PCBO De Sjofar

Het team van PCBO De Sjofar in Apeldoorn

Current section: team
Glazeniershorst 404
7328 Apeldoorn

Zie hier hoe het team van PCBO De Sjofar is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van PCBO De Sjofar. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past PCBO De Sjofar bij jullie?

Ontdek hoe goed PCBO De Sjofar bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij PCBO De Sjofar zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 95% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (95%)
Man (5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij PCBO De Sjofar. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.3%)
25-35 jaar (15.8%)
35-45 jaar (36.8%)
45-55 jaar (21.1%)
55-65 jaar (21.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij PCBO De Sjofar werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (15%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor PCBO De Sjofar gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangingsbeleid en Onderwijskwaliteit bij PCBO De Sjofar

Bij PCBO De Sjofar, een trotse school binnen Stichting PCBO, garanderen we continuïteit in het onderwijs. We beschikken over een team van toegewijde invalkrachten die direct inzetbaar zijn bij ziekte of verlof van onze gewaardeerde leerkrachten. In de zeldzame gevallen dat er geen externe invallers beschikbaar zijn, zetten we onze expertise intern in. Onze ervaren ambulante professionals, zoals unitleiders en intern begeleiders, springen dan bij om de lessen te verzorgen. Dit waarborgt dat uw kind altijd les krijgt van gekwalificeerd personeel. Als allerlaatste redmiddel, en uitsluitend na directe communicatie met ouders en verzorgers, kan het voorkomen dat een klas een dagdeel vrij krijgt. Indien u in zo'n situatie geen passende opvang kunt regelen, zal de school samen met u zoeken naar een oplossing, bijvoorbeeld door de groep tijdelijk onder te brengen bij een andere klas. Uw kind is bij ons altijd welkom.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school heeft 11 groepen. Twee groepen 1-2, groep 3, groep 3/4, groep 4, groep 5, groep 5/6, groep 6, groep 7, groep 7/8 en groep 8.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten bij PCBO De Sjofar

5

Taalontwikkeling, Rekenen en Hoogbegaafdheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist via Uniek

Toelichting van de school:

Op PCBO De Sjofar zetten wij ons in voor optimale leerontwikkeling. Onze gespecialiseerde teamleden bieden gerichte hulp bij taal en rekenen. Voor specifieke logopedische ondersteuning werken we nauw samen met de praktijk Uniek. Onze Hoogbegaafdheid Specialist. Rol: De HB-specialist creëert een stimulerende omgeving voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong. Deze specialist begeleidt leerlingen die behoefte hebben aan uitdagende opdrachten en contact met gelijkgestemden. Bovendien ondersteunt de specialist leerkrachten en geeft vorm aan ons beleid rondom hoogbegaafdheid. Voor wie: Leerlingen die kenmerken vertonen van hoogbegaafdheid. Frequentie en werkwijze: Leerlingen ontmoeten elkaar wekelijks in een peergroup. Daarnaast worden er in de klas verrijkingsopdrachten aangeboden. Samenwerking: De HB-specialist onderhoudt contact met de groepsleerkracht en de intern begeleider. Praktisch: De specialist is aanwezig op woensdagen. Logopedie. Rol: De logopedist, werkzaam bij Uniek, biedt diverse vormen van ondersteuning aan basisschoolleerlingen. Voor wie: Leerlingen met achterstanden in taal en spraak. Frequentie en werkwijze: De logopedist bezoekt onze school twee dagdelen per week en stemt de behandeling af op de individuele behoeften van de leerling. Samenwerking: De logopedist werkt nauw samen met leerkrachten, de intern begeleider en ouders. Praktisch: Consultaties vinden plaats in de spreekkamer bij groep 7/8. Aanmelding verloopt via de leerkracht en intern begeleider.

