist voor vroege sociale vaardigheden

Toelichting van de school:

Wij investeren in de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen met een team van toegewijde specialisten. Deze experts, met trainingen via Fortior of externe cursussen, garanderen een omgeving waarin elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt. Voor het schooljaar 2024-2025 hebben we een onderwijsassistent aangetrokken die extra ondersteuning biedt aan leerlingen met specifieke sociaal-emotionele behoeften.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor positieve gedragsverandering
Intern Begeleider voor studievaardigheden
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor executieve functies
Jonge Kind Specialist voor vroege werk- en leerhouding

Toelichting van de school:

Basisschool De Weiert zet in op een optimale werk- en leerhouding met hulp van onze gespecialiseerde collega's. Deze professionals, opgeleid via Fortior of gespecialiseerde cursussen, bieden praktische strategieën voor effectieve taakaanpak en gedragsmanagement. Ze ondersteunen leerlingen bij het ontwikkelen van zelfstandigheid en een proactieve houding in de klas.

0

Motorische Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bij Basisschool De Weiert stimuleren we een actieve levensstijl door middel van kwalitatief bewegingsonderwijs. Bijna al onze leerkrachten beschikken over een gymbevoegdheid of volgen deze momenteel, wat zorgt voor deskundige begeleiding tijdens gymlessen. Daarnaast werken we samen met de gemeente en maken we gebruik van de expertise van een sportconsulent om beweegactiviteiten te organiseren, en vanaf schooljaar 2025-2026 zal een vakleerkracht gymnastiek ons team versterken om het bewegingsonderwijs naar een nog hoger niveau te tillen.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

BHV'ers voor eerste hulp

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan centraal in onze dagelijkse praktijk. Wij beschikken over getrainde en gecertificeerde BHV'ers (Beroepshypotheekverzekering) die adequaat kunnen handelen in geval van medische noodgevallen of ongelukken. Deze interne expertise garandeert een snelle en professionele eerste reactie, wat essentieel is voor de zorg op onze school.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Ontdek Ons Aanbod: Extra Ondersteuning voor Elke Leerling bij Basisschool De Weiert

Een Diepgaande Kijk op Onderwijs en Begeleiding op Maat

Basisschool De Weiert verwelkomt met open armen alle kinderen tussen 4 en 12 jaar, en biedt hen een stimulerende leeromgeving. We streven ernaar om ieder kind de aandacht en begeleiding te geven die het verdient, passend binnen onze visie op onderwijs. Onze school hanteert een Schoolondersteuningsprofiel waarin specifieke ondersteuningsmogelijkheden worden uiteengezet. Indien nodig, nemen wij onze zorgplicht serieus en bieden wij de benodigde ondersteuning aan onze leerlingen. Vooruitkijkend op toekomstige ontwikkelingen, heeft Basisschool De Weiert geïnvesteerd in een specialist voor hoogbegaafdheid. Dit stelt ons in staat om onze begeleiding voor deze getalenteerde leerlingen verder uit te breiden. Vanaf het schooljaar 2023-2024 introduceren we ook 'Speedboten', een programma dat extra uitdaging biedt aan jonge leerlingen. Daarnaast zal een leerkracht worden opgeleid tot gecertificeerd Strongkids trainer. Dit initiatief richt zich op het aanbieden van faalangstreductie- en weerbaarheidstrainingen, essentieel voor de persoonlijke ontwikkeling van onze leerlingen. Met een gediplomeerde NT2-leerkracht in ons team, garanderen we tevens uitstekende begeleiding voor anderstalige nieuwkomers.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan Basisschool De Weiert

Wat zijn de onderwijsdoelen van Basisschool De Weiert?

