Basisschool PCBO De Korenaar in Apeldoorn

Het team van PCBO De Korenaar in Apeldoorn

Current section: team
Staringlaan 53
7314 Apeldoorn

Zie hier hoe het team van PCBO De Korenaar is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van PCBO De Korenaar. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past PCBO De Korenaar bij jullie?

Ontdek hoe goed PCBO De Korenaar bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij PCBO De Korenaar zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij PCBO De Korenaar. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (14.3%)
25-35 jaar (23.8%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (4.8%)
&ge;65 jaar (4.8%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij PCBO De Korenaar werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (90.5%)
Direct ondersteunend personeel (4.8%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (4.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor PCBO De Korenaar gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Vervanging op PCBO De Korenaar: Onze Aanpak en Communicatie

Bij PCBO De Korenaar streven we ernaar u zo spoedig mogelijk te informeren over eventuele klassenvervangingen, voornamelijk via ons communicatieplatform Parro. Dit stelt u in staat uw kind thuis optimaal voor te bereiden op de dag. Ondanks ons continue streven naar volledige vervanging bij afwezigheid van een leerkracht, erkennen we de uitdagingen van het huidige lerarentekort. Vooral tijdens piekperiodes zoals griepgolven, is het vinden van beschikbare invallers significant lastiger. In situaties waar directe vervanging niet mogelijk is, hanteren we diverse flexibele oplossingen. Groepen kunnen tijdelijk worden verdeeld over andere klassen, leerkrachten kunnen intern wisselen van groep, of onze onderwijsassistent kan bijspringen. Soms verplaatsen we een gymdocent naar een groep en neemt de groepsleerkracht de gymles waar. Daarnaast kunnen collega's met specifieke taken ondersteuning bieden aan klassen. In uitzonderlijke gevallen, waarbij opvang thuis niet mogelijk is, kan een groep een dagdeel vrij zijn, waarbij de school de opvang binnen een andere groep faciliteert. Wij zijn ons volledig bewust dat deze noodoplossingen niet ideaal zijn, en elke oplossing kent zijn eigen voor- en nadelen. Het schoolmanagement evalueert elke situatie zorgvuldig, waarbij altijd het belang van de gehele schoolgemeenschap centraal staat bij het nemen van beslissingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepen Het samenstellen van de groepen, de groepsindeling en het toewijzen van groepsleerkrachten aan een groep wordt gedaan door de directie van de school in samenspraak met het team. Kleuters die bij ons instromen kunnen in verschillende kleutergroepen starten. We proberen deze instroom gelijkmatig te verdelen. Bij de start van groep 3 stellen we uit de verschillende kleutergroepen nieuwe evenwichtige groepen samen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Extra Ondersteuning op PCBO De Korenaar

1

Taal en Rekenen: Versterking voor Elke Leerling

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist

Toelichting van de school:

Bij PCBO De Korenaar zetten we ons in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. Nieuwkomers die ondersteuning nodig hebben, kunnen terecht bij onze Intensieve Taalklassen. Deze klassen zijn verbonden aan vijf scholen in Apeldoorn en bieden gespecialiseerde begeleiding. Jaarlijks bieden we vier scholen intensieve begeleiding door een leerkracht van de Intensieve Taalklas. Deze expertise wordt gedeeld, zodat onze eigen leerkrachten leerlingen met een taalachterstand nog beter kunnen ondersteunen. Dit verhoogt de kans op succes in het basisonderwijs. De Intensieve Taalklas is een initiatief van de gemeente Apeldoorn en de PCBO Apeldoorn besturen. Meer informatie en deelnemende scholen vindt u op www.intensievetaalklassen-apeldoorn.nl of via info@intensievetaalklassen-apeldoorn.nl. Daarnaast faciliteren we onderwijs voor nieuwkomers via Wereldschool De Vlinder. Dit initiatief, van de Apeldoornse schoolbesturen, biedt kwalitatief goed onderwijs aan kinderen van 4-12 jaar uit het buitenland. Voor 4-jarigen adviseren we instroom in het regulier onderwijs. Nieuwkomers zijn kinderen die vanuit het buitenland naar Nederland zijn verhuisd en de Nederlandse taal nog niet beheersen. Ze kunnen afkomstig zijn van asielzoekers, statushouders, arbeidsmigranten of expats. Kinderen melden zich eerst aan bij een 'Stamschool' in de buurt, die hen vervolgens doorverwijst naar Wereldschool De Vlinder. Na een jaar keert het kind terug naar de Stamschool, waar het volledig geïntegreerd wordt. Meer details over Wereldschool De Vlinder vindt u op op www.wereldschooldevlinder.nl of door een e-mail te sturen naar info@wereldschooldevlinder.nl.

