
Het team van PC Daltonschool Willem van Oranje in Apeldoorn
Current section: teamZie hier hoe het team van PC Daltonschool Willem van Oranje is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van PC Daltonschool Willem van Oranje. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past PC Daltonschool Willem van Oranje bij jullie?
Ontdek hoe goed PC Daltonschool Willem van Oranje bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij PC Daltonschool Willem van Oranje zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 91.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij PC Daltonschool Willem van Oranje. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij PC Daltonschool Willem van Oranje werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor PC Daltonschool Willem van Oranje gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Vervanging van Leerkrachten: Onze Aanpak voor Onderwijscontinuïteit
De PC Daltonschool Willem van Oranje, een trotse school binnen PCBO Apeldoorn, garandeert de continuïteit van ons onderwijs door een robuust vervangingsbeleid. We maken gebruik van een flexibele invalpoule met gekwalificeerde collega's die op al onze scholen ingezet kunnen worden. Dit zorgt ervoor dat we snel kunnen reageren op onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Daarnaast zetten we interne talenten in die bereid zijn extra uren te werken. Door onze innovatieve onderwijsorganisatie kunnen we kortdurende afwezigheid van leerkrachten efficiënt intern opvangen, wat de impact op uw kind minimaliseert. Onze leerlingen zijn gewend aan een dynamische leeromgeving en herkennen meerdere vertrouwde gezichten. Naast hun vaste leerkracht(en), ontmoeten ze regelmatig andere bekwame docenten binnen onze school, wat bijdraagt aan een brede educatieve ontwikkeling.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
We werken in een leerstofjaarklassensysteem en starten het schooljaar 2025-2026 met acht groepen en een instroomgroep. We zijn met ongeveer 20 leerkrachten. We worden ondersteund door twee onderwijsassistenten, een vakdocent Gym en een vrijwillige conciërge.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling: Specialisten op PC Daltonschool Willem van Oranje
Taal en Rekenen: Versterking van Basisvaardigheden
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Ons team van gespecialiseerde onderwijsprofessionals is toegewijd aan het verhogen van de onderwijskwaliteit. Zij ondersteunen het management bij beleidsontwikkeling en implementeren vernieuwingen samen met alle leerkrachten. Leren en ontwikkelen staat centraal, waarbij we samenwerken in professionele leerteams. Deze samenwerking garandeert kwalitatief hoogstaand daltononderwijs, met gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het succes van elke leerling. De specialisten dragen bij aan beleid, ondersteunen leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, adviseren leerkrachten over passend onderwijs en professionaliseren ons team continu. De Intern Begeleider (IB) is essentieel voor de analyse van leerlinggegevens en vertaalt deze naar concrete ondersteuningsplannen. De IB-er functioneert als zorgregisseur, trendanalist en leercoördinator, en coacht leerkrachten in hun professionele groei. Ze biedt gerichte hulp aan leerlingen met cognitieve, sociaal-emotionele of gedragsuitdagingen, en onderhoudt nauw contact met leerlingen, ouders en externe partners. Onze Taalspecialist en Rekenspecialist zijn de drijvende kracht achter de verbetering van taal- en rekenonderwijs. Zij ontwikkelen beleid, coördineren methodes, ondersteunen leerkrachten als vraagbaak en zorgen voor opbrengstgericht en effectief onderwijs. Deze specialisten zijn aanwezig om het team te inspireren en te begeleiden bij de implementatie van innovatieve onderwijsmethoden, met regelmatige overleggen en feedbacksessies. De Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid (HB) creëert uitdagende leeromgevingen met opdrachten gericht op hogere orde denkvaardigheden voor begaafde leerlingen. Zij ontwikkelt beleidskaders voor begaafdheid, voert talentgesprekken en traint executieve functies. Leerlingen werken wekelijks aan verrijkingsopdrachten, zowel individueel als in groepsverband. Onze specialisten werken nauw samen met leerkrachten, het managementteam en ouders om een optimaal leerklimaat te garanderen, afgestemd op de individuele behoeften van elke leerling.