Basisschool Basisschool De Weiert in Arcen

De resultaten van Basisschool De Weiert in Arcen

Current section: resultaten
Burgemeester van Soest-Jansbekerplein 1
5944 Arcen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Weiert, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool De Weiert bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Weiert bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing Fundamenteel Niveau op De Weiert

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep 8 middels de doorstroomtoets. Volgens de onderwijsinspectie dient minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau te halen. Deze 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het behalen van het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland. Op Basisschool De Weiert streven we ernaar dit niveau voor al onze leerlingen te waarborgen. Onze data tonen aan dat 95,17% van onze leerlingen dit cruciale niveau bereikt, wat ruim boven de landelijke norm van 85% ligt. Ter vergelijking, het landelijk gemiddelde ligt op 95,88%, wat aangeeft dat we hierin sterk presteren.

Grafiek

Grafiek laden...

Ambitie Streefniveau op Basisschool De Weiert

Het streefniveau bouwt voort op het fundamentele niveau en vertegenwoordigt een hogere academische ambitie. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep 8 dit ambitieuze streefniveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie van de school. Basisschool De Weiert behaalt op het streefniveau een score van 46,86%. Dit is een solide prestatie, waarbij we de specifieke signaleringswaarde van 47,1% net niet halen. De landelijke vergelijking laat zien dat het gemiddelde streefniveau op 57,79% ligt. We zetten ons dagelijks in om ook dit niveau voor onze leerlingen verder te optimaliseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Weiert?

Basisschool De Weiert hanteert een zorgvuldige procedure voor schoolkeuze en advies. Dit proces is ontworpen om u als ouder en uw kind optimaal te begeleiden naar de juiste vervolgstap in het onderwijs. In het schooljaar 2025-2026 organiseren we op 29 oktober 2025 een informatieve avond. Hierin belichten we de schoolkeuzeprocedure en de Cito Doorstroomtoets. We bespreken de inhoud, het belang en de consequenties van deze toets, zodat u goed geïnformeerd bent. In juli 2025 ontving u een voorlopig schooladvies, gevolgd door een persoonlijk gesprek met de leerkrachten. Medio januari 2026 ontvangt u het definitieve, schriftelijke schooladvies. Dit advies wordt opgesteld door de groepsleerkrachten, teamleider en directeur, na eventueel overleg met andere schoolteams. Het schooladvies wordt medio januari 2026 besproken tijdens het gesprek over het eerste rapport. Hierin stemmen we de standpunten af. Een definitief onderwijskundig rapport wordt opgesteld en door beide partijen ondertekend. Mocht er onduidelijkheid blijven, dan plannen we een vervolggesprek met directie en teamleider. De aanmelding bij het voortgezet onderwijs vindt plaats op 23 en 24 maart 2025 tussen 17.00 en 19.00 uur. Het onderwijskundig rapport dient als aanmeldingsformulier. Neem ook de Cito Doorstroomtoets uitslag en een kopie identiteitsbewijs mee. De Cito Doorstroomtoets wordt afgenomen op 3, 4 en 5 februari 2026. Een hogere score dan het eerder gegeven advies kan leiden tot bijstelling van het schooladvies, mits dit in het belang van uw kind is. Uiterlijk 22 maart 2026 ontvangt u het definitieve advies. In juni 2026 informeert het voortgezet onderwijs u over de toelating. De kosten voor de Cito Doorstroomtoets zijn voor rekening van de basisschool. Bij onvoorziene situaties beslist de directeur van de basisschool. LEES MINDER

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Weiert: Positief Gedrag en Welzijn

Op Basisschool De Weiert stimuleren we de sociale ontwikkeling van al onze leerlingen met een proactieve aanpak. Wij hanteren School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), een methode die is ontworpen om een positieve en veilige leeromgeving te creëren voor iedereen. SWPBS richt zich op alle leerlingen, waarbij we extra ondersteuning bieden aan kinderen die dit nodig hebben. Deze ondersteuning kan variëren van gerichte hulp binnen de school tot samenwerking met professionele jeugdzorginstanties, altijd met als doel het welzijn van het kind te bevorderen. Onze gehele schoolgemeenschap, van leerkrachten tot conciërges en vrijwilligers, is betrokken bij het uitdragen van onze schoolwaarden. Gewenst gedrag wordt consequent bekrachtigd, zowel in de klas als op het schoolplein en tijdens schoolactiviteiten. Dit geldt voor alle ruimtes en momenten op en rondom de school, zodat kinderen leren prosociaal gedrag te tonen in elke situatie.

Training sociale vaardigheden voor leerlingen

Individuele pedagogische begeleiding op maat

Gepersonaliseerde didactische ondersteuning

Hoe bevordert Basisschool De Weiert de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Basisschool De Weiert hanteert de Positive Behavior Support (PBS) werkwijze om de sociale ontwikkeling van leerlingen te stimuleren. Centraal hierin staan duidelijke verwachtingen over gedrag, het actief aanleren van gewenst gedrag en het consequent bekrachtigen hiervan. Bij ongewenst gedrag passen we een heldere en consequente aanpak toe. We streven naar een nauwe samenwerking tussen school, ouders en jeugdzorg. Om de sociale ontwikkeling te monitoren, maken we gebruik van de LIB Sociaal Emotioneel toetsen voor groep 3 tot en met 8. Voor de jongste leerlingen, de kleuters, volgen we de sociale ontwikkeling via de wijzertjes van MijnRapportfolio. De sociale opbrengsten zijn geïntegreerd in onze kwaliteitscyclus. Voor het schooljaar hebben we het aanbod van samenwerkingsvaardigheden per unit gepland in het jaarrooster. Tevens hebben we in het schooljaar 2024/2025 leerlingtevredenheidsonderzoeken afgenomen bij de bovenbouw. De resultaten hiervan worden besproken met het team, de leerlingen en de medezeggenschapsraad, waarna acties worden ondernomen. Meer details over onze werkwijze zijn te vinden in het document Burgerschap, dat ter inzage ligt bij de directie.

Welke instrumenten gebruikt De Weiert voor het meten van sociale opbrengsten?

Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt Basisschool De Weiert gebruik van de volgende registratievormen:

  • LIB Sociaal emotioneel

Welke methodieken voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op deze school?

Basisschool De Weiert zet de volgende methodiek in voor sociaal-emotioneel leren:

  • School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)

Inspectierapport Basisschool De Weiert: Uitslagen en Beoordelingen

Basisschool De Weiert in Arcen biedt een stimulerende leeromgeving waar elke leerling de aandacht krijgt die hij of zij verdient. Met een focus op persoonlijke ontwikkeling en een breed curriculum, bereiden we onze 135 leerlingen met plezier voor op de toekomst. De onderwijsinspectie beoordeelt de kwaliteit van ons onderwijs nauwkeurig. Op deze pagina vindt u alle relevante informatie en links naar officiële rapporten. Ontdek hoe wij streven naar excellentie in het basisonderwijs. Ons toegewijde team van leerkrachten zet zich dagelijks in voor een veilige en uitdagende schoolomgeving. We nodigen u uit om de inspectieresultaten te bekijken en zelf de positieve sfeer en educatieve resultaten van Basisschool De Weiert te ervaren.

Resultaten | Basisschool De Weiert in Arcen | [2025] Schoolregister