Rooms Katholieke Basisschool De Korf
Postmeestersdreef 2
7328 KM Apeldoorn

Schoolweging

Schoolweging
29.05
Spreiding
6.49

De schoolweging van De Korf Apeldoorn is 29,05 , met een spreiding van 6,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97.0% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept dat vrijwel alle leerlingen aan minimale referentieniveaus voldoen, passend bij de schoolvisie op basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat net boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 47.1% ligt. Dit wijst op adequate basisvaardigheden, maar er blijft ruimte voor verbetering richting landelijke benchmarks (gem. 57.8% in vergelijkbare scholen).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op beroepsgerichte routes: 29.4% vmbo-k advies (vs. 9.2% regio) en 11.8% havo. Opvallend is het aandeel praktijkonderwijs (5.88% vs. 1.01% regio). Toch is er ook aandacht voor doorstroom: 11.8% vwo-advies benadert het landelijk gemiddelde (18.6%), wat past bij een brede onderwijsaanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Korf ApeldoornGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Resultaten Onze school houdt zorgvuldig bij welke resultaten we behalen. Daarvoor worden toetsen gebruikt. Deze toetsen horen bij een methode of zijn methodeonafhankelijk. Ook gebruiken wij een leerlingvolgsysteem, waarbij de ontwikkeling van het kind nauwkeurig gevolgd wordt. De resultaten bespreken de leerkrachten met de kinderen, met de interne begeleiders en met elkaar. Naar aanleiding van de opbrengsten worden elk half jaar per stamgroep groepsplannen opgesteld voor de vakgebieden Taal, Lezen en Rekenen. MijnRapportfolio Jenaplanschool De Korf werkt met MijnRapportfolio en hiermee komt het papieren rapport te vervallen. Zoals de naam al zegt is MijnRapportfolio een combinatie van een digitaal rapport en een digitaal portfolio. MijnRapportfolio geeft een totaalbeeld van de ontwikkeling van het kind, kinderen worden meer betrokken bij hun eigen ontwikkeling en ouders kunnen deze ontwikkeling altijd volgen. MijnRapportfolio bestaat uit de volgende onderdelen: Zo ben ik (Gr. 3 t/m 8) Ieder kind is uniek. De sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind speelt hierbij natuurlijk een zeer belangrijke rol. Hoe ziet het kind zichzelf en hoe kijkt de leerkracht naar het kind. Vanaf groep 5 wordt door zowel het kind als de leerkracht een door de school opgestelde vragenlijst ingevuld en wordt er zichtbaar waar de overeenkomsten en verschillen zijn. Zo werk ik (Gr. 3 t/m 8) De manier van werken is mede bepalend voor het te behalen resultaat. Door ieder kind, binnen MijnRapportfolio, eigenaar te maken van zijn eigen werkhouding en dit ook door de leerkracht te laten invullen, ontstaat er een beter beeld van wat er nodig is om er voor te zorgen dat het kind optimaal kan werken. Talenten (Gr. 1 t/m 8) Ieder kind heeft talenten waar hij of zij trots op mag zijn. Door dit via MijnRapportfolio expliciet te kunnen delen ontstaat er een beter beeld van de talentontwikkeling van het kind. Het kind of de leerkracht kan zelf foto’s of filmpjes van werkstukken, hobby’s etc. plaatsen en aangeven welke talenten hij of zij hierbij laat zien. Vaardigheden (Gr 3 t/m 8) Bij dit onderdeel krijg je als leerkracht, ouder en kind inzicht in de ontwikkeling binnen de verschillende vakgebieden. Daarnaast kan het kind per vakgebied aangeven hoe het is gesteld met zijn of haar welbevinden, bijvoorbeeld motivatie en plezier. Documenten (Gr 1 t/m 8) Om het totaalbeeld van het kind helemaal compleet te maken, bestaat er binnen MijnRapportfolio, de mogelijkheid om documenten toe te voegen. Hier worden voor groep 1 en 2 twee keer per jaar de gegevens van KIJK! geplaatst en voor de overige groepen het document van ons leerlingvolgsysteem.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 20% onder advies (landelijk: 11.8%) scoort de school kritisch. Mogelijke verklaringen zijn de complexe populatie (schoolweging 29.05) en spreiding in niveaus. Positief is dat 60% op advies functioneert, in lijn met het landelijk beeld (62.9%). De school zet in op nazorg, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Op De Korf wordt Jenaplanonderwijs gegeven, waarin de school wordt gezien als een oefenplaats voor een betere samenleving. Naast de 7 pijlers waar het Jenaplanonderwijs op is gebaseerd, is er extra veel aandacht voor Sociale Ontwikkeling. Deze zijn vertaald in de volgende 3 Jenaplankernkwaliteiten die allemaal gaan over Relatie: Het kind in relatie met zichzelf Het kind in relatie met de ander Het kind in relatie met de wereld Zorgen voor een veilige pedagogische sfeer en veiligheid in het algemeen, heeft onze bijzondere aandacht. Dit komt onder andere extra naar voren tijdens de Kringen en de Kanjerlessen. Het volgen van onze leerlingen op sociaal-emotioneel gebied doen wij uitgebreid. De werkwijze hierbij staat hieronder beschreven. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Verantwoordelijkheid nemen

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Korf voor sociale ontwikkeling?

Een sociaal-veilige omgeving is een belangrijke voorwaarde voor de ontwikkeling van een kind. Rooms Katholieke Basisschool De Korf besteedt hier veel aandacht aan: alle leerlingen van groep 1 tot en met 8 krijgen Kanjertraining. Dagelijks wordt het welbevinden van de leerlingen geobserveerd. Via een leerlingvolgsysteem wordt het welbevinden meerdere keren per jaar onderzocht. Eén keer per jaar wordt een onderzoek gedaan door de PO-raad naar de tevredenheid en het gevoel van sociale veiligheid onder leerlingen van groep 7 en 8. De groepsleerkracht is het eerste aanspreekpunt bij pesten. Ouders kunnen eventueel contact opnemen met de locatiedirecteur of intern begeleider (IB). Het welbevinden van de leerlingen wordt besproken met ouders tijdens oudergesprekken. Via het netwerk ‘Gedrag’ van de Veluwse Onderwijsgroep wordt kennis uitgewisseld met andere scholen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Korf om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool De Korf gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Kanvas, MijnRapportFolio.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Korf?

Rooms Katholieke Basisschool De Korf gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kanjertrainingen.