
Schoolweging
De schoolweging van St. Victor Apeldoorn is 25,27 , met een spreiding van 5,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,41% scoren vrijwel alle leerlingen op fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit resultaat overstijgt zelfs het landelijk vergelijkingscijfer (96,61%), wat duidt op sterke basisvaardigheden in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
68,68% van de leerlingen behaalt het streefniveau, aanzienlijk hoger dan de signaleringswaarde van 53,8%. Dit overtreft ook het vergelijkingsgemiddelde (63,97%), wat de effectiviteit van het onderwijsaanbod benadrukt, vooral gezien de complexiteit van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft nadrukkelijk hogere adviezen: 33,93% vwo (vs. 18,61% regio) en 28,58% havo/havo-vwo-combinaties. Praktijkonderwijs blijft met 0% achter bij het regionale gemiddelde van 1,01%. De brede adviesrange weerspiegelt de combinatie van een theoretische focus en aandacht voor individuele ontwikkelroutes.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | St. Victor Apeldoorn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.36 | 175.23 | 177.86 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4,55% presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 31,82% boven het advies uitstroomt. Dit onderschrijft de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het overgangsprotocol naar het VO. De cijfers liggen consistent boven regionale benchmarks.
Sociale ontwikkeling
Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groeps- of leerlingbespreking besproken (leerkracht en IB’er). In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken. De belangrijkste kenmerken (en eigen kwaliteitsaspecten) van onze school zijn: - Kanjertraining - Sociale veiligheidslijsten - Leerling tevredenheidsonderzoeken - Inzet leerlingenraad - Inzet IPC - Omgang met social media. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omkijken. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen leerlingen brede kennis en verantwoordelijkheidsbesef meegeven van de samenleving. LEES MINDER
Goed pedagogisch klimaat
Samenwerken
Kansengelijkheid
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool St Victor voor sociale ontwikkeling?
Rooms Katholieke Basisschool St Victor gebruikt de IPC methode, waarbij aandacht is voor 'Mens en Maatschappij' en 'Internationaal'. Het vak 'Mens en Maatschappij' richt zich op leerdoelen over samenwerken, met een doorgaande lijn van onderbouw tot bovenbouw. Binnen 'Internationaal' wordt breder gekeken naar onderwerpen, waarbij kansengelijkheid aan bod komt. Daarnaast wordt Kanjertraining gebruikt om sociale situaties te behandelen, zoals zelfbeeld, gevoelens, inlevingsvermogen, vriendschap en omgaan met pesten.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool St Victor om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool St Victor gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool St Victor?
Rooms Katholieke Basisschool St Victor gebruikt Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.