Basisschool PC Daltonschool Willem van Oranje in Apeldoorn

Het team van PC Daltonschool Willem van Oranje in Apeldoorn

Current section: team
Kobaltstraat 15
7334 Apeldoorn

Zie hier hoe het team van PC Daltonschool Willem van Oranje is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van PC Daltonschool Willem van Oranje. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past PC Daltonschool Willem van Oranje bij jullie?

Ontdek hoe goed PC Daltonschool Willem van Oranje bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij PC Daltonschool Willem van Oranje zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 91.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (91.7%)
Man (8.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij PC Daltonschool Willem van Oranje. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (18.2%)
25-35 jaar (36.4%)
35-45 jaar (9.1%)
45-55 jaar (27.3%)
55-65 jaar (9.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij PC Daltonschool Willem van Oranje werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.3%)
Direct ondersteunend personeel (8.3%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor PC Daltonschool Willem van Oranje gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Onze Aanpak voor Onderwijscontinuïteit

De PC Daltonschool Willem van Oranje, een trotse school binnen PCBO Apeldoorn, garandeert de continuïteit van ons onderwijs door een robuust vervangingsbeleid. We maken gebruik van een flexibele invalpoule met gekwalificeerde collega's die op al onze scholen ingezet kunnen worden. Dit zorgt ervoor dat we snel kunnen reageren op onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Daarnaast zetten we interne talenten in die bereid zijn extra uren te werken. Door onze innovatieve onderwijsorganisatie kunnen we kortdurende afwezigheid van leerkrachten efficiënt intern opvangen, wat de impact op uw kind minimaliseert. Onze leerlingen zijn gewend aan een dynamische leeromgeving en herkennen meerdere vertrouwde gezichten. Naast hun vaste leerkracht(en), ontmoeten ze regelmatig andere bekwame docenten binnen onze school, wat bijdraagt aan een brede educatieve ontwikkeling.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We werken in een leerstofjaarklassensysteem en starten het schooljaar 2025-2026 met acht groepen en een instroomgroep. We zijn met ongeveer 20 leerkrachten. We worden ondersteund door twee onderwijsassistenten, een vakdocent Gym en een vrijwillige conciërge.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling: Specialisten op PC Daltonschool Willem van Oranje

6

Taal en Rekenen: Versterking van Basisvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB)
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Specialist KinderTalenten Fluisteraar
Specialist Executieve Functies

Toelichting van de school:

Ons team van gespecialiseerde onderwijsprofessionals is toegewijd aan het verhogen van de onderwijskwaliteit. Zij ondersteunen het management bij beleidsontwikkeling en implementeren vernieuwingen samen met alle leerkrachten. Leren en ontwikkelen staat centraal, waarbij we samenwerken in professionele leerteams. Deze samenwerking garandeert kwalitatief hoogstaand daltononderwijs, met gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het succes van elke leerling. De specialisten dragen bij aan beleid, ondersteunen leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, adviseren leerkrachten over passend onderwijs en professionaliseren ons team continu. De Intern Begeleider (IB) is essentieel voor de analyse van leerlinggegevens en vertaalt deze naar concrete ondersteuningsplannen. De IB-er functioneert als zorgregisseur, trendanalist en leercoördinator, en coacht leerkrachten in hun professionele groei. Ze biedt gerichte hulp aan leerlingen met cognitieve, sociaal-emotionele of gedragsuitdagingen, en onderhoudt nauw contact met leerlingen, ouders en externe partners. Onze Taalspecialist en Rekenspecialist zijn de drijvende kracht achter de verbetering van taal- en rekenonderwijs. Zij ontwikkelen beleid, coördineren methodes, ondersteunen leerkrachten als vraagbaak en zorgen voor opbrengstgericht en effectief onderwijs. Deze specialisten zijn aanwezig om het team te inspireren en te begeleiden bij de implementatie van innovatieve onderwijsmethoden, met regelmatige overleggen en feedbacksessies. De Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid (HB) creëert uitdagende leeromgevingen met opdrachten gericht op hogere orde denkvaardigheden voor begaafde leerlingen. Zij ontwikkelt beleidskaders voor begaafdheid, voert talentgesprekken en traint executieve functies. Leerlingen werken wekelijks aan verrijkingsopdrachten, zowel individueel als in groepsverband. Onze specialisten werken nauw samen met leerkrachten, het managementteam en ouders om een optimaal leerklimaat te garanderen, afgestemd op de individuele behoeften van elke leerling.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB)