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De Intern Begeleider (IB) speelt een cruciale rol in het ondersteunen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Zij biedt leerkrachten expertise bij het signaleren en aanpakken van sociaal-emotionele uitdagingen, bevordert een positief schoolklimaat en werkt nauw samen met ouders en externe professionals. Onze IB-er Onderbouw is gespecialiseerd in de jonge kindontwikkeling en het voeren van kindtalentgesprekken. De IB-er Bovenbouw is getraind in traumasensitief werken, wat essentieel is voor leerlingen die te maken hebben met ingrijpende levenservaringen. De IB-er observeert leerlingen nauwkeurig, identificeert ondersteuningsbehoeften en adviseert leerkrachten over effectieve pedagogische strategieën en klassenmanagement. Ze biedt praktische tools en materialen aan om sociale vaardigheden te bevorderen. Samenwerking met ouders is hierbij van groot belang; de IB-er onderhoudt contact, informeert en adviseert hen over de ontwikkeling van hun kind. Bij complexere problematiek coördineert de IB-er de samenwerking met externe hulpverleners zoals jeugdzorg of psychologen. De IB-er draagt bij aan een veilige en stimulerende leeromgeving, essentieel voor het welzijn en de ontwikkeling van elke leerling op onze school.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Daltonprincipes in de Praktijk
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op PC Daltonschool Willem van Oranje integreren we de kernprincipes van daltononderwijs in onze dagelijkse aanpak. Ons team werkt gezamenlijk aan een consistente lijn in gedrag, werkhouding en taakaanpak, conform de daltonwaarden. De implementatie van de Kanjertraining is een vast onderdeel van ons curriculum. Deze training bevordert positief sociaal gedrag en een constructieve omgang met elkaar. Elke leerkracht fungeert als rolmodel en stuurt actief op de ontwikkeling van sociale vaardigheden bij de leerlingen. Een goede werkhouding en een effectieve taakaanpak worden gestimuleerd door onze daltonaanpak, waarbij zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en samenwerking centraal staan. Dit draagt bij aan een positief leerklimaat waarin elke leerling zich gewaardeerd voelt en zich optimaal kan ontwikkelen, met een focus op fijne relaties en onderlinge verbondenheid.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leeromgeving
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze toegewijde vakdocent Lichamelijke Opvoeding verzorgt tweemaal wekelijks gymlessen voor de groepen 3-8 en eenmaal wekelijks voor de groepen 1-2. Zij monitort de motorische ontwikkeling van onze leerlingen en schakelt de leerkracht in bij signalen van zorg. De kinderfysiotherapeut voert jaarlijks screenings uit bij leerlingen in de onderbouw. Bij zorgsignalen wordt dit teruggekoppeld aan de leerkracht, die vervolgens de intern begeleider en ouders informeert. Voor specifieke zorgen rondom fijne motoriek, zoals schrijven, of spraakontwikkeling, adviseren we ouders om zelf een gespecialiseerde screening aan te vragen bij een kinderfysiotherapeut of logopedist.
Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Ondersteuning en Advies
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Bij signalen die betrekking hebben op persoonlijke verzorging, onderhoudt de leerkracht nauw contact met de intern begeleider. Deze kan vervolgens contact opnemen met het Kernteam van het Centrum Jeugd en Gezin (CJG) of de brugfunctionaris inschakelen voor ondersteuning. Voor medische vraagstukken verwijzen we naar de schoolverpleegkundige of de huisarts/kinderarts, die gespecialiseerde hulp en advies kunnen bieden.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Ontdek Onze Uitgebreide Ondersteuning voor Elke Leerling
Gedetailleerde Toelichting door PC Daltonschool Willem van Oranje
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Een Toekomstgerichte Aanpak
Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan 2024-2028?
Hoe waarborgt onze school de onderwijskwaliteit en begeleidt leerlingen?
Hoe zorgen leerkrachten voor de continue ontwikkeling van elke leerling?
Downloaden
Download ons Kwaliteitszorg & SchoolplanOptimale Start: Ons Programma voor Jonge Kinderen
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk speciaal aanbod is er voor jonge kinderen op onze school?
PC Daltonschool Willem van Oranje biedt een specifieke voorschoolse voorziening in samenwerking met Bixo Peuteropvang. Dit programma richt zich op spelenderwijs leren voor kinderen vanaf twee jaar, ter voorbereiding op de basisschool.
Met welke partners werken we samen voor het jonge kind programma?
Wij werken intensief samen met Bixo Peuteropvang. Deze samenwerking zorgt voor een gestroomlijnde doorgaande leerlijn van de peuteropvang naar onze kleuterklassen, wat essentieel is voor een succesvolle schoolstart.