2

Sociaal-emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Kanjerspecialist
Rouwspecialist

Toelichting van de school:

Bij PCBO De Korenaar besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Onze Kanjerspecialist ondersteunt leerkrachten bij het effectief inzetten van de Kanjerlessen, gericht op sociale vaardigheden en een positief klassenklimaat. Daarnaast bieden we ondersteuning bij verlies en rouw, zodat kinderen zich veilig voelen om ook deze uitdagingen te bespreken. Voor kinderen van 10 tot 14 jaar die nieuwsgierig en gemotiveerd zijn, is er Kids College Apeldoorn (KCA). Op zondagmiddag ontdekken zij de wereld van professionals in techniek, cultuur, wetenschap en ondernemen. KCA stimuleert talentontwikkeling, verbreding van kansen en zelfvertrouwen, wat helpt bij het maken van een weloverwogen studiekeuze. Meer informatie over KCA en aanmelden kan via de school of de website www.kidscollegeapeldoorn.nl.

3

Gedrag, Werkhouding en Studieaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Specialist meer- en hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

PCBO De Korenaar biedt gespecialiseerde ondersteuning voor gedrag, werkhouding en leerstrategieën. Onze gedragsspecialist, twee intern begeleiders en een specialist meer- en hoogbegaafdheid staan klaar om leerlingen en leerkrachten te adviseren en te begeleiden. Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen hebben we het PCBO PlusProgramma ontwikkeld. Dit programma biedt onderwijs op maat, afgestemd op de specifieke onderwijsbehoeften van uw kind. Het programma rust op drie pijlers: plusbegeleiding op school, de Plusvoorziening van PCBO Apeldoorn en ondersteuning vanuit het Kenniscentrum PCBO. De plusbegeleiding op school wordt verzorgd door onze eigen leerkrachten en de directe omgeving van het kind. De Plusvoorziening, gevestigd op PCBO De Regenboog – Osseveld en PCBO de Wegwijzer, biedt aanvullende begeleiding en verdieping voor kinderen. Hier werken ze aan leer- en werkstrategieën, filosofie, expressie en zelfbeeld, en ontmoeten ze gelijkgestemde leeftijdsgenoten. Het Kenniscentrum PCBO ondersteunt scholen, leerkrachten en intern begeleiders met expertise en materialen. Zij organiseren netwerkbijeenkomsten voor hoogbegaafdheidsspecialisten en onderhouden contacten met samenwerkingsverbanden en het voortgezet onderwijs. Voor meer informatie over het PCBO PlusProgramma kunt u contact opnemen met Annet Klaver via aklaver@pcboapeldoorn.nl.

