
Schoolweging
De schoolweging van Anne Frank Apeldoorn is 24,57 , met een spreiding van 5,07 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,3% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school uitstekend. Dit ligt ver boven de landelijke norm van 85% en benadrukt de effectiviteit van hun basisondersteuning, met name in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 64,5%, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 56,2%. Dit laat zien dat een aanzienlijk deel van de leerlingen de gevraagde verdiepingsdoelen bereikt, mogelijk dankzij de intensieve monitoring zoals beschreven in hun leerlingvolgsysteem.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 28,6% vwo-advies (landelijk: 18,6%) en 14,3% havo/vwo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht onderwijs (0% vs. 1,01% regionaal). De combinatie van vmbo-(g)t (25%) en havo (14,3%) benadrukt een evenwichtige doorstroom naar middelbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Anne Frank Apeldoorn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.07 | 174.36 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden in groep 1 en 2 gemeten door te werken met het leerlingvolgsysteem van het Digikeuzebord. Van groep 3 t/m 8 worden de CITO toetsen van Leerling in Beeld gebruikt om de resultaten te meten. De toets afnames van de CITO toetsen en het leerlingvolgsysteem van het Digikeuzebord worden elk half jaar op teamniveau met elkaar besproken. Vanuit de resultaatbespreking worden keuzes gemaakt voor de vervolgaanpak voor de komende periode. Er wordt eveneens een samenvatting van de resultaten en het plan van aanpak gemaakt. Deze wordt gedeeld met het bestuur en de MR. De aandachtspunten vanuit de resultaatbespreking worden door de individuele leerkracht verwerkt in een analyseformulier, zodat helder is aan welke groepsdoelen en eventueel individuele doelen gewerkt gaat worden. Daarnaast volgen we de resultaten van de leerlingen middels toetsen die behoren bij de lesmethoden. We brengen ouders en kinderen op de hoogte via een rapport met behaalde resultaten in het najaar en het voorjaar. Een belangrijk onderdeel is ook hoe de leerling aankijkt tegen zijn eigen vorderingen, inzet en sterke kanten. We geven dit weer via foto's en een zogenaamde 'Ik-cirkel' waarin de leerling kan aangeven hoe hij tegen zijn eigen vaardigheden aankijkt. Ouders ontvangen daarnaast in februari en juni een overzicht van de resultaten van hun kind op de landelijke CITO toetsen van ons leerlingvolgsysteem.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 45,8% van de leerlingen boven hun advies presteert (landelijk: 25,3%), wat wijst op een conservatieve adviesstrategie. Slechts 8,3% zit onder advies, ver beneden het landelijk gemiddelde van 11,8%. Dit past bij de beschreven intensieve overdracht naar het VO en de focus op talentontwikkeling.
Sociale ontwikkeling
Onze school vindt het van belang om haar leerlingen op een goede manier voor te bereiden op de steeds complexer wordende maatschappij. Leerlingen maken ook nu al deel uit van de samenleving. Kennis is van belang, maar daar blijft het niet bij. Wij vinden het belangrijk, dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen leerlingen brede kennis over respectvol samenleven en verantwoordelijkheidsbesef meegeven. Daarnaast leren we kinderen respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving. LEES MINDER
Verantwoordelijkheid
Veiligheid
Respect
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool Anne Frank voor sociale ontwikkeling?
Rooms Katholieke Basisschool Anne Frank hecht veel waarde aan een prettige en veilige leeromgeving. Aan het begin van elk schooljaar wordt extra aandacht besteed aan groepsvorming. Alle leerlingen volgen Kanjertraining, gegeven door de eigen groepsleerkracht. Deze training leert kinderen op een goede manier met zichzelf en anderen om te gaan, positief te denken en bewust te worden van hun gedrag. De school meet dit met vragenlijsten van het Kanvas registratie systeem, anoniem afgenomen in het voor- en najaar. De resultaten van de Kanvas vragenlijst sociale veiligheid in groep 5 t/m 8 (schooljaar 2023-2024) liggen op of boven de normgroep, wat aangeeft dat de Kanjertraining goed werkt. De pedagogische houding van de leerkrachten in de dagelijkse omgang met de leerlingen is hierbij essentieel. Voor 2024-2025 zijn er geen specifieke aandachtspunten naar voren gekomen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Anne Frank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool Anne Frank gebruikt Kanvas, Sociaal Emotionele Vragenlijst en Sometics om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Anne Frank?
Rooms Katholieke Basisschool Anne Frank gebruikt Kanjertrainingen en Trefwoord voor sociaal-emotioneel leren.