2

Sociaal-Emotioneel Welzijn en Kanjertraining

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Kanjercoördinator

Toelichting van de school:

Dit schooljaar zijn Aaf Bouta en Marianne van Leer onze toegewijde Kanjercoördinatoren. Rol: De kanjercoördinatoren zijn verantwoordelijk voor de jaarlijkse afname van welzijns- en veiligheidsvragenlijsten. Zij bieden ondersteuning en adviseren leerkrachten bij de implementatie van de kanjertrainingen en bij sociaal-emotionele vraagstukken binnen de klas. Voor wie: Alle leerlingen van groep 1 tot en met 8. Frequentie en werkwijze: In november en april worden de welzijnsindicatoren door de leerkracht beoordeeld. Vanaf groep 5 vullen leerlingen ook zelf een vragenlijst in. De resultaten worden geëvalueerd met de coördinatoren en, indien nodig, met de intern begeleider en directie. Samenwerking: De kanjercoördinatoren werken nauw samen met leerkrachten en adviseren de intern begeleider en directie om de sociale veiligheid van onze leerlingen te optimaliseren. Praktisch: Wij maken gebruik van de Kanjer-vragenlijsten, bekend als Kanvas.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Onze intern begeleiders onderhouden nauwe contacten met gedragsspecialisten binnen ons samenwerkingsverband. Bovendien verdiepen onze leerkrachten zich continu in de materie van meer- en hoogbegaafdheid om de leerlingen optimaal te kunnen ondersteunen in hun ontwikkeling.

3

Motorische Ontwikkeling en Bewegingsonderwijs

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Logopedist
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Onze vakleerkracht bewegingsonderwijs verzorgt wekelijks een uur gespecialiseerde gymlessen. Voor wie: Alle leerlingen vanaf groep 3. Frequentie en werkwijze: De lessen vinden wekelijks plaats in de nabijgelegen gymzaal. Samenwerking: De vakleerkracht werkt nauw samen met de groepsleerkrachten en bespreekt eventuele zorgpunten met zowel de leerkracht als de ouders. Praktisch: De gymzaal is gevestigd aan de Glazeniershorst, direct naast onze school. Leerlingen dienen sportkleding en geschikte zaalschoenen te dragen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Groot speelplein en veld
Gymzaal naast de school
Handvaardigheidlokaal