Basisschool De Weiert stimuleert de brede ontwikkeling van elk kind, zowel cognitief, motorisch, expressief als sociaal-emotioneel. Naar aanleiding van de CITO diepteanalyse is een actiegericht verbeterplan opgesteld. Dit plan wordt twee keer per jaar geëvalueerd en bijgesteld met concrete doelen gericht op continue kwaliteitsverbetering van ons onderwijs. We hanteren diverse onderwijskundige werkvormen, zoals het Interactieve Gedifferentieerde Directe Instructiemodel (IGDI/EDI) en coöperatieve werkvormen, die bijdragen aan onze verbeterthema’s. Om de onderwijskwaliteit te verhogen en de professionaliteit van ons team te versterken, werken we met toegewijde ontwikkelgroepen. Deze groepen zijn verantwoordelijk voor het realiseren van onze onderwijsdoelen op gebieden als taal/lezen, rekenen, brede kindontwikkeling, gedrag, meer- en hoogbegaafdheid, het jonge kind en ICT/21e eeuwse vaardigheden. **Evaluatie en Doelen Schooljaar 2024-2025** Afgelopen schooljaar hebben we ons gericht op diverse doelen uit ons schoolplan, met als kern het verbeteren van de onderwijskwaliteit en het welbevinden van onze leerlingen. Hieronder een samenvatting van de belangrijkste resultaten en ontwikkelingen: 1. **Veilig Gebruik Sociale Media**: Een protocol is ontwikkeld en besproken met leerlingen en teamleden voor verantwoord mediagebruik. 2. **Leerresultaten op Maat**: We zijn trots op de leerresultaten die de meeste leerlingen behalen, passend bij hun individuele referentieniveaus. We blijven ons inspannen om de resultaten van gemiddeld en bovengemiddeld presterende leerlingen verder te optimaliseren. 3. **Sociaal-Emotionele Ontwikkeling (LIB-SEO)**: Middels tweemaaldaagse metingen volgen we de sociaal-emotionele gesteldheid van leerlingen. Deze inzichten leiden tot gerichte interventies, waarbij leerkrachten de resultaten bespreken en ouders actief betrekken. 4. **Vernieuwing Taalonderwijs**: Groep 3 werkt met de nieuwe leesmethode ‘Veilig Leren Lezen – Zoem’. In de bovenbouw stimuleren we leesvaardigheid met rijke teksten via de Staal-methode, ondersteund door continue coaching van leerkrachten. 5. **Burgerschap**: Onze visie op burgerschap is herzien en geïntegreerd in het schoolplan, met focus op respect, verantwoordelijkheid en samenwerking ter voorbereiding op de maatschappij. 6. **Eigenaarschap Leerlingen**: Leerlingen stellen zelf doelen, werken zelfstandig aan hun ontwikkeling en volgen hun voortgang via MijnRapportfolio, wat hen actief betrekt bij hun leerproces. 7. **Vernieuwing Rekenen**: Schoolbreed is gewerkt met een kwaliteitskaart rekenen, wat resulteerde in een betere afstemming van het aanbod op groeps- en individuele niveaus, met zichtbare groei met name op 1F-niveau in de onderbouw. 8. **Handelen Jonge Kind**: Het pedagogisch-didactisch handelen in de onderbouw is geoptimaliseerd en vastgelegd in een kijkwijzer, met structurele coaching van het team op basis van recente inzichten om een rijke leeromgeving te garanderen. Voor gedetailleerde informatie over ons jaarplan 2024-2025 en 2025-2026, kunt u contact opnemen met een lid van het managementteam. **Focus voor Schooljaar 2025-2026** Onze speerpunten voor het komende schooljaar zijn: * **GD1 – Leerresultaten & Referentieniveaus**: We streven naar optimale leerresultaten die passen bij de mogelijkheden van elk kind. Door hoge verwachtingen te combineren met passend onderwijs, stellen we heldere leerdoelen per leerling en stemmen we het aanbod af op individuele behoeften. Door continue monitoring en bijsturing waarborgen we de ontwikkeling van elk kind. * **GD2 – Samenwerking met Ouders en Omgeving**: Wij zien ouders als partners in de ontwikkeling van hun kind. Door open communicatie, gelijkwaardigheid en actieve betrokkenheid via ouderbijeenkomsten en meedenkpanels, versterken we de samenwerking tussen thuis en school. * **GD3 – Nieuwe Taalmethode en Expertiseontwikkeling**: Taal is cruciaal voor leren. Vanaf schooljaar 2025-2026 implementeren we een nieuwe methode voor aanvankelijk lezen en taal in de onderbouw, ondersteund door experts. We versterken het taalonderwijs in de midden- en bovenbouw en bieden leerkrachten scholing voor taalzwakke kinderen en NT2-leerlingen. * **GD4 – Eigenaarschap op Alle Niveaus**: Zowel leerlingen, leerkrachten als ouders worden gestimuleerd om eigenaarschap te tonen in hun leer- en ontwikkelproces. Leerlingen stellen doelen en reflecteren op hun werk. Leerkrachten blijven leren en denken mee over schoolontwikkeling. Ouders worden betrokken bij het vormgeven van het schoolklimaat. Eigenaarschap wordt meetbaar gemaakt via metingen met WMK (Werken Met Kwaliteitskaarten). * **GD5 – Rekenonderwijs van Kwaliteit**: Ons rekenonderwijs is afgestemd op de doelen van het Referentiekader Rekenen, met aandacht voor inzicht en differentiatie. Leerkrachten gebruiken de kwaliteitskaart rekenen als leidraad voor hoogwaardige instructie, begeleiding en controle. * **GD6 – Pedagogisch-Didactisch Handelen bij Jonge Kinderen**: De ontwikkeling van jonge kinderen vraagt om een specifieke aanpak. Onze visie op het onderwijs aan kleuters, gebaseerd op onderwijskundige inzichten en onze kernwaarden, is vastgelegd in een kijkwijzer. Dit biedt leerkrachten handvatten voor gerichte observatie, evaluatie en coaching, resulterend in een rijke speel-leeromgeving.