0

Motorische en Lichamelijke Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor vragen over de motorische en lichamelijke ontwikkeling van uw kind, werken we nauw samen met het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Apeldoorn. De jeugdverpleegkundigen van het CJG zijn regelmatig op school aanwezig voor ouderavonden of inloopspreekuren. Het CJG biedt ondersteuning bij vragen over gezondheid, opvoeding en opgroeien. Zij volgen de ontwikkeling van uw kind en nodigen u uit voor gesprekken in het jaar dat uw kind 5 en 11 jaar wordt. Tijdens deze consulten worden groei, ontwikkeling, gezondheid, zicht en gehoor besproken. Uw vragen en zorgen zijn hierbij centraal. Maakt u zich zorgen over uw kind? Neem dan contact op met het kernteam, bestaande uit onder andere de jeugdverpleegkundige. Samen met u en school bekijken we welke ondersteuning nodig is. Contactgegevens CJG Apeldoorn: info@cjgapeldoorn.nl, (055) 357 88 75, www.cjgapeldoorn.nl, www.facebook.com/CJGapeldoorn.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Stichting Onderwijs aan Zieke Kinderen Apeldoorn (SOZKA) verzorgt onderwijs voor kinderen die in het ziekenhuis verblijven of thuis herstellen. SOZKA werkt samen met Onderwijs Zieke Leerlingen IJsselgroep om leerplichtige zieke kinderen onderwijs te bieden. Dit onderwijs wordt gegeven door bevoegde vrijwilligers. Indien uw kind hiervoor in aanmerking komt, neem dan contact op met de groepsleerkracht of intern begeleider van PCBO De Korenaar. SOZKA onderhoudt nauw contact met onze school om een naadloze overgang te garanderen. Meer informatie vindt u op www.sozka.apeldoorn-onderwijs.nl.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op De Korenaar

Ons Zorgbeleid en Expertise

Op PCBO De Korenaar bieden we passend onderwijs voor alle leerlingen, ook voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Onze school beschikt over gespecialiseerde kennis om leerlingen optimaal te begeleiden. We onderscheiden interne deskundigheid, die direct op school aanwezig is, en externe deskundigheid die we inschakelen wanneer nodig. Onze Intern Begeleiders (IB-ers) coördineren de zorg binnen de school en bewaken de overgang tussen interne en externe ondersteuning. Met hun expertise zorgen zij ervoor dat elke leerling de juiste aandacht krijgt. Dit zorgvuldige proces garandeert een effectieve aanpak voor individuele leerbehoeften. Wij hanteren verschillende zorgniveaus om onze ondersteuning te structureren. Zorgniveau 1 richt zich op algemene preventie en handelingsgericht werken binnen de klas. Bij Zorgniveau 2 bieden we extra ondersteuning in de groep, in nauwe samenwerking met de leerkracht en de Intern Begeleider. Voor specifieke behoeften gaan we naar Zorgniveau 3, waar speciale extra zorg wordt geboden, eventueel buiten de groep. Bij Zorgniveau 4 schakelen we externe expertise in, zoals een jeugdarts of orthopedagoog, vaak na een extern onderzoek via het samenwerkingsverband. In uitzonderlijke gevallen kan Zorgniveau 5 van toepassing zijn, wat een verwijzing naar speciaal (basis)onderwijs betekent na grondig overleg met ouders en specialisten. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP), recent bijgewerkt in januari 2024, beschrijft gedetailleerd welke ondersteuning wij bieden en is te vinden op onze website. Passend onderwijs is onze kernwaarde; elk kind verdient een plek op een school die bij hen past. De Korenaar onderzoekt bij aanmelding of uw kind bij ons past, eventueel met extra ondersteuning. Soms kan een andere school beter aansluiten, en in dat geval adviseren we u hierover. Ons SOP (https://korenaar.pcboapeldoorn.nl/praktisch-downloads/schoolondersteuningsprofiel/) biedt een compleet overzicht van onze faciliteiten. Wij werken nauw samen met het Samenwerkingsverband Apeldoorn PO, waarin schoolbesturen en scholen voor regulier en speciaal (basis)onderwijs kennis delen en expertise bundelen. Indien nodig, adviseren en ondersteunen zij ons bij het bepalen van de juiste zorg voor uw kind. Meer informatie is beschikbaar op www.swvapeldoornpo.nl en www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs. Momenteel zijn er geen specifieke nieuwe ambities voor extra ondersteuningsaanbod opgenomen in ons schoolplan.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Onderwijskwaliteit en Schoolontwikkeling bij PCBO De Korenaar

Wat zijn de kernpunten van ons Schoolplan 2024-2028?