Toelichting van de school:

De Intern Begeleider (IB) speelt een cruciale rol in het ondersteunen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Zij biedt leerkrachten expertise bij het signaleren en aanpakken van sociaal-emotionele uitdagingen, bevordert een positief schoolklimaat en werkt nauw samen met ouders en externe professionals. Onze IB-er Onderbouw is gespecialiseerd in de jonge kindontwikkeling en het voeren van kindtalentgesprekken. De IB-er Bovenbouw is getraind in traumasensitief werken, wat essentieel is voor leerlingen die te maken hebben met ingrijpende levenservaringen. De IB-er observeert leerlingen nauwkeurig, identificeert ondersteuningsbehoeften en adviseert leerkrachten over effectieve pedagogische strategieën en klassenmanagement. Ze biedt praktische tools en materialen aan om sociale vaardigheden te bevorderen. Samenwerking met ouders is hierbij van groot belang; de IB-er onderhoudt contact, informeert en adviseert hen over de ontwikkeling van hun kind. Bij complexere problematiek coördineert de IB-er de samenwerking met externe hulpverleners zoals jeugdzorg of psychologen. De IB-er draagt bij aan een veilige en stimulerende leeromgeving, essentieel voor het welzijn en de ontwikkeling van elke leerling op onze school.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Daltonprincipes in de Praktijk

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB)
Elke Dalton-gecertificeerde Leerkracht
Elke Leerkracht met Kanjertraining Certificering

Toelichting van de school:

Op PC Daltonschool Willem van Oranje integreren we de kernprincipes van daltononderwijs in onze dagelijkse aanpak. Ons team werkt gezamenlijk aan een consistente lijn in gedrag, werkhouding en taakaanpak, conform de daltonwaarden. De implementatie van de Kanjertraining is een vast onderdeel van ons curriculum. Deze training bevordert positief sociaal gedrag en een constructieve omgang met elkaar. Elke leerkracht fungeert als rolmodel en stuurt actief op de ontwikkeling van sociale vaardigheden bij de leerlingen. Een goede werkhouding en een effectieve taakaanpak worden gestimuleerd door onze daltonaanpak, waarbij zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en samenwerking centraal staan. Dit draagt bij aan een positief leerklimaat waarin elke leerling zich gewaardeerd voelt en zich optimaal kan ontwikkelen, met een focus op fijne relaties en onderlinge verbondenheid.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Lichamelijke Opvoeding
Kinderfysiotherapeut (voor screenings)
Logopedist (voor screenings)

Toelichting van de school:

Onze toegewijde vakdocent Lichamelijke Opvoeding verzorgt tweemaal wekelijks gymlessen voor de groepen 3-8 en eenmaal wekelijks voor de groepen 1-2. Zij monitort de motorische ontwikkeling van onze leerlingen en schakelt de leerkracht in bij signalen van zorg. De kinderfysiotherapeut voert jaarlijks screenings uit bij leerlingen in de onderbouw. Bij zorgsignalen wordt dit teruggekoppeld aan de leerkracht, die vervolgens de intern begeleider en ouders informeert. Voor specifieke zorgen rondom fijne motoriek, zoals schrijven, of spraakontwikkeling, adviseren we ouders om zelf een gespecialiseerde screening aan te vragen bij een kinderfysiotherapeut of logopedist.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Ondersteuning en Advies

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bij signalen die betrekking hebben op persoonlijke verzorging, onderhoudt de leerkracht nauw contact met de intern begeleider. Deze kan vervolgens contact opnemen met het Kernteam van het Centrum Jeugd en Gezin (CJG) of de brugfunctionaris inschakelen voor ondersteuning. Voor medische vraagstukken verwijzen we naar de schoolverpleegkundige of de huisarts/kinderarts, die gespecialiseerde hulp en advies kunnen bieden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Schoolbibliotheek
Leerplein gr.4-8 in de hal
Leerplein gr.3
Speel/leerplein gr.1,2
Groen schoolplein met ruimte voor buitenlessen

