PCBO De Korenaar
Staringlaan 53
7314 LN Apeldoorn

Schoolweging

Schoolweging
26.6
Spreiding
5.95

De schoolweging van De Korenaar Apeldoorn is 26,60 , met een spreiding van 5,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,7% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert de school significant beter dan de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 61,6% behaald, ruim boven de signaleringswaarde van 51,8%. Dit benadrukt de effectiviteit van het onderwijs in het stimuleren van hogere cognitieve vaardigheden, ondanks een spreiding in leerlingcapaciteiten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 34,7% van de leerlingen een vwo- of havo/vwo-niveau (22,45% vwo en 12,24% havo), wat duidelijk boven het regionaal gemiddelde van 29,54% ligt. Tegelijkertijd is het percentage praktijkonderwijsadviezen (4,08%) iets hoger dan bij vergelijkbare scholen (1,01%), wat aansluit bij de diverse populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Korenaar ApeldoornGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten vormen de basis voor het nieuwe groepsplan en de nieuwe groepsoverzichten waarmee gewerkt wordt in alle groepen. Dit houdt in dat er twee keer per jaar, aan het begin van het schooljaar en eind januari, een nieuw groepsplan en groepsoverzicht geschreven wordt. Rond de herfstvakantie en rond de meivakantie worden de lopende groepsplannen bijgesteld. In de groepsplannen staat beschreven op welk niveau de leerlingen presteren, wat hun onderwijsbehoeften zijn en wat de acties zijn die worden ondernomen om leerlingen te helpen in hun ontwikkeling. De tussenresultaten van de IEP-toetsen worden vergeleken met de methodegebonden toetsen. Op basis hiervan, aangevuld met observaties of andere meetmomenten worden de leerlingen geholpen in hun onderwijsleerproces.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4,44% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 28,89% boven het advies uitstroomt. Deze cijfers reflecteren een conservatief adviesbeleid én effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Kinderen moeten zich veilig en thuis voelen op school. ‘Welbevinden’ is de basis om goed te kunnen groeien. We besteden daarom veel aandacht aan: Zelfvertrouwen Zelfvertrouwen is een belangrijke voorwaarde voor een goede werkhouding. We reiken de kinderen ‘tools’ aan en helpen hen om zoveel mogelijk zelf te doen. Hierbij willen we hen zelfvertrouwen bijbrengen, door ons vertrouwen in hun vermogen om te leren, uit te spreken. Daarbij accepterend (en aan de kinderen duidelijk makend) dat het ene kind langer over dat leren mag doen dan het andere kind. Veiligheid Een vriendelijk en veilig klimaat werkt mee aan een gevoel van je ‘thuis voelen’. Daarvoor zijn duidelijke afspraken en regels nodig. Rust en een zekere orde en regelmaat vinden wij noodzakelijke ‘ingrediënten’ om de veiligheid te waarborgen. Omgang met elkaar Fatsoenlijk met elkaar omgaan moet je leren. Op De Korenaar hebben we respect voor elkaar, naar elkaar luisteren en elkaar niet buitensluiten hoog in het vaandel staan. We kiezen ervoor om steeds uit te gaan van ieders goede bedoelingen! De Kanjertraining Op De Korenaar werken we met De Kanjertraining. Deze gekwalificeerde methode heeft tot doel sociale problemen zoals pesten, conflicten, uitsluiting en sociaal teruggetrokken gedrag te voorkomen of te verminderen en het welbevinden te vergroten. De twee speerpunten van de Kanjertraining zijn: een positief beeld hebben over jezelf en anderen en verantwoordelijkheid nemen voor je gedrag. De pijlers van de Kanjertraining zijn: -We vertrouwen elkaar. -We helpen elkaar. -Niemand speelt de baas. -Niemand lacht uit. -Niemand blijft zielig. Kanjertraining is niet alleen een methode, een vak dat op het rooster staat, maar het maakt onderdeel uit van de schoolcultuur: Zo gaan wij met elkaar om! LEES MINDER

Welbevinden

Samenwerken

Brede ontwikkeling

Wat is de werkwijze van PCBO De Korenaar voor sociale ontwikkeling?

PCBO De Korenaar start het schooljaar met een startgesprek met ouders om verwachtingen te verhelderen en het kind beter te leren kennen. In september worden sociale opbrengsten gemeten met behulp van digitale vragenlijsten in IEP LVS (Hart en Handen). De uitkomsten worden besproken met de intern begeleider en er worden afspraken gemaakt over verbeterpunten. Bij leerlingen met zorgen op dit gebied worden de vragenlijsten in mei opnieuw afgenomen.

Welke registratievorm(en) gebruikt PCBO De Korenaar om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

PCBO De Korenaar gebruikt IEP LVS, Hart en Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt PCBO De Korenaar?

PCBO De Korenaar maakt gebruik van Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.