Extra Ondersteuning en Passend Onderwijs op PCBO De Sjofar

Hoe Wij Uw Kind Begeleiden

Bij PCBO De Sjofar geloven we dat elk kind recht heeft op uitstekend onderwijs, afgestemd op individuele behoeften. Dit principe van passend onderwijs staat centraal in onze aanpak. We streven ernaar om zoveel mogelijk kinderen binnen onze reguliere basisschool te laten groeien, zelfs als er behoefte is aan extra ondersteuning. Onze zorgplicht betekent dat we grondig kijken naar de mogelijkheden om uw kind te begeleiden. Dit kan variëren van intensieve begeleiding door onze intern begeleider tot consultatie met een gedragswetenschapper. Mocht blijken dat een andere onderwijssetting beter aansluit, dan adviseren we u hierin en helpen we bij de overstap. Dit proces baseren we op open gesprekken met u en, indien van toepassing, informatie van eerdere scholen. Samenwerkingsverband Apeldoorn We maken deel uit van Samenwerkingsverband Apeldoorn, een krachtig netwerk van schoolbesturen, reguliere basisscholen en scholen voor speciaal (basis)onderwijs. Deze samenwerking stelt ons in staat kennis te delen en gezamenlijk expertise in te zetten. Wanneer de ondersteuningsbehoefte van uw kind onze mogelijkheden overstijgt, schakelen we het samenwerkingsverband in voor advies of de inzet van specialisten zoals orthopedagogen of psychologen. Zo garanderen we de best mogelijke ondersteuning voor elk kind. Meer informatie vindt u op www.swvapeldoornpo.nl en de website van de rijksoverheid. Taalondersteuning voor een Vlotte Start Voor kinderen met een taalachterstand bieden wij toegang tot intensieve taalklassen. Dit initiatief, waarbij PCBO De Sjofar betrokken is via PCBO De Wegwijzer, PCBO Emmaschool, PCBO Prinses Margriet en PCBO Het Kompas, richt zich op het versterken van de Nederlandse taalvaardigheid. De toelating tot de taalklas wordt bepaald door de school en de ondersteuning is primair gericht op de groepen 1 en 2. Hierbij ligt de nadruk op de ontwikkeling van de basiswoordenschat en mondelinge communicatie, klankonderwijs en het aanleren van lezen. De leerlijnen zijn specifiek opgesteld om nieuwkomers zo snel mogelijk te laten integreren in het reguliere onderwijs. Taalklas voor Nieuwkomers: Wereldschool de Vlinder In Apeldoorn werken onderwijsbesturen en de gemeente samen om nieuwkomers tussen 4 en 12 jaar optimaal te faciliteren. Wereldschool de Vlinder biedt gespecialiseerd onderwijs aan kinderen die vanuit het buitenland naar Nederland komen en de Nederlandse taal nog niet beheersen. Kinderen die zich in Apeldoorn vestigen, melden zich eerst aan bij een lokale school, de zogenaamde stamschool. Deze stamschool regelt vervolgens de aanmelding bij Wereldschool de Vlinder. Na een jaar intensief taalonderwijs stroomt uw kind door naar de gekozen stamschool, waar het verder kan leren in een reguliere groep. Het adres van Wereldschool de Vlinder is Markerichtersveld 1, 7327 JH Apeldoorn, bereikbaar via info@wereldschooldevlinder.nl of telefonisch op +31 55 200 2336. Het onderwijs richt zich op het opbouwen van woordenschat, technisch en begrijpend lezen, spelling en rekenen. Het uiteindelijke doel is dat kinderen zo snel mogelijk kunnen deelnemen aan het reguliere programma van hun stamschool. Contact en Meer Informatie De Intensieve Taalklas is een gezamenlijk initiatief van de gemeente Apeldoorn en de grootste basisonderwijsbureaus in Apeldoorn, waaronder PCBO Apeldoorn. Voor meer details kunt u terecht op www.intensievetaalklassen-apeldoorn.nl of een e-mail sturen naar info@intensievetaalklassen-apeldoorn.nl. Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Apeldoorn Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) biedt ondersteuning aan alle gezinnen en kinderen in Apeldoorn, met vragen over gezondheid, opgroeien en opvoeden. Onze school werkt nauw samen met het CJG. Jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen van het CJG zijn regelmatig aanwezig op onze school. Wij informeren u tijdig over mogelijkheden voor contact, zoals tijdens ouderavonden, inloopspreekuren of themabijeenkomsten. Lokale CJG-locaties Apeldoorn telt vier CJG-centra, verspreid over de stad, zodat er altijd een locatie bij u in de buurt is. Hier kunt u terecht voor deskundig advies en informatie. De professionals van het CJG bieden hulp op maat en helpen u bij het vinden van de juiste instanties als dat nodig is. Maakt u zich zorgen om uw kind? Aaranleiding van de leerkracht of onze intern begeleider, Simone Doeve, om advies te vragen bij het kernteam. Dit team, waarin ook een jeugdverpleegkundige zitting heeft, bekijkt samen met u en uw kind de situatie. School, CJG en u bespreken gezamenlijk welke hulp of ondersteuning passend is. Contactgegevens CJG Apeldoorn: info@cjgapeldoorn.nl, (055) 357 88 75 (bereikbaar van 8.30 tot 17.00 uur), www.cjgapeldoorn.nl en www.facebook.com/CJGapeldoorn. Toekomstige Ondersteuningsmogelijkheden We streven ernaar ons aanbod van extra ondersteuning continu te verbeteren en breiden dit in de toekomst graag uit, bijvoorbeeld met de inzet van een fysiotherapeut.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan bij PCBO De Sjofar

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schoolplan, ontwikkeld in samenwerking met PCBO Apeldoorn, bevat strategische speerpunten die de kern vormen van ons onderwijs. Deze richten zich op essentiële gebieden zoals basisondersteuning, levensbeschouwelijk burgerschapsonderwijs, innovatieve organisatiemethoden, het waarborgen van gelijke kansen en de integratie van technologie. Dit jaar versterken we onze kwaliteitszorg door samen te werken met een externe expert. Het doel is om opbrengstgericht werken effectiever toe te passen in alle facetten van ons onderwijs. Hierdoor zorgen we voor een continue verbetering van de leerresultaten. Elk speerpunt wordt vertaald naar concrete actieplannen door toegewijde actieteams. Deze plannen worden halfjaarlijks binnen het team geëvalueerd en gerapporteerd aan PCBO. Door consequent de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) toe te passen, borgen we de structurele verbetering van ons onderwijsaanbod.

Hoe realiseren we de gestelde onderwijsdoelen?