Ontdek Onze Uitgebreide Ondersteuning voor Elke Leerling

Gedetailleerde Toelichting door PC Daltonschool Willem van Oranje

Specifieke Zorg en Ondersteuningsplannen: Binnen onze school hanteren we een zorgvuldig ontwikkeld beleid voor ondersteuning. Dit beleid beschrijft nauwkeurig de stappen die leerkrachten volgen voor leerlingen die extra aandacht nodig hebben, zowel op het gebied van leren als gedrag. Een leerkracht signaleert deze specifieke behoeften. Na overleg met de intern begeleider informeren we de ouders. Vervolgens melden we het kind, in samenspraak met de ouders, aan voor de interne zorgbespreking. Tijdens deze bespreking wordt bepaald welke ondersteuning het kind nodig heeft, eventueel met inschakeling van een gedragswetenschapper of het kernteam. De leerkracht stelt een handelingsplan op, afgestemd op de onderwijsbehoefte. Na een afgesproken periode evalueren we de resultaten en bespreken we de voortgang met de intern begeleider en ouders. De ondersteuning kan worden afgesloten of aangepast, altijd in overleg. Ondersteuning voor Nieuwkomers en Leerlingen met een Taalachterstand: Kinderen met een taalachterstand kunnen terecht bij de Intensieve Taalklassen in Apeldoorn. Vijf scholen bieden deze specifieke ondersteuning. Jaarlijks wordt er ook intensieve begeleiding geboden aan leerkrachten van vier scholen, zodat zij de kennis over taalondersteuning kunnen toepassen. Dit initiatief, een samenwerking tussen de gemeente Apeldoorn en de drie grote basisscholenbesturen, verbetert de taalvaardigheid van nieuwkomers. Meer informatie vindt u op www.intensievetaalklassen-apeldoorn.nl of via info@intensievetaalklassen-apeldoorn.nl. Wereldschool De Vlinder: Onderwijs voor Nieuwkomers: Schoolbesturen en de gemeente Apeldoorn werken samen aan kwalitatief goed onderwijs voor nieuwkomers van 4-12 jaar op Wereldschool De Vlinder. Voor 4-jarigen wordt instroom in het reguliere onderwijs aanbevolen. Nieuwkomers zijn kinderen die vanuit het buitenland komen en de Nederlandse taal nog niet beheersen. Kinderen die zich aanmelden bij hun buurt school (de stamschool) worden vervolgens aangemeld bij Wereldschool De Vlinder. Na een jaar stromen zij door naar hun stamschool. De website www.wereldschooldevlinder.nl biedt meer details, of neem contact op via info@wereldschooldevlinder.nl. Onderwijs voor Zieke Kinderen via SOZKA: De Stichting Onderwijs aan Zieke Kinderen Apeldoorn (SOZKA) verzorgt onderwijs voor kinderen in het ziekenhuis of thuis verpleegd worden. Ook chronisch zieke leerlingen die het onderwijs missen, ontvangen begeleiding. SOZKA werkt samen met Onderwijs Zieke Leerlingen IJsselgroep. Leerplichtige kinderen die door ziekte niet naar school kunnen, komen in aanmerking voor thuisonderwijs. Dit wordt gegeven door bevoegde vrijwilligers. Neem contact op met uw leerkracht of intern begeleider voor meer informatie. De school blijft eindverantwoordelijk. Kijk voor meer details op Home - Onderwijsondersteuning Zieke Leerlingen (OZL) IJsselgroep. Kids College Apeldoorn: Ontdek Talenten in het Weekend: Kids College Apeldoorn (KCA) is een zondagse naschoolse school voor gemotiveerde kinderen van 10-14 jaar. Ze maken kennis met professionals uit techniek, cultuur, wetenschap en ondernemen. Door deze interactie ontdekken kinderen hun talenten, verbreden ze hun perspectieven en vergroten ze hun zelfvertrouwen. Dit helpt hen bij het kiezen van een vervolgopleiding. Meer informatie en aanmelden kan via de school of op www.kidscollegeapeldoorn.nl. Toekomstgericht Onderwijs en Passende Ondersteuning: Wij streven naar kwalitatief hoogstaand onderwijs dat nauw aansluit bij de onderwijsbehoeften van elke leerling. Onze organisatie wordt continu aangepast om passend onderwijs te garanderen. Dit is de kern van onze dagelijkse ambitie en ons werk.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Een Toekomstgerichte Aanpak

