
De resultaten van PCBO De Diamant het Rooster in Apeldoorn
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van PCBO De Diamant het Rooster, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past PCBO De Diamant het Rooster bij jullie?
Ontdek hoe goed PCBO De Diamant het Rooster bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op De Diamant het Rooster
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze essentiële vaardigheden worden getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets, wat een indicatie geeft van de schoolvordering. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat 85% van alle leerlingen de kerncompetenties moet beheersen, als een standaard voor elk Nederlands basisschool.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Prestaties op PCBO De Diamant het Rooster
Het streefniveau gaat verder dan het fundamentele niveau en belicht de ambitie om leerlingen te stimuleren tot hogere academische prestaties. Het is ons doel dat een zo groot mogelijk aantal leerlingen dit hogere niveau bereikt aan het einde van groep acht. De inspectie stelt voor iedere basisschool individueel een streefniveau vast, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Dit percentage, de signaleringswaarde, is uniek voor elke school en dient als maatstaf voor het succes van onze onderwijsdoelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van PCBO De Diamant het Rooster?
Uw kind voorbereiden op het voortgezet onderwijs is een belangrijke stap. Vanaf groep 7 is het een goed moment om samen met uw kind de mogelijkheden van het middelbaar onderwijs te verkennen. Bezoek bijvoorbeeld open dagen om een goed beeld te krijgen van verschillende scholen. In groep 8 start het aanmeldingsproces voor het voortgezet onderwijs. Hoewel de uiteindelijke schoolkeuze bij de ouders en het kind ligt, speelt het schooladvies een cruciale rol. Dit advies helpt bij het maken van een weloverwogen keuze. PCBO De Diamant het Rooster hanteert een gestructureerd adviestraject. In groep 7 ontvangen leerlingen een pre-advies, gevolgd door een adviesgesprek. Hierin worden de verwachtingen van ouders, kind en school afgestemd. Het voorlopige schooladvies wordt in januari van groep 8 opgesteld na een grondige bespreking. Hierbij zijn de kwaliteitscoördinator, directie, unitleider bovenbouw en de leerkrachten van groep 8 betrokken. Het advies is gebaseerd op een brede evaluatie van prestaties, concentratie, interesse, doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen, werkhouding en zelfstandigheid van de leerling. Na de Doorstroomtoets in februari wordt het voorlopige advies definitief. Meestal sluiten de toetsresultaten aan bij het advies. Bij sterkere resultaten kan het advies worden bijgesteld na overleg met ouders en kind. Lagere toetsresultaten leiden niet tot een aanpassing van het eerder gegeven schooladvies. In april vindt de warme overdracht plaats naar de gekozen middelbare school. Vaak worden leerlingen in juni uitgenodigd voor een kennismakingsmoment op hun nieuwe school.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale en Emotionele Ontwikkeling op PCBO De Diamant het Rooster
Op PCBO De Diamant het Rooster in Apeldoorn staat de persoonlijke groei van ieder kind centraal. Wij richten ons op de vraag: 'Wie word je en hoe ga je om met jezelf en anderen?' Onze aanpak stimuleert zelfbewustzijn en zelfstandigheid, waarbij we kinderen aanmoedigen om na te denken over zichzelf en hun omgeving. Onze schoolafspraken vormen de leidraad voor een respectvolle omgang met elkaar. Als ontmoetingsschool koesteren we verschillen en leren we kinderen om zowel ruimte voor zichzelf te nemen als deze aan anderen te gunnen. We benadrukken het belang van verantwoordelijkheid nemen en bijdragen aan zowel persoonlijk geluk als dat van de wereld om ons heen. Wij werken vanuit de principes van positieve psychologie en het omarmen van optimisme. Deze benadering helpt kinderen om uitdagingen aan te gaan, tegenslagen te overwinnen en door te zetten, wat essentieel is voor hun algehele ontwikkeling.
Vertrouwen in elkaar en de toekomst
Een positief mensbeeld voor elke leerling
Stimuleren van talentontwikkeling en persoonlijke groei
Hoe bevordert PCBO De Diamant het Rooster de sociale ontwikkeling van leerlingen?
PCBO De Diamant het Rooster bevordert de sociale ontwikkeling door kinderen te leren om zelfbewust en zelfstandig te zijn, en door na te denken over zichzelf en anderen. We hanteren duidelijke schoolafspraken en stimuleren respect voor verschillen, zodat kinderen leren omgaan met elkaar en verantwoordelijkheid nemen. De focus ligt op het ontwikkelen van een positieve levenshouding en het omgaan met uitdagingen.
Welke methoden gebruikt PCBO De Diamant het Rooster voor het meten van sociale voortgang?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt PCBO De Diamant het Rooster gebruik van de volgende registratiemiddelen: * Sociaal Emotionele Vragenlijst * Sociogram Deze instrumenten helpen ons om de sociale en emotionele groei van onze leerlingen nauwkeurig te volgen en te ondersteunen.
Welke sociaal-emotionele leermethoden worden toegepast op PCBO De Diamant het Rooster?
Op PCBO De Diamant het Rooster passen we de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren toe: * IEP Hoofd Hart en Handen Deze methode ondersteunt kinderen in hun persoonlijke groei door een integrale aanpak op hoofd, hart en handen.
Inspectierapport PCBO De Diamant het Rooster: Beoordeling Onderwijsinspectie
De Diamant het Rooster in Apeldoorn wordt geëvalueerd door de Onderwijsinspectie. Op 22 januari 2019 vond een inspectie plaats, gericht op 6 essentiële onderdelen van ons onderwijs. De resultaten laten zien dat 4 van deze onderdelen als 'voldoende' zijn beoordeeld. Bovendien werden 2 onderdelen zelfs bekroond met een 'goed' predicaat, wat onze toewijding aan uitmuntendheid onderstreept. Deze inspectie was onderdeel van een breder bestuurlijk onderzoek naar PCBO Apeldoorn. De gedetailleerde bevindingen en de specifieke waarderingen van de inspectie voor onze school zijn te vinden op pagina 26 tot en met 28 van het bijgevoegde bestuurlijke onderzoeksrapport.