Het Schoolplan 2024-2028 van PCBO De Korenaar is ons strategisch kompas voor de komende vier jaar. Dit meerjarenplan beschrijft gedetailleerd onze visie en de concrete stappen voor schoolontwikkeling. Onze belangrijkste speerpunten zijn: het bieden van inclusief onderwijs door optimale basisondersteuning van hoge kwaliteit; het verzorgen van levensbeschouwelijk burgerschapsonderwijs vanuit onze christelijke waarden in een dynamische wereld; het flexibel organiseren van onderwijs in teamverband met behoud van kwaliteit; het bevorderen van gelijke kansen en inspelen op ondersteuningsvragen binnen onze mogelijkheden; en het omarmen van innovatie en nieuwe technologie die onze onderwijsambities versterken. Dit plan biedt richting voor directie en team, fungeert als 'spoorboekje' voor verbeteringen en dient als verantwoording naar het College van Bestuur, de medezeggenschapsraad en de onderwijsinspectie.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen?

Wij werken beleidsmatig en planmatig aan onze doelen, gestuurd door ons Schoolplan. Dit omvat het ontwikkelen van een gedeelde onderwijsvisie door team en directie, en het uitvoeren van een zorgvuldig geplande reeks verbeteractiviteiten. Daarnaast borgen en verbeteren we continu de kwaliteit van zowel ons onderwijs als onze organisatie. Jaarlijks stellen we een jaarplan op, gebaseerd op het schoolplan, waarvan de doelen tweemaal per jaar worden geëvalueerd. Dit zorgt voor een continue cyclus van monitoring en bijsturing. Als lerende organisatie investeren we ook in ons team door middel van een nascholingsplan. Zowel individuele als teamgerichte bijscholing is essentieel om de professionele ontwikkeling van onze leerkrachten te waarborgen en te stimuleren. Dit draagt bij aan het behouden en vergroten van vakkennis en expertise, met name gericht op onderwijs en leerlingenzorg.

Warm Welkom voor Jonge Kinderen: Ontdek PCBO De Korenaar

Toelichting van de school

Bij PCBO De Korenaar in Apeldoorn geloven we in een soepele overgang van peuter naar kleuter. Daarom werken we nauw samen met Blos Kinderopvang, onze gewaardeerde partner. In ons schoolgebouw vindt u een speciale BSO 8+ groep, ideaal voor naschoolse opvang. Peuters van de peutergroep van Blos brengen regelmatig bezoeken aan onze kleuterklassen, zodat ze alvast kunnen wennen aan de schoolse omgeving en de gezelligheid van groep 1.

Veelgestelde vragen

Biedt PCBO De Korenaar speciale programma's voor peuters en jonge kinderen?

PCBO De Korenaar heet jonge kinderen van harte welkom en faciliteert een prettige kennismaking met de basisschool. Door onze samenwerking met Blos Kinderopvang kunnen peuters alvast wennen in onze kleuterklassen. Dit zorgt voor een warme en vertrouwde start in groep 1, waar we volop aandacht hebben voor de ontwikkeling van elk kind.

Met welke kinderopvangorganisatie werkt PCBO De Korenaar samen voor jonge kinderen?

PCBO De Korenaar onderhoudt een waardevolle samenwerking met Blos Kinderopvang. Deze samenwerking is gericht op een soepele overgang voor jonge kinderen naar het basisonderwijs. Peuters van Blos Kinderopvang bezoeken regelmatig onze kleuterklassen om te wennen aan de schoolse omgeving.

PCBO De Korenaar onderhoudt een waardevolle samenwerking met Blos Kinderopvang. Deze samenwerking is gericht op een soepele overgang voor jonge kinderen naar het basisonderwijs. Peuters van Blos Kinderopvang bezoeken regelmatig onze kleuterklassen om te wennen aan de schoolse omgeving.

Team | PCBO De Korenaar in Apeldoorn | [2025] Schoolregister