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan 2024-2028?

De PC Daltonschool Willem van Oranje streeft naar uitmuntendheid in het basisonderwijs met een sterke focus op inclusief onderwijs, waarbij de basisondersteuning van optimale kwaliteit is. We zetten ons in voor levensbeschouwelijk burgerschapsonderwijs, geworteld in christelijke waarden, om leerlingen voor te bereiden op een dynamische wereld. Ons team organiseert onderwijs flexibel en teamgericht, met behoud van de hoogste onderwijskwaliteit. Gelijke kansen en individuele ondersteuning staan centraal binnen onze mogelijkheden. Daarnaast omarmen we een innovatieve mindset en integreren we technologische vooruitgang om onze onderwijsambities te realiseren. Deze ambitieuze doelen zijn gedetailleerd uitgewerkt in ons schoolplan 2024-2028 en worden jaarlijks vertaald naar concrete actieplannen, met een voortdurende focus op kwaliteitsverbetering.

Hoe waarborgt onze school de onderwijskwaliteit en begeleidt leerlingen?

Bij PC Daltonschool Willem van Oranje is kwaliteitszorg een integraal onderdeel van onze aanpak, zowel op schoolniveau als binnen de bredere PCBO Apeldoorn organisatie. Continu leren, focus aanbrengen, verantwoordelijkheid nemen en transparante verantwoording afleggen vormen de kern van ons werk, ondersteund door een veilig en stimulerend teamklimaat. Leerkrachten fungeren als rolmodellen voor eigenaarschap en openheid, en worden aangemoedigd om zich voortdurend professioneel te ontwikkelen door middel van bijscholing en coaching. Feedback geven en ontvangen is essentieel in ons leerproces, waarbij we elkaar bevragen om gezamenlijk te groeien. We ontwikkelen en gebruiken een reeks tools om de kwaliteit van ons onderwijs te borgen en te verbeteren, wat leidt tot een inspirerende omgeving waarin iedereen eigenaar is van zijn of haar eigen leerproces. Door middel van een meerjarenplanning met kwaliteitsmetingen en de toepassing van de PDCA-cyclus, zorgen we voor een gestructureerde aanpak. Onze kwaliteitsborging omvat gerichte resultaten, zoals ons schoolplan, jaarplannen en -verslagen, methodetoepassing, een robuust toetsbeleid voor zowel cognitieve als sociale ontwikkeling, personeelsbeleid, en actieve betrokkenheid van leerlingen- en ouderpanels. Daarnaast hanteren we een duidelijke klachtenregeling en afsprakenmap. We stimuleren medewerkers om vanuit zelfkennis te groeien, met openheid over verwachtingen en een proactieve houding. Dit creëert een veilige leeromgeving waarin fouten maken mag en verantwoordelijkheid nemen wordt aangemoedigd. Regie over eigen werk, handelen en leren staat centraal, met als einddoel resultaatgerichtheid en transparante verantwoording op alle organisatieniveaus.

Hoe zorgen leerkrachten voor de continue ontwikkeling van elke leerling?