De specifieke doelen voor levensbeschouwelijk burgerschapsonderwijs, die nauw verbonden zijn met onze identiteit, zijn zorgvuldig geformuleerd. Deze doelen omvatten: 1. Het stimuleren van nieuwsgierigheid, betrokkenheid en kritisch denken bij leerlingen, zodat ze uitgaan van hun eigen identiteit in interactie met zichzelf, anderen en de omgeving. 2. Het bevorderen van begrip en naleving van democratische beginselen. 3. Het aanleren van digitale vaardigheden en het stimuleren van actieve maatschappelijke participatie en samenwerking. 4. Het cultiveren van respect voor diverse opvattingen en overtuigingen, met aandacht voor een gezond zelfbeeld en een persoonlijke identiteit. 5. Het ontwikkelen van kennis en een kritische houding ten aanzien van maatschappelijke thema's, inclusief het vermogen om een onderbouwd standpunt in te nemen. 6. Het bijdragen aan de algemene ontwikkeling en het meegeven van culturele bagage voor een rijker leven. 7. Het vergroten van inzicht in internationale betrekkingen en de positie van Nederland in de wereld, ter bevordering van wereldburgerschap.

Welke methoden gebruiken we voor doelmonitoring en evaluatie?

De voortgang van onze onderwijsdoelen wordt nauwgezet gemonitord en vastgelegd in ons jaarplan. Gedurende het schooljaar volgen we de realisatie van deze doelen en bespreken we de voortgang in diverse overleggen, zoals bouwoverleggen en teamvergaderingen. Indien nodig passen we de plannen aan. Onze actieteams spelen een cruciale rol in het aansturen van de benodigde acties. Bovendien waarborgen leden van het managementteam en de intern begeleider de voortgang door middel van klassenbezoeken en gesprekken met leerkrachten. In juni organiseren we een specifieke planning- en evaluatievergadering. Hier blikken we terug op het schooljaar, evalueren we de behaalde doelen en stellen we nieuwe plannen op voor het komende jaar, die worden vastgelegd in het jaarverslag.

Ontdek Ons Aanbod voor Jonge Kinderen bij PCBO De Sjofar

Toelichting van de school

Met trots kondigen we aan dat PCBO De Sjofar vanaf 1 september 2025 een Integraal Kindcentrum (IKC) wordt. Dit betekent dat we onze dienstverlening uitbreiden met hoogwaardige dagopvang voor de allerkleinsten. Onze gloednieuwe faciliteit beschikt over een speciaal ontworpen ruimte voor baby's, dreumesen en peuters. Deze opvang wordt verzorgd door de gerenommeerde kinderopvangorganisatie Bixo. Ons toegewijde team van pedagogisch medewerkers creëert een veilige en liefdevolle omgeving waar elk kind de ruimte krijgt om zich in eigen tempo te ontwikkelen door middel van spel, ontdekking en interactie. De dagopvang is strategisch gelegen in dezelfde vleugel als onze kleuterklassen. Dit bevordert een soepele overgang naar de basisschool, met een warme en gestructureerde overdracht van de kinderopvang naar de leerkrachten van groep 1 en 2. Uw kind kan zo moeiteloos de volgende stap in zijn of haar educatieve reis zetten.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op PCBO De Sjofar?

PCBO De Sjofar biedt een uitgebreid pakket aan voorzieningen speciaal gericht op jonge kinderen, waaronder professionele kinderopvang en stimulerende peuteropvang met VVE-programma's. Als integraal kindcentrum zorgen we voor een naadloze doorlopende ontwikkeling van de allerkleinsten.

PCBO De Sjofar biedt een uitgebreid pakket aan voorzieningen speciaal gericht op jonge kinderen, waaronder professionele kinderopvang en stimulerende peuteropvang met VVE-programma's. Als integraal kindcentrum zorgen we voor een naadloze doorlopende ontwikkeling van de allerkleinsten.

Professionele kinderopvang
Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Integrale kinderopvang en basisonderwijs in een kindcentrum

Met welke partners werkt PCBO De Sjofar samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

Voor de dagopvang en begeleiding van jonge kinderen werkt PCBO De Sjofar nauw samen met Bixo Kinderopvang. Deze samenwerking garandeert een hoogwaardige en vertrouwde opvangervaring voor uw kind.

Voor de dagopvang en begeleiding van jonge kinderen werkt PCBO De Sjofar nauw samen met Bixo Kinderopvang. Deze samenwerking garandeert een hoogwaardige en vertrouwde opvangervaring voor uw kind.

Team | PCBO De Sjofar in Apeldoorn | [2025] Schoolregister