
Schoolweging
De schoolweging van Prinses Margriet Apeldoorn is 37,59 , met een spreiding van 5,23 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan de inspectienorm (85%) en landelijke benchmark (92,7%). Dit onderstreept de basiskwaliteit, ondanks de uitdagingen door de hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 69,4% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, presteert PCBO Prinses Margriet ruim boven de eigen signaleringswaarde (31,7%) én het regionale gemiddelde (44,7%). Dit wijst op effectieve differentiatie, gezien de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Praktijkonderwijsadviezen (9,5%) vallen hoog uit ten opzichte van vergelijkbare scholen (1,0%). Tegelijk is havo/het vwo-advies (14,3%) beperkter dan regionaal (18,6%). De combinatie van 23,8% havo-advies en 19,0% VMBO-k toont brede aandacht voor middenniveaus, passend bij de populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Prinses Margriet Apeldoorn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Passend onderwijs en Samenwerkingsverband Elk kind in Nederland heeft recht op goed onderwijs, passend bij wat hij of zij nodig heeft. In 2014 is, door de wet passend onderwijs, met scholen en overheid afgesproken dat zoveel mogelijk kinderen naar een reguliere basisschool gaan, ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit om de mogelijkheden en onderwijsbehoefte van een kind bepalend te laten zijn, niet de beperkingen. Alleen wanneer het écht nodig is, gaat een kind naar speciaal (basis)onderwijs. Alle scholen hebben zorgplicht. Dat betekent dat scholen elk kind een passende onderwijsplek moeten bieden. In eerste instantie op de school waar u uw kind aanmeldt, eventueel met extra ondersteuning en anders op een andere school in het regulier of speciaal (basis)onderwijs, die de juiste ondersteuning kan bieden. Wanneer u uw kind aanmeldt op onze school gaan we (aan de hand van gesprekken met u, gegevens die u ons aanlevert en eventueel contact met vorige scholen) over de ondersteuning van uw kind in gesprek. Wanneer extra ondersteuning nodig is bespreken we dit eerst met u en overleggen we dit met de intern begeleider en gedragswetenschapper van de school. Samenwerkingsverband In Apeldoorn werken elf besturen en de bijbehorende basisscholen en scholen voor speciaal (basis)onderwijs nauw samen in een Samenwerkingsverband om alle leerlingen passend onderwijs te geven. Wanneer onze school niet kan bieden wat uw kind nodig heeft, nemen we contact op met het samenwerkingsverband. Als school deel je hier je kennis en overleggen we met elkaar. Ook winnen we hier advies in of kunnen we bijvoorbeeld een orthopedagoog of psycholoog inzetten om de juiste ondersteuning voor een kind te bepalen. Zo werken we samen aan de beste ondersteuning voor het kind. Zie voor meer informatie: www.swvapeldoornpo.nl of www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs. Volgsysteem IEP De ontwikkeling van de kinderen wordt door e leerkracht nauwlettend in de gaten gehouden. Regelmatig toetsen we de vorderingen met behulp van het IEP leerlingvolgsysteem. We kunnen hiermee de groei van het kind volgen en het vergelijken met andere kinderen in Nederland. De leerkracht deelt de vorderingen met de collega's. Voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling maken we gebruik van Kanvas. Twee keer per jaar worden de resultaten met het kind en de ouders besproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
46,7% van de leerlingen presteert boven hun advies (vs. 25,3% landelijk), wat duidt op een voorzichtige advisering. Slechts 6,7% zit onder advies (landelijk 11,8%), mogelijk door de ‘warme overdracht’ en nazorg die de school beschrijft. Dit benadrukt de zorgvuldige begeleiding.
Sociale ontwikkeling
De Prinses Margriet is een Kanjerschool. Op systematische wijze leren kinderen op een respectvolle, plezierige en veilige manier met elkaar omgaan. Er wordt aandacht besteed aan het bevorderen van zelfvertrouwen en zelfbeheersing. Ook wordt er gewerkt aan het verminderen van agressie en meeloopgedrag. Daarnaast krijgen kinderen handreikingen om op een goede manier om te gaan met de straatcultuur. De doelen van de Kanjertraining zijn: Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen Leren om verantwoordelijkheid te nemen Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie Het bevorderen van ouderbetrokkenheid LEES MINDER
Vertrouwen
Veiligheid
Respect
Wat is de werkwijze van PCBO Prinses Margriet voor sociale ontwikkeling?
PCBO Prinses Margriet maakt gebruik van het Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS). Kinderen van groep 5 t/m 8 vullen tweemaal per jaar een leerlingenvragenlijst in. De leerkracht bespreekt de resultaten met de intern begeleider en onderneemt actie indien nodig.
Welke registratievorm(en) gebruikt PCBO Prinses Margriet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
PCBO Prinses Margriet gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt PCBO Prinses Margriet?
PCBO Prinses Margriet gebruikt Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.