Elke leerkracht van PC Daltonschool Willem van Oranje is verantwoordelijk voor de kwaliteitszorg binnen de eigen groep, met specifieke groeps- en individuele leerdoelen. We streven naar ononderbroken ontwikkeling en ontplooiing voor elke leerling, waarbij we rekening houden met individuele verschillen. Leerkrachten kennen hun leerlingen door en door en volgen hun ontwikkeling nauwkeurig via het IEP LVS voor cognitieve ontwikkeling en Kanvas voor sociale ontwikkeling. Daltongesprekken staan centraal, waarin het leerproces van het kind wordt besproken, met kindspecifieke vragen en gezamenlijke planvorming. Belemmerende en stimulerende factoren, evenals specifieke onderwijsbehoeften, worden gedocumenteerd in ParnasSys. Door opbrengstgericht te werken, vergelijken we toetsresultaten met onze gestelde doelen en passen we het onderwijsaanbod aan, inclusief extra ondersteuning waar nodig. Ons uitgebreide ondersteuningsplan, beschreven in de schoolgids, biedt inzicht in de basisondersteuning en aanvullende hulp die we bieden. De ontwikkeling van leerlingen wordt formeel geëvalueerd tijdens groepsbesprekingen (minimaal driemaal per jaar), waarbij zowel de groep als individuele leerlingen worden geanalyseerd. Deze besprekingen, geleid door de IB-er aan de hand van een agenda, identificeren stagnatiepunten in de ontwikkeling en formuleren interventies om eventuele achterstanden te verhelpen, met als doel de optimale groei van elke leerling te realiseren.

Optimale Start: Ons Programma voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Geef uw kind de allerbeste start op PC Daltonschool Willem van Oranje. Wij bieden een stimulerende omgeving waar jonge kinderen, vanaf twee jaar, zich optimaal kunnen ontwikkelen. Voor- en Vroegschoolse Educatie (VE) is essentieel voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, met name op het gebied van taalontwikkeling. De gemeente bepaalt de toelating tot dit programma. Aanmelden kan via het consultatiebureau. Zij kunnen u ook voorzien van aanvullende informatie, evenals www.rijksoverheid.nl. Onze school werkt nauw samen met VE-gekoppelde peuterspeelzalen om een naadloze overgang van peuter naar kleuter te garanderen. Deze samenwerking zet zich voort in groep 1 en 2, waar het 'vroegschoolse educatie' heet, om de leerlijn continu en effectief te houden. Hoewel we geen eigen VE-peuterspeelzaal hebben, biedt onze school een interne voorschoolse opvang in samenwerking met Bixo Peuteropvang. Deze ochtendopvang, gericht op kinderen vanaf twee jaar, stimuleert spelenderwijs de ontwikkeling. Met een kleinschalige aanpak, boeiende thema's en divers speelmateriaal, bereiden onze pedagogisch medewerkers en leerkrachten uw kind uitstekend voor op het basisonderwijs. Wij onderhouden ook contacten met andere lokale peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. Zij informeren ons proactief wanneer een kind bijna vier wordt, zodat wij een soepele en warme overdracht kunnen verzorgen. Zo garanderen we dat elk kind een vliegende start maakt in onze basisschoolomgeving.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod is er voor jonge kinderen op onze school?

PC Daltonschool Willem van Oranje biedt een specifieke voorschoolse voorziening in samenwerking met Bixo Peuteropvang. Dit programma richt zich op spelenderwijs leren voor kinderen vanaf twee jaar, ter voorbereiding op de basisschool.

PC Daltonschool Willem van Oranje biedt een specifieke voorschoolse voorziening in samenwerking met Bixo Peuteropvang. Dit programma richt zich op spelenderwijs leren voor kinderen vanaf twee jaar, ter voorbereiding op de basisschool.

Ontdek het unieke programma van Bixo Peuteropvang

Met welke partners werken we samen voor het jonge kind programma?

Wij werken intensief samen met Bixo Peuteropvang. Deze samenwerking zorgt voor een gestroomlijnde doorgaande leerlijn van de peuteropvang naar onze kleuterklassen, wat essentieel is voor een succesvolle schoolstart.

Wij werken intensief samen met Bixo Peuteropvang. Deze samenwerking zorgt voor een gestroomlijnde doorgaande leerlijn van de peuteropvang naar onze kleuterklassen, wat essentieel is voor een succesvolle schoolstart.

Team | PC Daltonschool Willem van Oranje in Apeldoorn | [2025] Schoolregister