Hoe realiseert Basisschool De Weiert haar onderwijsdoelen?

De onderwijsdoelen van Basisschool De Weiert zijn vastgelegd in het jaarplan en worden gedragen door zeven gespecialiseerde ontwikkelgroepen. Deze groepen werken nauw samen met de directie om de inhoud en planningen gedurende het schooljaar te realiseren. Het gehele team evalueert twee keer per jaar de voortgang, waarbij tussentijdse bijstellingen plaatsvinden om de gestelde doelen te waarborgen. Voor een gestructureerde monitoring hanteren we een cyclus van vier jaar. Gedurende deze cyclus worden op vaste momenten kwaliteitskaarten (WMK) afgenomen bij medewerkers. De resultaten hiervan vormen de basis voor eventuele aanpassingen, zodat we onze kwaliteitsdoelen effectief kunnen blijven nastreven en ons onderwijs continu kunnen verbeteren.

Downloaden

Ontwikkeling van het Jonge Kind bij Basisschool De Weiert

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Weiert staat spelend en ontdekkend leren centraal voor de jongste leerlingen. Wij bieden een rijke en uitdagende leeromgeving waar kinderen de ruimte krijgen om zich op eigen tempo te ontwikkelen. Onze leerkrachten ontwerpen activiteiten en hoeken die nauw aansluiten bij de leerdoelen van elke periode, vaak verpakt in boeiende thema's. Deze thematische aanpak, mede bepaald door de leer- en onderzoeksvragen van de kinderen zelf, zorgt voor hoge betrokkenheid en maakt leren betekenisvol. Door de nieuwsgierigheid van uw kind te prikkelen, integreren we de lesstof naadloos in hun belevingswereld. Het spelend en ontdekkend leren vormt een doorlopende lijn van de kleuterklassen tot en met groep 3, wat zorgt voor een solide basis. Wij hebben hoge verwachtingen van elke leerling en bieden ondersteuning op maat, zowel voor kinderen die extra oefening nodig hebben als voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Door leerjaar-overstijgend te werken binnen de groepen 1-2-3, kunnen we optimaal inspelen op individuele leerbehoeften. Vanaf schooljaar 25/26 organiseren we de onderbouw met twee groepen 1-2 en één groep 3, waar het meer gestructureerd leren begint, maar spelend leren leidend blijft.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Weiert extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Weiert biedt aanvullend aanbod specifiek gericht op de ontwikkeling van het jonge kind. Dit omvat ondersteuning voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong, zoals aangeduid met 'MB/HB'.

Ja, Basisschool De Weiert biedt aanvullend aanbod specifiek gericht op de ontwikkeling van het jonge kind. Dit omvat ondersteuning voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong, zoals aangeduid met 'MB/HB'.

Extra aanbod voor leerlingen die MB/HB zijn. Voorz

Met welke partners werkt Basisschool De Weiert samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

Basisschool De Weiert werkt nauw samen met de peuterspeelzaal die zich binnen hetzelfde gebouw bevindt. Deze samenwerking richt zich op de zorg voor leerlingen en de ontwikkeling van gezamenlijke thema's, met een warme overdracht bij plaatsing op de basisschool.
Team | Basisschool De Weiert in Arcen | [2025] Schoolregister